Gå til innhold

- Ingen tvil om helseplager av stråling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Politikkere som går ut med slikt tøv bør boikottes. Påstander som "Jeg mener det ikke er tvil om at det finnes folk som er el-overfølsomme" faller på sin egen urimelighet da forskning på området viser at det ER tvilsomt.

 

Når politikkere ikke kalrer å holde seg til faktene i saken, og heller kommer med påstander som strider mot forskning, så er det på grensen av å virke religiøst. Hvorfor betaler staten for forskning i så fall, dersom det skal bare ignoreres.

Endret av joebush
  • Liker 7
Lenke til kommentar
– Hvorvidt mobilstråling er helsefarlig har jeg ingen formening om. Men at folk får helseplager av strålingen er det ingen tvil om, sier Bent Høie, ledet av stortingets helse- og omsorgskomite til Stavanger Aftenblad.

Ingen tvil? Det har lenge hersket stor tvil om at folk får helseplager av mobiltelefonsignaler. Det eneste vi vet med sikkerhet etter mye, lang og omfattende forskning på området er at hvis det finnes noen fare i det hele tatt så er den svært lav. Hvis han plutselig skal avvise all tvilen så må han ha rimelig slagkraftig faglig dokumentasjon på det. Har han ikke det vil jeg kalle det skandaløst og høyst kritikkverdig å uttale seg så skråsikkert i denne saken.

 

– Jeg tror på mennesker som sier de er allergiske mot mobilstråling, sier komitémedlem Laila Dåvøy til avisen.

Laila Dåvøy tror også på det kristne sidestykket til sphagettimonsteret. Jeg kan love dere at det er mange som tror mye rart om mye rart. Men som representant for stortinget skal hun holde seg faglig og saklig i faglige sammenhenger. Tro kan hun gjøre på fritida.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Meg bekjent er det faktisk ikke mye å tvile på. Jeg har enda til gode å lese om noen forsøk som har vist en korrelasjon mellom faktisk tilstedeværelse av elektromagnetiske felt og plagene som de "el-overfølsomme" forsøkspersonene opplever.

 

At det er korrelasjon mellom hvorvidt forsøkspersonene tror de blir utsatt for stråling, og plagene de opplever er en annen sak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Blir flau på vegne av enkelte politikere. Akkurat som at enkelte plutselig var eksperter på klinisk psykologi etter 22-juli er man her plutselig eksperter på helseskadelig ved mobil stråling. De har jo tydeligvis valgt feil yrke.

 

Forøvrig er sammenligningen med allergi mot nøtter og appelsiner ganske latterlig. Er vel en forskjell mellom godt dokumenterte allergier og en tilstand man aldri har fått bekreftet på noe som helst vis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har sett hvordan ille det kan være for en person å være plaget av dette, og er etter det ikke i tvil om at enkelte personer lider av dette, ikke noe placebo tull. Han merker det med en gang en mobiltelefon i nærheten blir skrudd på eller mottar en melding. Det kan dog virke som det er vanskelig å bevise hvordan det påvirker folk.

 

Jeg må også si at enkelte her fremstår som bedrevitende og naive, hadde noen av dere opplevd det selv er jeg sikker på at dere hadde endret mening ganske fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sett hvordan ille det kan være for en person å være plaget av dette, og er etter det ikke i tvil om at enkelte personer lider av dette, ikke noe placebo tull. Han merker det med en gang en mobiltelefon i nærheten blir skrudd på eller mottar en melding. Det kan dog virke som det er vanskelig å bevise hvordan det påvirker folk.

Hvis virkningen er så markant som du påstår, så burde det ikke være noe problem for vedkommende å stille opp i en dobbel blindtest som kunne dokumentere en sammenheng mellom plagene og faktisk tilstedeværelse av stråling.

 

Merker han noe hvis telefonen som mottar meldingen har lyd og vibrasjonsvarsel avslått?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis virkningen er så markant som du påstår, så burde det ikke være noe problem for vedkommende å stille opp i en dobbel blindtest som kunne dokumentere en sammenheng mellom plagene og faktisk tilstedeværelse av stråling.

 

Merker han noe hvis telefonen som mottar meldingen har lyd og vibrasjonsvarsel avslått?

 

Det er vel utlovet store summer til den som kan si sikkert om en er utsatt for stråling fra en mobiltelefon eller ikke, bare ved å kjenne på kroppen (uten å vite det på andre måter), så hvis denne personen kan det kan han/hun bli rik. Greit å vite. Ennå har ingen klart det.

