Gå til innhold

Intervju: Passer du som it-konsulent?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Masse svada i denne artikkelen. Å være konsulent innebærer til syvende og sist å kunne sette seg inn i en problemstilling og deretter levere et produkt som samsvarer med kundens forventning, til avtalt tid og (helst) innenfor budsjett. Det handler også om å kunne navigere mellom en rekke ulike, samtidige prosjekter, levere timelister og jobbe sene kvelder på prosjekter hvor rammen er brukt opp for lengst.

 

Når det gjelder sosial intelligens er det ikke dette kundene ser på når de velger nettopp deg. Som regel gis det tilbud i en anbudskonkurranse og kundene velger den eller de konsulentene som har best oppgaveforståelse, best kompetanse og lavest pris. Når kundene så velger å bestille mer og mer gjør de ikke det fordi du er så innmari god på å konversere om vær og vind i lunsjen, de gjør det fordi de ser på deg som en faglig ressurs.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg tror man kan komme like langt eller lengre med sosial intelligens, enn kun fagelige kunnskaper. Selvfølgelig må man ha fagelige kunnskaper, men selvom "du er dyktigere enn meg" spiller det ikke nødvendigvis noen rolle hvis du ikke kan snakke for deg.

 

Da tenker jeg på først og fremst iforhold til karrierestigning

Lenke til kommentar

Jeg finner det interessant at dere fokuserer på en smellvakker dame øverst når dette er et intervju med en dvask og halvgammel mann ved navn Hans Löwe Larssen.

 

Det var min reaksjon også... Denne dama har ingenting med artikkelen å gjere. Hans Löwe Larssen har noko med denne artikkelen å gjere. Dette er det som gjer digi.no til ein mykje meir seriøs nettside. Fjortissfaktoren er høg på hw.no

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig med mye i artikkelen. Jobber selv i et konsulentfirma og jeg mangler et sosialt liv utenom jobb. (konsulentbransjen er ofte 80 timer i uken arbeid og hvis man i tilegg driver med litt uvikling på privaten så har man et null liv)

 

Det gjør at jeg vegrer meg for å spise lunsj sammen med kollegaer eller kunde for å risikere å ende opp i diskusjoner om birken, unger, seiling, golf og andre ting jeg har null peiling på.

 

Jeg har dermed langt dårligere kontakt med kunden enn mange av mine kollegaer og jeg er rimelig sikker at hvis kunden fikk bestemme ville jeg gått ut først selv om jeg kanskje er den som kan det tekniske best.. Selv om jeg vet at dette er et problem klarer jeg ikke å motiviere meg for slike meningløse samtaler.

 

Dermed blir det som regel å nyte den medbrakte skiva med brunost foran PC.

 

Folk som ikke skjønner at sosiale antenner er viktigst har lite selvinnsikt.

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sosial intelligens er oppskrytt. Jeg er sjenert, har få venner og kunne ikke under noen omstendighet fått ei dame til å bli interessert i meg, men det har ikke hindra meg i å få skryt for å være hyggelig og lett å ha med å gjøre i jobbsammenheng der man fokuserer på kunder. Anser det omtrent som IQ, hvor det faktisk har lite å si i virkeligheten. Du skal være ganske langt ute før din "sosiale intelligens" spiller inn nevneverdig.

Nå har jeg aldri vært konsulent innenfor IT (eller noe annet) riktignok, men har hatt mye med folk å gjøre. Ikke noe problem å være skuespiller på jobb.

Endret av Dellers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At det å kunne snakke om såkalte "interessante" temaer er en forutsetning for å være en god konsulent er rett og slett tull.

 

Man må kunne formulere seg godt, det er greit nok, men dersom man krever at man skal kunne diskutere fotball, skismørning, eller resultatet fra helgens x-factor i lunchen så vil man garantert sitte igjen med folk som har dårligere faglige kunnskaper.

 

Noen er gode å snakke for seg, noen er gode faglig. Det er ekstremt uvanlig at noen er eksepsjonelt gode på begge deler, jeg har ihvertfall aldri vært borti en slik person. Det har rett og slett med hvor mye tid man legger inn i å øve på de respektive områdene.

 

Lenke til kommentar

Måten jeg leser artikkel på er at hun/hun mener man må mestre begge deler, både det tekniske og sosiale for å bli en superkonsulent.

Med superkonsulent tenker jeg en som gjør både det tekniske og har kundekontakt, og da trengs antenner.

 

Mellom en kunde en og supernerd må det jo nesten puttes in en "tolk" av og til.

Dette er jo ikke ett problem i store bedrifter, der kan man jo bare ha en kundevennlig konsulent med nok kunmskap til å vite hva som går og hva som ikke går, og "supernerder" i bakgrunnen til å gjøre jobben.

Har bedriften nok vett i hue til å skjønne verdien til "Nerden" sin innsats er dette gode greier.

Lenke til kommentar

Her var det mye rart, må jeg si...

 

Ja, sosial intelligens teller. Om man er ufattelig dyktig faglig sett men totalt ubrukelig sosialt (i det henseende mener jeg personer som ikke klarer å sette seg inn i den sosiale dynamikken i bedriften de er innleid i, spesielt med tanke på språk, væremåte og det å tolke reaksjonene på ting man legger frem og ikke minst HVORDAN man legger ting frem), så kommer man neppe til å bli innleid til samme bedrift igjen. Om man er sertifisert i hodet & hekken aldri så mye kommer ikke til å hjelpe deg om du oppfører deg som en total drittsekk.

