Gå til innhold

24 megapiksler for hvermansen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
D3200 skal ikke overta for D3100, men være i tillegg til ifølge denne Nikon representanten:

Det er jo det vanlige svadaet alle produsentene sier. Selvsagt erstatter det D3100, men det vil være en overgangsfase der forgjengeren og etterfølgeren vil være tilgjengelig samtidig. Svadaet har som hensikt å berolige de som vil kjøpe de siste D3100-modellene og rettferdiggjøre en høyere pris på D3200 i starten.

 

Men over til kameraet: Bra at de har klart å øke både skuddtakt og bilder per lading når de økte antall Mp. Jeg tippet at de skulle gå for en moderat oppgradering til 16 Mp-sensoren fra D5100, men 24 Mp er å sette Mp-racet i et nytt gir. Det selger sikkert som hakka møkk, men det er synd at de fleste kjøpere av low-end dslr aldri kjøper noe bedre enn kit-objektivet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
D3200 skal ikke overta for D3100, men være i tillegg til ifølge denne Nikon representanten:

Det er jo det vanlige svadaet alle produsentene sier.

 

Vel, Akam kommer med den samme svadaen innimellom "ref: S100 intro"

 

 

Blir spennende å se hvordan den presterer mot tilsvarende Canon-modeller, blir vel 600D som er nærmeste konkurrent for tiden.

 

Skulle tro det heller er 1100D som burde være den direkte konkurrenten siden begge er i laveste konsumentklasse.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
D3200 skal ikke overta for D3100, men være i tillegg til ifølge denne Nikon representanten:
Det er jo det vanlige svadaet alle produsentene sier.
Vel, Akam kommer med den samme svadaen innimellom "ref: S100 intro"
Blir spennende å se hvordan den presterer mot tilsvarende Canon-modeller, blir vel 600D som er nærmeste konkurrent for tiden.
Skulle tro det heller er 1100D som burde være den direkte konkurrenten siden begge er i laveste konsumentklasse.

 

Nikon 3100 har alltid vært dyrere enn Canon 1100D, og det er ingen grunn til å tro at 3200 vil prises lavere enn 3100. Jeg tipper 3200 vil havne over 4000 kroner som kit. De skal dog være forsiktig å prise den høyere enn 550D som fås rett over 4000.

Lenke til kommentar
Blir spennende å se hvordan den presterer mot tilsvarende Canon-modeller, blir vel 600D som er nærmeste konkurrent for tiden. Dersom de har klart å få denne pixel-tettheten til å fungere er det jo kjempespennende. Men dersom de har dumpet ned på Sony A77 sin sensor-ytelse er det bare trist.

:huh: Sony A77 yter jo bedre enn 600D, selv om A77 er bremset av SLT-speilet. Sammenlign heller med NEX7 siden det har samme 24 Mp sensor og ikke noe speil. NEX7 løper jo sirkler rundt 600D på både støy, dynamikk, oppløsning og fargenøyaktighet.

 

Vel, Akam kommer med den samme svadaen innimellom "ref: S100 intro"

Ja, det er litt trist. Jeg ville ikke skrevet det sånn.

 

Skulle tro det heller er 1100D som burde være den direkte konkurrenten siden begge er i laveste konsumentklasse.

D3200 havner nok nærmere 550D/600D i pris. Ergo nærmere konkurrent enn 1100D. De nærmeste månedene blir det nok D3100 som er nærmest 1100D. På litt lengre sikt blir det vel D3200 vs 1200D og D5200 vs 650D.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja da har Nikon tatt helt av i MP racet og for meg er det greit.

Det som imidlertid er morro å se er at verken Akam eller leserne stiller seg serlig kritisk til dette , det virker som pipen har fått en helt annen tone nå enn da andre produsenter gikk til 16 -17 MP :hmm:

 

 

 

Canon har også presset 18 megapiksler inn på bildebrikken, og mange har vært skeptiske til det.

 

men vi ser at Canon må finne på noe lurt hvis de skal øke pikseltallet på kameraer med denne brikkestørrelsen.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Ja da har Nikon tatt helt av i MP racet og for meg er det greit.Det som imidlertid er morro å se er at verken Akam eller leserne stiller seg serlig kritisk til dette , det virker som pipen har fått en helt annen tone nå enn da andre produsenter gikk til 16 -17 MP :hmm:

Canon har også presset 18 megapiksler inn på bildebrikken, og mange har vært skeptiske til det.men vi ser at Canon må finne på noe lurt hvis de skal øke pikseltallet på kameraer med denne brikkestørrelsen.

