Gå til innhold

? Flerkjerneprossorer er bortkastet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da får Nokia kose seg med gamle, effektsulte enkjerneprosessorer mens vi andre kan kose oss med 28nm Krait fra Qalcomm som er svært snille med batteriet.

 

Føler at Nokia alltid henger etter. Touchscreen-telefoner ville aldri ta av, flerkjerneprosessorer er bare tull, osv.. Dette er for meg svært konservative holdninger som bare bidrar til tregere utvikling og mindre grad av innovasjon.

 

Er en grunn til at Nokia taper markedsandeler så det suser..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt skumle påstander fra en toppleder syntes jeg. Hadde jeg vært aksjonær, hadde det gjort meg nervøs at han kom med slike bastante påstander som går mot resten av mobilmarkedet.

 

Forøvrig syntes jeg Lumia 900 virker svært lovende. Venter bare på at MS skal legge inn et gir og gi støtte for flere kjerner og høyere oppløsninger, så hopper jeg på toget deres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ehm

<internett en flopp bilde>

 

Ikke bare det, men ingen datamaskiner vil noensinne trenge mer enn 640 KB RAM.

 

http://www.informati...views/229218884

 

Tipper vi får se Elop på denne listen i nær fremtid

+1, bra innlegg :)

 

Jeg har selv ventet med å kjøpe flerkjernet smart-telefon til Tegra 3 baserte løsninger kommer. Først da er det etter min mening god nok ballanse mellom kraft og batteritid til formålene jeg vil bruke en smart-telefon til. Foreløpig sitter jeg på en dum Nokia 3220 som har gjort jobben sin for ringing og SMS godt siden jeg fikk den for 6 år siden. Ikke noe annet vedlikehold har vært nødvendig enn å bytte batteri 2 ganger. Gummi isoleringen på sidene er slitt vekk, og fargen har begynt å forsvinne fra kantene av tall tastene... :p

 

Tegra 3 tilbyr god batterilevetid med laveffektskjernen, og god ytelse med 4 kjerner under last. Etter det jeg har sett skal strømsparing policy være ganske aggressiv og optimalisert for "burst" type last, som man ofte finner når man åpner menyer eller nettleser vinduer.

Lenke til kommentar

HTC One X som er den eneste telefonen med Tegra 3 sliter nå med at den blir fryktelig varm, spesielt på kameralinsen.

 

Problemet med Tegra er 42nm-teknologien. De nye 28nm Snapdragon prosessorene derimot viser seg å være veldig gode!

 

Kan ikke erfare å ha lest noen sted at HTC One X sliter med varme!!?? Hvor i alle dager har du fanget opp dette?

Lenke til kommentar

Jeg vil si dette med prosessorer avhenger helt av hva man skal bruke mobilen til.. Om man spiller og trenger stor prosessorkraft har man ikke noe valg, da er det høy ytelse som gjelder og derav kort batterikapasitet...

 

Om man bruker mobilen til å ringe, sende SMS, surfe på nettet, ta bilder, høre musikk, redigere bilder etc.. holder 1GHz enkjerne-prosessor i massevis, og følgelig god batterikapasitet.

 

Jeg tilhører selv i den siste gruppen :)

 

Så er det opptil hver enkelt å velge mobil utifra det, men jeg jeg er forsåvidt enig i att mange blir "lurt" til å kjøpe en mobil med "superprosessor" for deretter å kun brukes til å ringe...

De fleste ville hatt mye større utbytte av heller å kjøpt en hvor batteriet varer i 3-4 dager istedenfor 2 dager som mange smartmobiler begrenses til idag :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Jeg vil si dette med prosessorer avhenger helt av hva man skal bruke mobilen til.. Om man spiller og trenger stor prosessorkraft har man ikke noe valg, da er det høy ytelse som gjelder og derav kort batterikapasitet...

 

Om man bruker mobilen til å ringe, sende SMS, surfe på nettet, ta bilder, høre musikk, redigere bilder etc.. holder 1GHz enkjerne-prosessor i massevis, og følgelig god batterikapasitet.

 

Jeg tilhører selv i den siste gruppen :)

 

Så er det opptil hver enkelt å velge mobil utifra det, men jeg jeg er forsåvidt enig i att mange blir "lurt" til å kjøpe en mobil med "superprosessor" for deretter å kun brukes til å ringe...

De fleste ville hatt mye større utbytte av heller å kjøpt en hvor batteriet varer i 3-4 dager :)

 

Problemet med resonnementet ditt er at du fremstiller det slik at en eldre 1GHz prosessor trekker mindre strøm enn en nyere flerkjerneprosessor. Dette stemmer ikke.

 

Ser man på smarttelefoner fra de siste 4-5 årene har verken batterilevetiden gått særlig ned eller batterikapasiteten opp. Det er stort sett levetid på en dag ved tungt bruk med batterier på mellom 1200-1800mAh. Ytelsen derimot har økt betraktelig. Poenget er at ny teknologi som muliggjør flere transistorer på mindre flate gir høyere ytelse uten økt effektforbruk eller økt klokkefrekvens.

 

Det er andre faktorer som spiller inn i mye større grad. Størrelsen på skjermen, strømstyringen i OS'et, osv.

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar
HTC One X som er den eneste telefonen med Tegra 3 sliter nå med at den blir fryktelig varm, spesielt på kameralinsen.

 

Problemet med Tegra er 42nm-teknologien. De nye 28nm Snapdragon prosessorene derimot viser seg å være veldig gode!

Flere tester og brukere som har nevnt dette.

 

her og her feks.

Yet, we'd give the silicon round to the 28nm S4 on the HTC One S, be it only because you can hardly touch the metal camera rim when benchmarks are running on the One X, that's how warm Tegra 3 gets inside.

Problemet med å si at varme er et problem generelt ut fra det du refererer til her er at dette er under benchmarking, som generelt betyr urealistisk høy last over en tidsperiode. Med mindre man spiller krevende spill som belaster mobilen 100% på CPU og GPU.

Som jeg nevnte var grunnen til at jeg har bestemt meg for å gå for Tegra 3 BURST ytelsen og strømstryring som tar hensyn til dette, mens idle og light load strømbruken er lik eller lavere enn de fleste nyere 2-kjerne smart-telefonene. At den har 4 kjerner tilgjengelig betyr også at multitasking burde gå greit, selv om flere tasks har burst type loads som sammenfaller, men som alltid går jo multitasking ut over strømbruken da det blir mindre idle tid.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...