Gå til innhold

Ubuntu Phone OS kan være på vei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis de bare klarer å skape perfekt integrasjon med skrivebordsvarianten hva gjelder synkronisering og lignende. I tillegg til å komme med noe konkret før Samsung lanserer sin Galaxy S3 og jeg ser meg nødt til å pensjonere min 3 år gamle Nokia 5800.

 

Da blir det nok et kjøp fra min side :)

Lenke til kommentar

Et annet poeng er at UNIX/UNIX-like operativsystemer normalt er flerbrukersystemer med ekstremt portable brukerprofiler, noe dagens mobiltelefoner og tablets absolutt ikke er. Store fordeler jeg kan se med dette er selvsagt at flere brukere kan bruke samme enhet (med alt av brukerprofiler kryptert selvsagt) og at hele eller deler av profiler lettere kan synkroniseres/tab backup av/restores fra backup, både med første og tredjepartsverktøy.

Lenke til kommentar

Et annet poeng er at UNIX/UNIX-like operativsystemer normalt er flerbrukersystemer med ekstremt portable brukerprofiler, noe dagens mobiltelefoner og tablets absolutt ikke er. Store fordeler jeg kan se med dette er selvsagt at flere brukere kan bruke samme enhet (med alt av brukerprofiler kryptert selvsagt) og at hele eller deler av profiler lettere kan synkroniseres/tab backup av/restores fra backup, både med første og tredjepartsverktøy.

Var derfor jeg gledet meg sånn til Meego, men så måtte Nokia gå til sengs med MS og ødelegge moroa :hm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det store problemet med Nokia var alltid at de var så misunnelige på Apple og App Store. OVI Store var en stor suksess på Symbian mens de kjempet mot Windows Mobile hvor du flyttet .exe og .msi-filer omkring manuelt, men på Maemo og muligens på Meego er slikt tredjeparts lock-in system boltet på for å generere inntekter for enhetprodusenten virkelig malplassert og motstridende alt resten av plattformen er bygget på. Maemo (N900) kom med både OVI og APT, jeg har bare brukt det siste.

 

Mitt poeng med forrige avsnitt er det at Canonical har aldri har prøvd å differensiere frie, ufrie, gratis eller betalingsapplikasjoner på deres platform. Operativsystemet kommer ferdigkonfigurert med Canonical's pakkebrønner, men de hindrer deg ikke fra å legge til nye som first-class-integrasjoner eller fjerne Canonical's brønner. Skal jeg tippe hva Canonical's inntektskilder blir på et Ubuntu Phone OS så er det:

1: Inntekter fra salg fra Canonical's pakkebrønn. Ved å være den beste leverandøren på sin egen platform.

2: Integrasjonstjenester til enhetsleverandører. Samsung, HTC og slike vil nok kjøpe tjenester som gjelder integrasjonstesting og optimalisereing på prototyp-maskinvare og liknende.

3: Abonnementer på Ubuntu One (gratis skytjeneste hvor du kan betale for ekstrafunksjonalitet) hvor det nok blir gode synkroniseringsmuligheter.

4: Lisenser til Canonical Landscape for bedrifter dersom det blir en integrasjon den veien. BlackBerry tjente godt at deres platform var omtrent spesiallaget for sentral utrulling, konfigurering og sikring, noe Landscape gjør for Ubuntu Server i dag, men bør nok lett kunne brukes for bedrifter på telefoner og tablets.

 

Så andre konklusjon: Det er mindre trolig at Canonical vil prøve å låse andre ute av enheten, men heller satse på å være beste leverandør av ekstratjenester på platformen og der få inntekter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som eier av N900 er dette noe jeg kan like. Vi får håpe at det blir en GNU/Linux-enhet kompatibel med Ubuntu's ARMEL software repositories, de dekker 97% eller noe slikt av i386-pakkene. Bruker den X11 er også det helt fantastisk.

X11 på mobilen? FYSJ! Gleder meg allerede til å bli kvitt det på datamaskinene. :p

 

Men synes dette er veldig spennende, jeg var og en av dem som hade veldig stor tro på MeeGo smaarbeidet før det falt i dass (og i Tizen).

 

Med batteriproblemene mange telefoner med ICS har i dag, og ikke minst måten f.eks. Samsung (IKKE) håndterer dem på, kunne det vært kjekt med en softarekjempe på banen. Nå har jo Ubuntu vist med Unity at de er fullstendig *ræva* på brukergrensesnitt, men det er kanskje i bedring med 12.04 og fremover (får vi håpe).

Lenke til kommentar

Kunne ikke ha oppsummert det bedre selv, NgZ.

 

Hvis dette i det hele tatt skal bli noe å trakte etter så må de få orden på GUIet sitt og sørge for at batteriet oppleves konsistent. Batteri er fortsatt akilleshælen til Android, til tross for gjentatte lovnader om forbedring opp gjennom versjonene.

 

Kan det være så voldsomt vanskelig å legge inn en funksjon i OSet som overvåker batteribruk og som forcequitter ting du ikke spesifikt har gitt tillatelse til å bruke suppe i sleepmode? Så lenge prosessen har niceness på 0 eller mer, så er det bare å stoppe skiten inntil skjermen slås på igjen? Apple har tross alt hatt dette i boks stort sett siden iOS v. 1.0, med unntak av noen blemmer underveis der GPS har gått bananas etc. Det føles så 2003 å skulle skru av og på WiFi / GPS / 3G etc. hele tiden. ;)

 

-KJ

Lenke til kommentar
X11 på mobilen? FYSJ! Gleder meg allerede til å bli kvitt det på datamaskinene. :p

Det at X11 har en nettverkstilkobling mellom klient og server er gull!

 

Tenkt scenario: Du har enten en statisk IPv6-adresse på telefonen eller den tilkoblet et VPN eller en revers SSH-tilkobling ut. Du setter så opp et DNS-oppslag på mobil.mittdomene.no til å peke til din telefon. Du kan da når som helst på en maskin som har X11-server (Linux/OS X/Windows med Xming) kjøre en SSH -X mobil.mittdomene.no telefon-applikasjon og få selve telefonapplikasjonen opp som et program på din datamaksin. Har du tilgang til Jack kan du også sende lyd frem og tilbake også slik at du over en SSH-tilkobling faktisk kan ringe ut og motta telefoner. Tilsvarende kan du også selvsagt kjøre alt av applikasjoner fra telefonen mot en annen X11-server. Hvorfor stresse med Android-emulatorer og virtuelle maskiner når du bare kan få telefonen til å tegne mobilapplikasjoner på andre skjemer. Tilsvarende kan du også fra telefonen "sende" en applikasjon til en datamaskin i god Jack Bauer «send it to my screen»-form.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...