 

OK da! Jeg er en leser som stiller meg kritisk til dette megapixelracet: Fornøyd nå? ;-)

Blir spennende å se hvordan D3200 yter mhp støy på høy ISO...

Håper ikke racet fra Nikons side fører til at Canon føler seg presset til å prioritere pixler fremfor lite støy og god dynamikk!...

Lenke til kommentar

:huh: Sony A77 yter jo bedre enn 600D, selv om A77 er bremset av SLT-speilet. Sammenlign heller med NEX7 siden det har samme 24 Mp sensor og ikke noe speil. NEX7 løper jo sirkler rundt 600D på både støy, dynamikk, oppløsning og fargenøyaktighet.

I syntetiske tester, ja. I praksis vil jeg tro at det er ganske så dødt løp.

Lenke til kommentar

Ja da har Nikon tatt helt av i MP racet og for meg er det greit.Det som imidlertid er morro å se er at verken Akam eller leserne stiller seg serlig kritisk til dette , det virker som pipen har fått en helt annen tone nå enn da andre produsenter gikk til 16 -17 MP :hmm:

Canon har også presset 18 megapiksler inn på bildebrikken, og mange har vært skeptiske til det.men vi ser at Canon må finne på noe lurt hvis de skal øke pikseltallet på kameraer med denne brikkestørrelsen.

 

OK da! Jeg er en leser som stiller meg kritisk til dette megapixelracet: Fornøyd nå? ;-)

Blir spennende å se hvordan D3200 yter mhp støy på høy ISO...

Håper ikke racet fra Nikons side fører til at Canon føler seg presset til å prioritere pixler fremfor lite støy og god dynamikk!...

 

Selvsagt fører det til at både Canon og andre aktører kommer til å følge på , den vanlige mann i gata tror fortsatt at antall mp i et kamera er manna fra himmelen og at det er svaret på alt .

Nettop derfor får vi nok nå et nytt mp race skal du se .

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli ganske lei av canon sine 18mpx sensorer, så jeg håper denne yter på Nex-7 nivå. Da blir jeg Nikonist, Hjelp? :wee::ohmy:

Hva er egentlig problemet med den sensoren, annet enn at den har vært på markedet en stund?

 

Canon kommer jo nok med noe nytt de også etter hvert.

 

Joda Canon bør komme seg på banen snart. Jeg er missfornøyd med dynamikk omfanget på nævarende sensor. Jeg skyter ofte timelapse av skyer og da er det viktig å unngå klippingav de hvite signalet, derfor må de ofte undereksponeres litt. Canon lager mer støy i skyggen en Nikon.

Lenke til kommentar

OK da! Jeg er en leser som stiller meg kritisk til dette megapixelracet: Fornøyd nå? ;-)

Jeg var det før - nå gir jeg egentlig beng da de nyeste sensorene er gode nok. Største ulempen er at de store filene er mer plasskrevende.

 

Blir spennende å se hvordan D3200 yter mhp støy på høy ISO...

Tipper at det blir mer eller mindre identisk med NEX-7. Greit nok; men ikke beste i klassen.

 

Håper ikke racet fra Nikons side fører til at Canon føler seg presset til å prioritere pixler fremfor lite støy og god dynamikk!...

Hvis 5DMkIII er en indikasjon, så vil jeg tippe neste sensor havner på rundt 20Mpx og med bedre ytelse jevnt over.

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli ganske lei av canon sine 18mpx sensorer, så jeg håper denne yter på Nex-7 nivå. Da blir jeg Nikonist, Hjelp? :wee::ohmy:

Hva er egentlig problemet med den sensoren, annet enn at den har vært på markedet en stund?

 

Canon kommer jo nok med noe nytt de også etter hvert.

 

Glem nå ikke Sony, det er jo tross alt de som lager sensorne til Nikon og jeg vil se det som svært rart om de ikke ønsker å bruke disse i sine egne kamera også :hmm:

Lenke til kommentar

Ut fra hva jeg har hørt om ytelse på Exmor 16Mpx og 24Mpx, tror jeg at D3200 ville blitt et bedre kamera med 16Mpx sensoren. Spesielt mtp. at "ingen" kjøpere av dette kameraet vill skrive ut i ekstreme størrelser.

 

Hvis 5DMkIII er en indikasjon, så vil jeg tippe neste sensor havner på rundt 20Mpx og med bedre ytelse jevnt over.

 

Er litt mer pessimistisk enn deg, og tror Canon også lanserer 24Mpx i neste generasjon 1.6crop sensor, uten nevneverdig bedre egenskaper enn dagens 18Mpx. Men krysser fingre for mer moderat oppløsning.

Endret av tech8
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...