Gå til innhold

Minitips: Slik sikrer du filene dine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har to problemer med denne artikkelen.

 

1: Hvorfor er «løsningen» TC? Løsningen er kryptering og TC er ett av mange programmer som kan gjøre det for deg.

2: Det blir eksplisit nevnt Windows mens TC er tilgjengelig for alle de tre store platformene.

 

Og den burde også omtale:

1: Kryptering av enheter i stedet for fil-container.

2: At TC kan gjøres transportabel.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Meh, når man først skal kryptere så kan man vel gjøre det ordentlig? Burde vist hvordan man fikset hidden volume f. eks.

 

Forøvrig så er Truecrypt open source, men allikevel er endel skeptiske til truecrypt etterhvert som de er blitt så store, og jeg har enda ikke lest om noen som har gått igjennom hele kildekoden. Det nevnes fra tid til annen at Truecrypt har en backdoor, men høres litt ut som konspirasjonsteorier egentlig.

 

Et par linker på temaet:

- encryption - Is TrueCrypt truly safe?

- Analysis: Is there a backdoor in Truecrypt? Is Truecrypt a CIA honeypot?

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor bitlocker ikke nevnes. Med Windows 7 Ultimate så har du en like gratis løsning som du faktisk også kan få kjøpt support på om det blir noe krøll.

 

Like "gratis" og like lite portabelt som Windows 7 Ultimate.

 

Selv bruker jeg Truecrypt på minnepinner til lagring av dokumenter jeg ikke vil at andre skal få tilgang på dersom jeg mister/glemmer pinnen.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Slik holdeer man INNHOLDET i filene hemmelige - filene selv kan man ofte finne ut at har vært brukt basert på linker i programmer "Sist brukte fokumenter" o.l. :p

/nazipirk

Dette kan såvidt meg bekjent skrus av i TC, dog ikke for alle programmer.

 

Forøvrig litt vell tynn artikkel. Kunne gått mer i dybden på valg tilgjengelig ved kryptering, og som nevnt over her TC's sterkeste punkt som er evnen til å lage skjult partisjon(Eller dra en Inception med skjult partisjon inni en skjult partisjon).

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
2: Det blir eksplisit nevnt Windows mens TC er tilgjengelig for alle de tre store platformene.

Til opplysning: På Mac er det ikke noe stort poeng å laste ned programvare for å gjøre dette, selv om TC eventuelt finnes for Mac. Opprettelsen av krypterte partisjoner gjøres kjapt og greit via systemverktøyet Diskverktøy (som installeres sammen med OS-et). For å mounte disse partisjonene brukes Finder.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Like "gratis" og like lite portabelt som Windows 7 Ultimate.

 

En må ha Ultimate for å lage bitlocker to go på minnepenner, men derfra er det portablet nok til å virke på alle Windows 7 versjoner og også på Windows XP og Vista i kun lese-modus.

 

Men jeg mener det er et markedsmessigt feilgrep av Microsoft å kun tilby opprettelse av bitlocker på minnepenner på de dyre versjonene av Windows. Dette er noe hjemmebrukere også kunne hatt stor glede av.

 

Men et tips er da å opprette bitlocker på minnepennen på arbeidsgivers datamaskin og deretter ta den med hjem for å bruke den på home utgaven uten begrensinger.

Lenke til kommentar

Problemet med det er vel at da er rotsertifikatet for opplåsing bunnet til en maskin du ikke har kontroll over.

 

Nei, du lagrer gjenopprettingsnøkkelen som en xml-fil på arbeidsgivers PC. Den kan en selvfølgelig la ligge eller ta med hjem. I bitlocker-To-Go er det ingen sertifikater involvert. En blir bedt om å skrive inn selvvalgt passord når en plugger i minnepenn.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...