Gå til innhold

Speilrefleks for videoentusiastene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Hva er poenget med speilet og den optiske søkeren? Proffe filmmakere bruker vel utelukkende ekstern skjerm under opptakene?

- Hvorfor ikke velge en vippbar 16:9-skjerm med f.eks full HD oppløsning fremfor en 4:3-skjerm der full HD og skjermoppløsningen ikke går opp i hverandre med heltall?

- Hvorfor bruke en 18 Mp sensor når output skal være 2 eller 8 Mp ?

- Hvorfor ikke lage plass for utbyttbare 1,8" eller 2,5" SSD i stedet for CF?

- Hvor mye nytte gjør egentlig fasebasert AF i dette videokameraet?

- Hvorfor ikke ha en egen plugg for synkronisering av to slike kameraer til 3D opptak?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

- Hva er poenget med speilet og den optiske søkeren?

Det ligger vel i tittelen "Speilrefleks for videoentusiastene". Uten speil og optisk søker ville det jo ikke vært noe speilrefleks og uten å være speilrefleks ville det ikke vært noe fullgodt Eos-1 kamera for vanlig stillbildefotografering.

Lenke til kommentar

- Hva er poenget med speilet og den optiske søkeren? Proffe filmmakere bruker vel utelukkende ekstern skjerm under opptakene?

"Proffe filmmakere" bruker enten ekstern monitor eller EVF. Hadde Canon vært smarte og virkelig gjort noe nytt så hadde de laget en intern EVF som kunne sees gjennom søkeren når speilet var oppe.

 

- Hvorfor ikke velge en vippbar 16:9-skjerm med f.eks full HD oppløsning fremfor en 4:3-skjerm der full HD og skjermoppløsningen ikke går opp i hverandre med heltall?

Greit med monitor direkte på kamera. 4:3 fordi den også skal kunne brukes i 3:2 stills format.

At den ikke er utvippbar viser bare hvor lite konsistens det er i Canon's kamera utvikling.

- Hvorfor bruke en 18 Mp sensor når output skal være 2 eller 8 Mp ?

Ved siden av at dette primært er et DSLR stills kamera som også kan skyte 4K video, så er tankegangen riktig; Doble oppløsningen for nedkonvertering er den eneste måten å få god 4K/8MP video kvalitet.

 

- Hvorfor ikke lage plass for utbyttbare 1,8" eller 2,5" SSD i stedet for CF?

Ved siden av at en SSD opptaker vil ta for mye plass, så er 4K til CF i kamera komprimert Motion Jpeg/Mpeg4. CF kort er raske nok og ofte kort bytte er en fordel fremfor store SSD kapasiteter.

For ukomprimert 4:2:2 så må man koble til en ekstern opptaker. (mangler info i artikkelen.)

- Hvor mye nytte gjør egentlig fasebasert AF i dette videokameraet?

?

- Hvorfor ikke ha en egen plugg for synkronisering av to slike kameraer til 3D opptak?

Canon holder tilbake en hel del "opplagte funksjoner" for å ikke "Kannibalisere" 4K video kamera C500 de også lanserte.

 

Prisen til 1D C er oppgitt til $15000. Spørs om ikke pris i Norge da blir langt over 80.000.-. ?

post-157018-0-91351100-1334249545_thumb.jpg

 

Canon EOS C500

post-157018-0-67396600-1334250374_thumb.jpg

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Merkelig også med motion jpeg for 4k filmen. vet jo at 4k kan bli veldig heftig med tanke på overføring. med avchd som har interframe komprimering burde de likevel klart noe med det. om det ville sett bedre ut enn mjpeg er kanskje en annen ting. en annen ting er det som simen1 sier, undres hvorfor kameraet blir bygget rundt et speilrefleks, når det egentlig er for video.

Lenke til kommentar

Dette er jo ikke noe stillbildekamera, selv om muligheten ligger der, ...

Dette er jo en 1D X med forbedret video. Godt mulig den ikke matcher 1D X på alt men å påstå at det ikke er noe stillbildekamera virker merkelig. Det er jo nettopp det det er. C300 og C500 er jo videokameraene.

 

Edit: Skrivefeil

Endret av se#
Lenke til kommentar

Er jo åpenbart at dette ikke er et rent videokamera, men et hybridkamera som skal kunne levere både på stillbilder og video. Da følger det også med noen kompromisser. Hadde det vært utviklet som et rent videokamera hadde de ikke brukt et 1D chassis.