 

Å kunne prate om interessante ting i en sosial setting slik som lunch er absolutt ingen forutsetning. Såklart, det spørs veldig på nivået av/type konsulent (en prosjektleder kan ha mer nytte av sosial intelligens en teknisk forståelse), men en bedrift som får en konsulent på besøk har som oftest kun ett mål med å leie inn en person: Å få maksimal utnyttelse av konsulentens tid. Å sitte i "Wienerbrødmøter"/lunchen og prate piss/om Birken, unger, vin, øl, ferieturer og annet tull er ikke forenelig med dette, noe enhver bedriftsleder vet (eller ihvertfall burde vite) veldig godt.

 

Spørsmålet her er vel egentlig hva slags type konsulent Larssen snakker om her. Er det en tekniker, en Helpdeskperson eller en prosjektleder det er snakk om? Ulike roller har ulike krav til teknisk nivå/sosial intelligens, og dette sier artikkelen ingenting om. Det virker som om artikkelen er skrevet mer ut ifra en setting der man skal selge inn en konsulent, ikke om hva som faktisk er viktig for at konsulenten skal kunne funke og bli "akseptert" i bedriften han/hun er leid inn i.

Lenke til kommentar

Dette er det verste eg har hørt. Du må kunne håndverket det er pri 1 for å være konsulent. Hvis du ikkje kan det er du bare en snylter som stjeler penger fra kundene dine. Det er så mange helt ubruklige konsulenter der ute som ikkje produserer noe, eller det dei produserer er så dårlig at det koster det mange doble å fikse opp i det igjenn etterpå.Eg vil ikkje ha fleire av dere som konsulenter, eg vil ha dyktige håndverkere som kan diskutere fag i lunsjen, ikkje idiotiske samtaler om vær og fotball.

 

Du har misforstått artikkelen. Det er snakk om å ha begge deler. Det kommer også an på hva slags jobb du har, i dette tilfellet en konsulent. Som konsulent snakker du med kunder. Jeg har opplevd at folk blir ansatt for sine gode kunnskaper om faget, og ender opp i customer relations fordi vedkommende er så god i å promotere selskapet.

Lenke til kommentar

Ren fagkunnskap er vel et hinder i de fleste bransjer, men så er det tross alt mangel på fagkunnskap som har gitt konsulenter et veldig dårlig rykte. Inkompetanse og dårlig styring er en gjennganger for it-konsulenter, og systemene de etterlater seg er ofte ikke av beste slag. Det er en kjent sak innen bransjen at staten er dårlig til å bedømme anbud på it-prosjekter, og er en ordentlig "melkeku" straks du får dem på kroken. Nei mange konsulenter gjør skam på fagfeltet.

Lenke til kommentar

Jobber selv som konsulent og det meste i artikkelen stemmer bra, er ikke mye svada som folk vil ha det til. Det med lunsjpraten er ikke såå viktig, det går mest på networking generelt. Stort sett har du uansett en del kollegaer som også er konsulenter som du fint kan prate nerd med.

 

Selvsagt en forutsetning at du er en god håndverker på området du skal jobbe med hos kunden, men uten nettopp sosial intelligens blir det svært vanskelig å gjøre en god jobb. Det er typisk mange interesser fra mange ulike deler av organisasjonen som spiller inn, mye vanskelig og følsom politikk, og du må kunne forstå alt dette og gi råd og veiledning på hva man bør gjøre på en slik måte at alle blir fornøyd. Dette kommer i tillegg til å faktisk kunne utføre kodingen på en skikkelig måte.

 

Det er fullt mulig å jobbe i et konsulentfirma uten å få oppdrag som er av denne typen. Men skal du være noe i nærheten av en superkonsulent som artikkelen beskriver og kunne ta på deg krevende oppdrag, så ER sosial intelligens og interesse for mennesker helt nødvendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Selvsagt en forutsetning at du er en god håndverker på området du skal jobbe med hos kunden, men uten nettopp sosial intelligens blir det svært vanskelig å gjøre en god jobb. Det er typisk mange interesser fra mange ulike deler av organisasjonen som spiller inn, mye vanskelig og følsom politikk, og du må kunne forstå alt dette og gi råd og veiledning på hva man bør gjøre på en slik måte at alle blir fornøyd. Dette kommer i tillegg til å faktisk kunne utføre kodingen på en skikkelig måte.

Ikke uenig, men så finnes det heller ikke en jobb du kan få i Norge hvor dette ikke er viktige krititerier. Å kunne navigere og forstå politikken på arbeidsplassen er helt avgjørende uansett hva slags jobb du søker. Det er også egenskaper jeg mener har lite med sosial intelligens å gjøre, selv om det ene ikke utelukker det andre.

Lenke til kommentar

Tror mange her har misforstått artikkelen. Han skriver ikke at det trengs bare sosiale ferdigheter men BEGGE deler. Hjelper ikke om du er en supernerd hvis du ikke takler å gå i en dialog med kunden. Dette er et massivt stort problem i it-bransjen. Mange er utrolige flinke men blir fort utrolig sinte når kunder ikke skjønner dem.

 

Og til dere som går til personangrep han i artikkelen så burde dere bli bannet.

ZiggyStardust og Siddis. Makan til oppførsel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...