Gå til innhold

Minitips: Få bedre nett med kanalbytte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjekket mitt nettverk og det ser ut som min router bruker 2 kanaler samtidig. Begge de 2 kanalene ble delt av et par andre så jeg byttet til 13 i routeren. Nå står jeg med 9+13 som ingen har noen kombinasjoner av, bortsett fra overlapping på det oversiktsbilde. Har jeg gjort det riktig da? :p

Lenke til kommentar

Sjokkert at dere ikke nevner å skru ned styrken på wifi. Er helt unødvendig å ha den må maks nå du bor f.eks i leilighet, eller om routeren er like ved (samme rom).

 

Jo lavere styrke, jo mindre skjanse for at signalet dunker ut andres wifi osv.

 

Hvordan setter du ned styrken på wlan egentlig? sølvfolie på antenna?

Lenke til kommentar
Sjokkert at dere ikke nevner å skru ned styrken på wifi. Er helt unødvendig å ha den må maks nå du bor f.eks i leilighet, eller om routeren er like ved (samme rom).Jo lavere styrke, jo mindre skjanse for at signalet dunker ut andres wifi osv.
Hvordan setter du ned styrken på wlan egentlig? sølvfolie på antenna?

 

Dette kan gjøres internt i routeren, ved å gå inn på den via en nettleser. På min d-link 655 har man vel 3 valg. jeg har den på det høyeste signalstyrken da en enmanssbolig med 3 etasjer og eldre mottakere kan trenge det.

Lenke til kommentar

Sjekket mitt nettverk og det ser ut som min router bruker 2 kanaler samtidig. Begge de 2 kanalene ble delt av et par andre så jeg byttet til 13 i routeren. Nå står jeg med 9+13 som ingen har noen kombinasjoner av, bortsett fra overlapping på det oversiktsbilde. Har jeg gjort det riktig da? :p

 

Når du ser at ruteren opptar to kanalplasser er det fordi 11n kompatible rutere bruker enten 20 eller 40MHz kanalbredde. Én kanal på trådløst er 20MHz bred, og en ting 11n standarden benytter seg av for å få raskere overføring er bruk av flere kanaler. Dette vil si at i verste fall så okuperer en ruter 2/3 av ledig kanalkapasitet. De fleste rutere har en auto funksjon på 20/40, så du kan oppleve at det skifter.

 

For rutere på 5GHz er det samme regel. 5 GHz består av 19 kanaler, og om en ruter da benytter 40MHz, så er det i teorien kun plass til 9 ulike nettverk.

 

Tor

 

Lenke til kommentar

Dette var en "tynn" guide dere. Litt dumt at dere ikke forklarer litt mer selve 2.4GHz båndet. Hvor kontrollert det faktisk er. Det er jo ikke en "lisensiert"/kontrollert frekvens. Det er en åpen frekvens og de finnes mye som kan ta knekken på det trådløse nettet. Man har DECT telefoner, RF enheter (Joystick, keyboard, mus), AV sendere, enkelte trådløse termometere osv osv. Alt dette kan ta ned/forstyrre det trådløse nettet.

Lenke til kommentar

Dette var en "tynn" guide dere. Litt dumt at dere ikke forklarer litt mer selve 2.4GHz båndet. Hvor kontrollert det faktisk er. Det er jo ikke en "lisensiert"/kontrollert frekvens. Det er en åpen frekvens og de finnes mye som kan ta knekken på det trådløse nettet. Man har DECT telefoner, RF enheter (Joystick, keyboard, mus), AV sendere, enkelte trådløse termometere osv osv. Alt dette kan ta ned/forstyrre det trådløse nettet.

 

Vegar (Artikkel forfatteren, ikke posten som er sitert)... Du kan begynne å bygge på med mer om hvordan trådløst nett funker og dets gråsoner.

For eksempel kollisjons beskyttelsen og hvordan signalet påvirkes når ikke alle enhetene på nettverket "ser" hverandre.

Dette er litt matnyttig men dere har totalt utelatt selve hovedretten.

Ellers vil jeg bare legge til at jeg siterte posten grunnet at denne innholdt en god del jeg er enig med!

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Flott MINITIPS. Fant ut att routeren var stilt inn på kanal 11, saman med halve sentrum (alle med standard namn). Men kva er best; lav og stabil amplitude (~-50dBm) eller høg og vekslande amplitude (~-40dBm)? Er er par nettverk som bruker kanal 5+1 og 3 som kjem med nokre voldsomme spikes innemellom.

Lenke til kommentar

Flott MINITIPS. Fant ut att routeren var stilt inn på kanal 11, saman med halve sentrum (alle med standard namn). Men kva er best; lav og stabil amplitude (~-50dBm) eller høg og vekslande amplitude (~-40dBm)? Er er par nettverk som bruker kanal 5+1 og 3 som kjem med nokre voldsomme spikes innemellom.

 

I generelle vendinger er et høyere forhold mellom signal og støy bedre. -40dBm vil normalt sett være bedre enn -50dBm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...