Gå til innhold

Minitips: Bli reddet med 5 GHz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva om nabolaget blir fylt opp av 5 GHz nettverk?

 

Da bruker du 2,4 GHz..

 

men hvis nabolaget blir fylt opp med det også.. så må du bare flytte.. jeg får ikke inn naboens nett om jeg vill en gang.. (av og til kan jeg se nettet, hvis været er fint og det blåser riktig vei... ) men hvis nettet blir fylt.. så bruker jeg vanelig nettverks kabel ^^

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

å flytte på "landet" er en mye bedre løsning

Eier du den lille eliligheten din i byen kan do tjene penger og tilogmed få større plass å boltre deg på

 

Har selv 120 m2 og ingen naboer innen rekkevidde some forstyrrer mitt nettverk

 

Ja, det er jo en fantastisk mye bedre løsning å gjøre noe så drastisk og så vesentlig for livet ditt som å flytte, for å få bedre trådløst nett internt i huset. Evt ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Så for noen enheter, som for eksempel litt eldre mobiltelefoner, må du nok fremdeles bruke 2,4 GHz. Men hvis din nesten nye bærbare eller stasjonære datamaskin ikke skulle ha 5 GHz-støtte, nevner vi at det er mulig å spandere på seg et dual-band USB-nettverkskort.

Det er vel svært få telefoner som støtter dualband? Ellers så støtter vel de fleste nettbrett og PC'er (som ikke er av de aller billigste) 5 GHz. Støtte for 5 GHz har mange PC'er hatt i 10 år, og skulle man ikke ha det, er det bedre å bytte ut det trådløse nettverkskortet til et bedre som f.eks. et Intel 6300 AGN som man får for en drøy hundrelapp inkludert frakt på Ebay, enn å sette på en plagsom USB-dongle.

 

5 GHz er forresten ikke bare for deg med mange naboer, det er også en god strategi dersom du har flere trådløse enheter som kjører de eldre 802.11b/g-standardene. De tregere enhetene kan nemlig senke ytelsen på hele nettverket.

Dette er vel strengt tatt en myte. Moderne aksesspunkter takler klienter som kjører på forskjellig hastighet/modulasjonsteknikk.

 

Hva om nabolaget blir fylt opp av 5 GHz nettverk?

Det skal veldig mye til, da kanalene er flere og kanalseparasjonen er såpass stor at kanaler ikke overlapper hverandre.

 

Kanskje en idé å få med at 5GHz har dårligere penetreringsevne (vegger, møbler, tak og mm.) og generelt kortere rekkevidde siden bølgelengdene er mye kortere?

Det er riktig at penetreringsevnen er kortere, men dette kompanseres som regel med høyere antenneforsterkning på antennene for 5 GHz-båndet. Dermed blir ikke forskjellen i rekkevidde store greiene. En annen ting er jo at ytelsen jevnt over er bedre på 5 GHz-båndet, så selv uten mye forstyrrelse på 2,4 GHz-båndet vil man faktisk oppleve bedre ytelse med 802.11a fremfor 802.11g, selv om signalstyrken er lavere med 802.11a.

 

Ellers så nevner jo ikke artikkelen den største gevinsten med å benytte 5 GHz-båndet. Her kan man bruke 802.11n standarden fullt ut med dobbelt kanalbredde, og oppnå reelle hastigheter på 150-200 Mbps (450-600 Mbps teoretisk).

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Hva om nabolaget blir fylt opp av 5 GHz nettverk?

 

Hørt om kat. 6 kabel ? :)

 

Jeg har forlengst plukket ned min trådløse router og erstattet den med 3 stk 1Gbit switcher + et par 100Mbit switcher på mindre kritiske punkter.

Vurderte seriøst å sette opp 3 stk switcher med fiber inn/out og 8 stk 1Gbit porter, men fant desverre ikke utstyr beregnet for privat bruk. Vet noen om utstyr vurderer jeg å bytte til fiber på de to lengste strekkene :D

Lenke til kommentar
Hva om nabolaget blir fylt opp av 5 GHz nettverk?
Hørt om kat. 6 kabel ? :)Jeg har forlengst plukket ned min trådløse router og erstattet den med 3 stk 1Gbit switcher + et par 100Mbit switcher på mindre kritiske punkter.Vurderte seriøst å sette opp 3 stk switcher med fiber inn/out og 8 stk 1Gbit porter, men fant desverre ikke utstyr beregnet for privat bruk. Vet noen om utstyr vurderer jeg å bytte til fiber på de to lengste strekkene :D

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=612516

 

Du har jo den da :p koster litt men den har 8 gigabit porter og 2 fiber porter

 

 

Lenke til kommentar
Hva om nabolaget blir fylt opp av 5 GHz nettverk?
Hørt om kat. 6 kabel ? :)Jeg har forlengst plukket ned min trådløse router og erstattet den med 3 stk 1Gbit switcher + et par 100Mbit switcher på mindre kritiske punkter.Vurderte seriøst å sette opp 3 stk switcher med fiber inn/out og 8 stk 1Gbit porter, men fant desverre ikke utstyr beregnet for privat bruk. Vet noen om utstyr vurderer jeg å bytte til fiber på de to lengste strekkene :D
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=612516Du har jo den da :p koster litt men den har 8 gigabit porter og 2 fiber porter

 

Fin denne, men til prisen av 3 stk slike er vel prioritetslista mi foran en slik investering lang som et vondt år. Kan nok få mye mere igjen ved å putte penger andre steder i datanettet :)

Lenke til kommentar

Hva om nabolaget blir fylt opp av 5 GHz nettverk?

 

Hørt om kat. 6 kabel ? :)

 

Jeg har forlengst plukket ned min trådløse router og erstattet den med 3 stk 1Gbit switcher + et par 100Mbit switcher på mindre kritiske punkter.

Vurderte seriøst å sette opp 3 stk switcher med fiber inn/out og 8 stk 1Gbit porter, men fant desverre ikke utstyr beregnet for privat bruk. Vet noen om utstyr vurderer jeg å bytte til fiber på de to lengste strekkene :D

 

Jeg føler ikke kabel erstatter trådløst, elelr trådløst erstatter kabel, begge deler er sentrale elementer iett hjem med god "infrastruktur"

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...