Gå til innhold

Nå kommer endelig Raspberry Pi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De aller fleste som har bruk for et development board har det vel alerede. Og for hvermansen-bruk er dette egentlig for tynyt maskinvaremessig, da må man mer opp på ytelsen til Cotton Candy (som er alt for dyr).

 

Men for all del, om det dukker opp en fullverdig xbmc-løsning på den som spiller ALT av 1080p H..264 og bitstrreamer DTS-HDMA, så kan det jo være interessant. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

SheevaPlug, Beagle Board, google "cheap ARM development board" for en del alternativer. Har vært veldig nære å kjøpe BeagleBoard tidligere.

 

Det er nok få som slår RaspberryPi på pris, men så er det til gjengjeld utdatert og billig hardware du får, også.

Lenke til kommentar

Haha, for et fantastisk artikkelbilde! Hadde lite tro på at dere klarte å følge opp bildet fra artikkelen "Gikk bananas etter Raspberry Pi", men det klarte dere så til de grader.

 

De aller fleste som har bruk for et development board har det vel alerede

 

Så fordi enkelte har kjøpt et overpriset ARM-leketøy med tilsvarende funksjonalitet på et tidligere tidspunkt er det unødvendig at Raspberry Pi nå kommer på markedet?

 

Generelt synes jeg det er utrolig at en kan klage over ytelse og manglende I/O på en 25/35-dollars (!) plattform med minimal størrelse. Tvert imot vil jeg si det er helt utrolig hva Pi Foundation har klart å skvise inn på et så billig og lite kort. RPi har fra starten av vært ment å være en rimelig maskin som alle kan kjøpe seg. Å "bare legge til" en SATA-kontroller, en kraftigere SoC eller en bluetooth-modul (gjengangere) vil selvsagt ødelegge hele konseptet, som altså er en enkel og rekordbillig plattform til utdannings- og utviklingsformål.

 

Mottok min RPi i går, og jeg kan ikke forstå at det fremdeles eksisterer et marked for liknende produkter som beagleboard. Det er et fantastisk verktøy som er så billig at jeg ser for meg å integrere den over alt!

Endret av jonpet55
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har da alsri sagt at jeg er negativ til RaspberryPi. Prisen er fantastisk. Men om målet ditt var å "integrere den overalt" kunne du sannsynligvis gjort jobben du ønsker med Arduino for lenge siden. Det er det jeg sier: De aller fleste med kompetanse OG lysten til å gjøre den typen ting du kan med RpberryPi, burde ha gjort det for lenge siden - og har nok også i stor grad gjort det.

 

Selvfølgelig er det noen som nå får seg et spark i baken, men enda flere er det som ikke har noen forutsetninger for å kunne bruke denne i det hele tatt. Det blir nok en "må ha"-greie som for veldiug mange blir liggend eubrukt i en skuff, etter å ha nerdet fra seg den første måneden.

 

Den ER for svak (etter min mening) til å fungere som en PC du bruker "normalt", men det er det den blir hypet opp til å være av mange nettsider. RAM-mengden setter en effektiv stopping selv for normal/tyngre nettsurfing.

 

Jeg har bestilt en selv for å leke meg med. Den egentlige planen (å kunne bruke denne som komponent i et hjemmeautomasjonssystem som kunne bli klart for prime time end user-bruk en gang, har jeg lagt på hylla for lengst - det blir for mye for meg. Jeg har et håp om at den en gang kan brukes til en forenklet stuepc, men jeg er relativt overbevist om at min også ender i en skuff etter hvert. Og det er jo synd - det er bare bortkastede ressurser - og det tror jeg veldig mane RP-er kommer til å ende opp med å være.

 

Jeg har aldri sagt at den er ubrukelig, jeg sier bare at flertallet neppe kommer til å ende opp med å bruke den noe særlig, så fort begeistringen har lagt seg.

Lenke til kommentar

Jeg har da alsri sagt at jeg er negativ til RaspberryPi. Prisen er fantastisk. Men om målet ditt var å "integrere den overalt" kunne du sannsynligvis gjort jobben du ønsker med Arduino for lenge siden. Det er det jeg sier: De aller fleste med kompetanse OG lysten til å gjøre den typen ting du kan med RpberryPi, burde ha gjort det for lenge siden - og har nok også i stor grad gjort det.

Om man ser for seg å bruke RPi på et bruksområde som kunne vært erstattet med en mikrokontroller er jeg enig. Da har en valgt feil hardware for oppgaven, men jeg ser heller ikke for meg hvorfor en skulle finne på å gjøre noe slikt.

 

RPi er genial nettopp sammen med en mikrokontroller, og med både I2C, SPI og UART er det en lett sak å kommunisere med et evt. datterkort med en uC. Selv kraftige og dyre 16- og 32-bits uCer med FPU/DSP vil slite og være uegnet til å gjøre mye av det en RPi kan stille opp med (HDMI, lydkort, USB, ethernet etc. - for ikke å nevne et fullverdig OS). På sin side kan uCen skilte med mye I/O og være egnet til å gjøre regulering, filtrering og styring i tidskritiske applikasjoner. De er begge egnet til sine oppgaver, men kan på ingen måte utfylle hverandre.

 

(å kunne bruke denne som komponent i et hjemmeautomasjonssystem som kunne bli klart for prime time end user-bruk en gang, har jeg lagt på hylla for lengst - det blir for mye for meg

 

Venter du litt, så kanskje jeg har designet ferdig en rimeligere datterkort-variant av MultiTRX for RPi, som jeg har skrevet så smått om i elektronikkforumet (433 MHz transceiver for hjemmeautomasjon) :) Hvis du skulle være interessert: skagmo.com/doku.php?id=multitrx_productpage

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

>Den ER for svak (etter min mening) til å fungere som en PC du bruker "normalt", men det er det den blir >hypet opp til å være av mange nettsider. RAM-mengden setter en effektiv stopping selv for normal/tyngre >nettsurfing.

 

Linux desktoppen er relativt tungtkjørt. Jeg kommer til å kjøre RiscOS på den (som starter 'as is' men uten støtte for usb hittil). RiscOS er ment for å kjøre på maskiner med mindre enn 4MB minne...så 256MB minne er gigantisk i forhold. Det var fantastisk kjapt den gangen på en 25Mhz ARM3 i en Acorn Archimedes, mye kjappere enn windows på en pentium 200Mhz. Så gleder meg til å prøve på en 700Mhz ARM11 med 256MB minne. Har til dags dato ikke sett et mer brukervennlig OS og har prøvd det meste (MacOS både 7,8,9 og X, Windows alle utgaver siden 3.10, Linux siden den første slackware, Amiga Workbench, OS/2, OS/9 osv osv).

Lenke til kommentar

Venter du litt, så kanskje jeg har designet ferdig en rimeligere datterkort-variant av MultiTRX for RPi, som jeg har skrevet så smått om i elektronikkforumet (433 MHz transceiver for hjemmeautomasjon) :) Hvis du skulle være interessert: skagmo.com/doku.php?id=multitrx_productpage

Har god tid til å vente, er nok ivhertfall to år til jeg har egen leilighet, og virkelig kan slå meg løs. :p

 

Lekte meg mest med tanken på å kjøre Arduino som automasjonshjerne koblet til en rfxcomm-tranciever og en touchskjerm, sammen med mobilapps/websidekontroller. Ikke helt fornøyd med ståa på linuxautomasjonssoftware dessverre (for hjemmeautomasjon).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...