Gå til innhold

Test: Navionics Marine for Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det andre forskjeller enn oppløsningen på Navionics Marine: Europe HD og den vanlige Android-versjonen?

Selv betalte jeg kun kr 78 for Navionics Marine: Europe for et halvt år siden, og har innstallert den både på mobilen og nettbrettet.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Ett android nettbrett kan erstatte nesten alt, spesielt iPad

 

Bortsett fra at den ikke kan erstatte en datamaskin, og man får heller ikke den fullstendige flyten. Til tider er selv den vasseste Android tabletten skjemmet med smålaggs.

 

Selv venter jeg på W8 på tab. iPad har alt for mye begrensninger, selv just-eat.no ble for mye for iPad.

Lenke til kommentar

Er det andre forskjeller enn oppløsningen på Navionics Marine: Europe HD og den vanlige Android-versjonen?

Selv betalte jeg kun kr 78 for Navionics Marine: Europe for et halvt år siden, og har innstallert den både på mobilen og nettbrettet.

Jeg har bare prøvd mobilversjonen på mobilen og nettbrettversjonen på nettbrett, men jeg antar at man ikke får den samme oppløsningen og oversikten. Her ser du hvordan det ser ut med fullversjon på nettbrett:

http://img.gfx.no/1021/1021388/SC20120411-201554.jpg

 

På nettbrettet er det forøvrig også en evig lang strek foran pilen som viser kursen... Om jeg ikke husker helt feil i farta er den ikke der på mobilversjonen.

 

 

Hvordan oppleves nettbrettene i sollys i forhold til dedikerte plottere?

 

Både Samsung Galaxy Tab og iPad 2 var like gode som referansekartplotteren vi brukte i det sollyset vi hadde (ikke så mye) når lyset var satt til et forholdsvis høyt nivå. Siden vi ikke hadde nettbrettene koblet til strøm konstant, og seilte uten motor store deler av turen uten å ville bruke unødvendig mye strøm (på grensen til køordning for ladestasjonen for mobiler og lignende), hadde vi relativt lav belysning på nettbrettene. Vi prøvde heller ikke ut flere innstillinger på referansekartplotteren i testperioden, og vår referansekartplotter trenger ikke nødvendigvis å være veldig representativ.

 

Jeg bare så på egenskapene på bildet og lurte... Hvilken telefon i Norge har 4,3" skjerm med 720x1280 oppløsning?

 

Som det nevnes lenger oppe her, Sony Ericsson Xperia S som var den telefonen vi testet Navionics på.

 

Må si ifra neste gang dere passerer (Brekstad), så skal dere få kaffe og noe å bite i:)

 

Jeg var bare med som mannskap, og er ikke så ofte i de trakter, men kaptein Nilssen bor i båten sin i Trondheim og går stadig ut og inn av fjorden. Han har en blogg her: http://syduen.blogspot.com/

 

Brukte Navionics tidligere, men gikk over til Locus Pro som GRUSER Navionics.

Det begynner forresten å dukke opp både vanntette Tab'er samt smarttelefoner på 5 tommer (Panasonic Eluga Power)

 

Det samme kan man høre om Locus Pro når det gjelder topografiske kart, så det er liten tvil om at Locus Pro er en interessant løsning. Har du brukt det på nettbrett eller mobil?

Lenke til kommentar

Er det en ting å utsette på Navionics kartene, er er det selskapet. De tar ikke ansvar og tar seg betalt for å rette feil. Så har du kjøpt en versjon som ikke virker på din enhet, må du forvente å kjøpe en ny versjon som retter feilene.

 

Når jeg kjøpte Navionics til min Galaxy Tab, var den ikke godt nok støttet, så fontene var uleslig og trykket man på meny knappen så krashet programmet. Med andre ord, std. instillinger var det eneste man kunne bruke og selv det var ustabilt.

 

Som svar fra Navionics fikk jeg beskjed om at de ikke hadde noe tidsperspektiv på når dette ville løses og at Galaxy Tab ikke var prioritert. Når jeg så ønsket å heve kjøpet, var svaret "no refunds ever!".

 

Så min anbefaling er, PIRATKOPIER!!!

 

Det finnes mange steder Navionics kan lastes ned. Bare å Google.

Jeg kommer ikke til å kjøpe Navionics med mindre jeg slutter å finne piratkopier...

Lenke til kommentar

Det samme kan man høre om Locus Pro når det gjelder topografiske kart, så det er liten tvil om at Locus Pro er en interessant løsning. Har du brukt det på nettbrett eller mobil?

Jeg bruker det på Galaxy S2 i et vanntett etui fra Krusell som lar meg operere skjermen. Selve programmet funker fjell, men etuiet er so-so. Blir å gå over til Panasonic Eluga Power 5 tommer som er IP57 i mai/juni og dermed eliminere behovet for etui.

 

Merk at ved Locus Pro trenger man en gratis tilleggsapp, Map Tweaker, som låser opp all verdens karter. Deriblant Statkart (topo + sjø) og Eniro sine karter (topo, sjø og flyfoto). Eniro har de desidert beste sjøkartene. Man kjører Map Tweaker kun en eneste gang, og finnes på Market (google play).

 

Edit: Kartene er gratis til Locus. Eneste begrensning er at man får en limit på 10.000-25.000 kart-tiles pr dag, men man bygger videre neste døgn på dette om man trenger vanvittige store karter. Det er Statkart og Eniro som setter begrensningen for at serverne ikke skal kveles. Kartene lagres selvfølgelig til offline bruk.

Endret av gammalerik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg bare så på egenskapene på bildet og lurte... Hvilken telefon i Norge har 4,3" skjerm med 720x1280 oppløsning?
Sony Xpera S har akkurat det. Det står i teksten over og du kan se det her også:http://www.gsmarena.com/sony_xperia_s-4369.php

 

Haha! Hadde helt glømt drømmetelefonen min, jeg :p Jaja, så feil kan man ta :D

Lenke til kommentar

Har brukt selv en Garmin 620 som er laget for bruk i bil & båt men synes den filmen som gir touch funksjon skaper en grå slurete film over skjermen og bli vanskelig og lese i sterkt solskinn. Her fungerer de dedikerte GPS'ene for båt seg bedre synes jeg. Dog er det mulig disse surfebrettene er bedre.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...