Endret av oj88
  • Liker 4
Lenke til kommentar
– Hvorvidt mobilstråling er helsefarlig har jeg ingen formening om. Men at folk får helseplager av strålingen er det ingen tvil om, sier Bent Høie, ledet av stortingets helse- og omsorgskomite til Stavanger Aftenblad.

Kjære Bent Høie i Høyre, Hvordan vet du dette? Har du noe bevis for denne bastante påstanden? For hvis du ikke har det, hvordan kan du da påstå at det ikke er noen tvil?

 

– Jeg tror på mennesker som sier de er allergiske mot mobilstråling, sier komitémedlem Laila Dåvøy til avisen.

Kjære Laila Dåvøy i KrF, vi skjønner at du tror på mye rart, men du burde vite at din personlige tro er, nettopp det: personlig. Vennligst baser deg på fakta og ikke overtro dersom du ønsker å styre landet vårt. Synes du det er for mye å be om?

 

Jeg mener det ikke er tvil om at det finnes folk som er el-overfølsomme, på samme måte som enkelte er allergiske mot peanøtter og appelsiner. Men ut fra det kan vi ikke konkludere at stråling, peanøtter og appelsiner er farlig for alle, sier Høie.

Rett og slett provoserende lesning. Vet ikke Bent Høie at dersom noen er allergiske mot appelsiner og spiser en appelsin, får vedkommende tydelige, målbare symptomer som kan dokumenteres av en 3. part som f.eks. tett/rennende nese, hosting og nysing, nedsatt lungekapasitet og tåring eller røde øyne? Hvilke målbare symptomer får en el-overfølsom person, Bent Høie? (Retorisk spørsmål).

 

Det er ikke annet enn en skandale at slike politikere sitter i helsetoppen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var det ikke i Trondheim hvor en haug med mennesker klaget over el-overfølsomhet kort tid etter at det offisielt ble lansert et wifi-nett i hele sentrum? Ved undersøkelser rundt dette, oppga samtlige personer datoen for den offisielle lanseringen som første dag de begynte å føle plager. Det morsomme i historien er at nettet hadde da allerede vært operativt i et halvt år - det var bare ikke fortalt til offentligheten.

 

Jeg tror folk kan få influensa og liknende sykdommer bare de ønsker og vil det nok. Psyken, og hva man _tror_ på, er kraftige saker.

 

En annen ting å tenke på er at personer som hevder de er el-overfølsomme, vil si de reagerer på wifi-nett og mobilstråling, men vil ikke merke noe ubehag ved å gå inn på et bad med varmekabler (som også vil tilføre elektromagnetisk stråling).

 

http://www.nrpa.no/strom-og-hoyspent/varmekabler-og-elektriske-artikler

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan jo ikke være sånn at siden man ikke selv opplever plager, så er alle andre som gjør det noen løgnere!? Nå skal ikke jeg påstå at jeg opplever helseplager pga mobil, men jeg opplever ubehag. Jeg får ofte smerter i øret hvis jeg snakker i tlf en stund, og i det senere opplever jeg stikking i hånda jeg har tlf i... Og særlig ved databruk. Nå er ikke dette noe stort pes for meg, men kan absolutt tro på at andre opplever ubehag også. Nå har jeg også hatt mobil i snart 20 år, og kanskje det er på tide at man opplever ett og annet ubehag :-D

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som påstår at folk lyver om symptomene de opplever. Bare at de tar feil om årsaken til symptomene.

 

Prøv å holde en passelig stor glassbit eller noe lignende på samme måten som du holder telefonen. Hvis du opplever mye av de samme symptomene, så bør du kanskje gjøre noe med måten du holder telefonen.

Endret av Sutekh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det kan jo ikke være sånn at siden man ikke selv opplever plager, så er alle andre som gjør det noen løgnere!?

Det er ikke det saken handler om. Det handler om hva som skaper dette ubehaget. Nemlig noceboeffekten. Ja, det tør jeg si såpass bastant fordi ubehaget ikke har vist noen korrelasjon med tilstedeværelse av mobilstråling i dobbelt blindforsøk ennå. Men jeg skal være rask til å trekke bastantheten hvis ubehaget virkelig blir dokumentert gjennom dobbelt blindforsøk i framtida.

 

Enig i Sutekh sitt forslag, men jeg ville brukt en mobiltelefon uten batteri til formålet for mest mulig sammenlignbar effekt. Så ville jeg diskutert livlig med en person i samme rom og så se om jeg ville fått lignende ubehag på den siden telefonen er.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...