Lenke til kommentar

- Hva er poenget med speilet og den optiske søkeren? Proffe filmmakere bruker vel utelukkende ekstern skjerm under opptakene?- Hvorfor ikke velge en vippbar 16:9-skjerm med f.eks full HD oppløsning fremfor en 4:3-skjerm der full HD og skjermoppløsningen ikke går opp i hverandre med heltall?- Hvorfor bruke en 18 Mp sensor når output skal være 2 eller 8 Mp ?- Hvorfor ikke lage plass for utbyttbare 1,8" eller 2,5" SSD i stedet for CF?- Hvor mye nytte gjør egentlig fasebasert AF i dette videokameraet?- Hvorfor ikke ha en egen plugg for synkronisering av to slike kameraer til 3D opptak?

 

Hei Simen1

Ser at du i likhet med en del andre her i forumet har en del spørsmål rundt EOS 1D C.

Som nevnt i artikkelen/pressemeldingen - og også andre steder her er EOS 1D C bygget på 1D X og vil ha samme stillbildeegenskaper, slik at speil/optisk søker vil fungere på samme måte som på det kameraet. I forbindelse med filmopptak blandt proffer, vil de som du sier ofte bruke ekstern skjerm. Kameraet har derfor rent FullHD HMDI output hvor man kan koble til egen skjerm eller evt. lagre høykvalitets video på ekstern disk. Det er også mulighet til å benyttte WFT WiFi-sender for trådløs styring og LIveView - på samme måte som de andre speilrefleksmodellene vi har med WiFi-løsning fra Canon.

Godt poeng med skjerm, men igjen - kameraet er bygget på 1D X og skjermen er godt beskyttet ved den løsningen.

18MP sensor er jo til stillbilder, mens 4K og FullHD kjører crop tilsvarende APS-H og APS-C - riktignok i 16:9 format

Minnekort-valg er basert på størrelse/kostnader/tilgjengelighet osv. og påvirker selvfølgelig valg av kvalitet/format på 4K lagring.

AF fungerer på samme måte som i 1D X, men som du sikkert vet bruker proffene stort sett alltid manuell fokus.

Kameraet kan kobles sammen med andre kamera ved hjelp av WiFi enhet og ved bruk av tidskoden på video er det jo mulig å samkjøre kamera, men ingen fysisk tilkobling.

Ellers er 1D C laget for å være et proft verktøy hvor man kan kombinere høykvalitets stillbilder med meget gode egenskaper i dårlig lys og raske serieopptak med allsidige videomuligheter for å skape unikt bildemateriale som siden kan benyttes i video/film.

 

mvh Trond/Canon

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg synes er mest underlig er dette:

"Unlike the C300, the EOS-1D C does not offer zebra striping or peaking focus aids, which the company sees as being more important in single-person operated documentary settings, rather than the rig-and-crew situations it expects the 1D C to be used in." (dpreview)

 

Hvorfor ta bort software-funksjonalitet fra et så dyrt kamera (i stedet for enable/disable i menyen) fordi de tror det vil bli brukt på en bestemt måte? Uten kontrast-peaking "må" et en-manns-team enten basere seg på autofokus (kontrastbasert siden det er en SLR og ikke SLT) eller en ekstern skjerm som legger på kontrast-peaking (eller bruke f22 :-). Uten sebra... vel, man kan sikkert klare seg brukbart med et histogram forutsatt at det er på plass, men forstår ikke grunnen til å ikke ha sebra.

 

Lenke til kommentar

1D C er akkurat som en 1D X, bare med forbedret video, i følge Canons produktsjef i Norge.

 

Ja, dette er vel ganske smart av Canon... De gjenbruker en fersk modell og gjør den enda bedre for video, speilreflekshus er blitt populært og det finnes mye bra og overkommelig tilleggsutstyr. Blir også en lettere overgang for de som er vant til speilrefleks fra før.

Derfor blir det også en del "rare" kompromisser, med mangle på vippbar skjerm etc. De har jo egne modeller allerede for enda mer seriøs filming. Og de nye objektivene passer vel tilogmed på begge systemene.

Tror kanskje ikke dette var så dumt av Canon, det har vel heller ikke kostet de all verden av utviklingskostnader når de gjør det på denne måten.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...