Gå til innhold

Dette er det mest populære programmeringsspråket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+214asdf125

kanskje ett veldig dumt spørsmål, men er ikke flashplayer ett veldig mye brukt språk?

Man kan lage flash-innhold uten actionscript også! Ikke at det er mye til nytte, blir mest til animasjon.

Lenke til kommentar

En ting jeg reagerer litt på her. Med retorikken dere bruker, så har altså C++ hatt en -0.33% bruk ved forrige måling?

 

Jeg tror heller det som er bemerkelsesverdig er at Objective-C har økt med 3.85%, fra ~4.5%..

 

Eller misforstår jeg hva dere skriver her?

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

En ting jeg reagerer litt på her. Med retorikken dere bruker, så har altså C++ hatt en -0.33% bruk ved forrige måling?Jeg tror heller det som er bemerkelsesverdig er at Objective-C har økt med 3.85%, fra ~4.5%..Eller misforstår jeg hva dere skriver her?

 

Antall utviklere og antall ting programvarehus tillater deg å kjøpe for dine penger vil aldri kun svært motvillig gå ned. Antall kurs kan naturligvis gå ned.

 

Ser vi bort fra nedgang i antall kurs, betyr nedgang i % først og fremst at hovedpotten øker. Det er nå flere som utvikler eller har tatt opp et til utviklingsspråk, dermed blir hovedpotten større, og da blir Javas andel mindre, fordi andel som velger Java som sitt neste språk er lavere enn andel som allerede kan Java.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Var en statistikk jeg så for ikke så lenge siden som var basert på hvilke programmeringsspråk det ble søkt etter hjelp og eksempler, i stedet for lite kvantifiserbare ting som det har blitt brukt som grunnlag for denne. Og ja, den så litt anerledes ut ;)

Endret av Tresprit
Lenke til kommentar
Antall utviklere og antall ting programvarehus tillater deg å kjøpe for dine penger vil aldri kun svært motvillig gå ned. Antall kurs kan naturligvis gå ned.

 

Ser vi bort fra nedgang i antall kurs, betyr nedgang i % først og fremst at hovedpotten øker. Det er nå flere som utvikler eller har tatt opp et til utviklingsspråk, dermed blir hovedpotten større, og da blir Javas andel mindre, fordi andel som velger Java som sitt neste språk er lavere enn andel som allerede kan Java.

Jeg tror jeg skjønner hvor du vil hen, selv om det virker litt som du synser i det du sier.

 

Det jeg påpekte i kommentaren min over var at det var en økning i Objective-C på 3.85%, ikke at den har økt fra 3.85%. Og stilte derfor det retoriske spørsmålet; "Med deres (les: hardware.no) retorikk, så hadde altså -0.33% av verdens programmerere brukt C++ ved forrige måling".. Som for meg virker bare helt utrolig.. :) Og da, for å påpeke det selvsagte her, mener jeg at det ikke er slik, men at bruken har gått ned 0.33% siden forrige måling (eller som du påpeker tommyb, at økningen ikke har vært like stor her, som i andre språk)..

 

Hva de baserer seg på i utgangspunktet spiller liten trille for min del..

 

Igjen, påpeke det sånn at det blir klart her: C hadde ikke 1.39% bruk ved forrige måling, og ligger idag på 17.55%. Nei, de har gått opp 1.39% fra forrige måling..

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Ok, da misforsto jeg hva du kommenterte :)

 

Men det er vel ikke synsing at antall programmerere som kan Java normalt kun går ned dersom de... dør. Jaja, det er vel et definisjonsspørsmål på om man kan fortsatt være en Java-programmerer om man ikke bruker det. Joda, det er vel litt synsing. :p

 

Men det er vel enda mer synsing at "populærheten" beregnes fra 1 andel "antall programmerere", to klyper "antall kurs" og en neve med "hvor mange programmer som er tilgjengelige i det språket".

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Ok, da misforsto jeg hva du kommenterte :)

 

Men det er vel ikke synsing at antall programmerere som kan Java normalt kun går ned dersom de... dør. Jaja, det er vel et definisjonsspørsmål på om man kan fortsatt være en Java-programmerer om man ikke bruker det. Joda, det er vel litt synsing. :p

 

Men det er vel enda mer synsing at "populærheten" beregnes fra 1 andel "antall programmerere", to klyper "antall kurs" og en neve med "hvor mange programmer som er tilgjengelige i det språket".

Hehe, godt sagt ^-^ Personlig er jeg fan av C++.. Ikke så mye C, som syns det er for klumsete og tungvint.. Menmen, for de som elsker å surre med struct-er i hytt og gevær istedenfor objekter, be my f***** guest ^-^
Lenke til kommentar

Disse målingene har ingenting med hva som blir mest brukt, men hvilket språk lurer folk mest på ... på nettet.

 

Har et programmeringspråk en god dokumentasjon, trenger man ikke å google/binge eller spørre på stackoverflow om ting, og man trenger heller ikke kurs osv.

 

Hvordan ble "The ratings are based on the number of skilled engineers world-wide" til å bety "Tiobes liste bygger sine tall på antall utviklere"?

Og hvordan foregår opptellingen av utviklere?

 

Om jeg setter min nevø til å søke på Python, så er ikke han plutselig blitt en pythonutvikler. Du er ikke nazist selv om du søker på nazisme.

 

Mange proffesjonelle utviklere kjøper bøker. Hvordan blir de telt opp? Disse målingene har ingen nytteverdi. Bare en spørreundersøkelse kunne avdekket noe verdifullt.

Lenke til kommentar

her er det mye rart .

jeg mener at jeg så den samme tabellen for fler år siden .

Denne ser svært lik ut i forhold til plasseringen av alle porg.språkene.

 

Samtidig etter lyser jeg en statistikk på hvor lett hver enkelt språk er å lære.

 

selv like jeg ikke C ( selv om jeg aldri har prøv det ) . til det ser blokk markeringen for lik ut i forhold til resten av koden slik at det er en smule vanskelig å ha oversikten

 

hvilke prog.språk får man tak i lære bøker til ?

( dette bør gjelde hele listen )

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...