Gå til innhold

Minitips: Slik kan du fjernstyre datamaskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OpenSSH

  • Kjøre kommandoer på eksternt system
  • Bruke som transportprotokoll for andre applikasjoner
  • Overføring av X11 fra eksternt system
  • Montering av filsystem fra eksternt system
  • Revers tilkobling for tilkobling til systemer bak brannmurer
  • Socks proxy for å få lokale applikasjoner til å kommunisere med eksternt system
  • Filoverføring til og fra eksternt system

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ingen problem for meg å direkte sende X11 over SSH (jeg kan f.eks fjernstyre grafiske vinduer) eller over SSH koble til en RDP- eller VNC-daemon på det eksterne systemet. Det er vel omtrent alt som går i "remote desktop".

 

I min verden som består av 90% "UNIX/UNIX-like" systemer er SSH mye enklere enn alternativene.

Lenke til kommentar

Jeg er alltid svært skeptisk til tanken at fjernstyring skal gå via en tredjeparti webside. Det er nesten ikke til å unngå hvis man ikke har kontroll på IP adressene sine eller brannmurer, men jeg ville helst ha direkte tilgang.

 

Så hvis noen trenger tilgang til datamaskiner på nettverker jeg administrere, er det med ssh (hovedsakelig til Linux) eventuelt med remote X, VNC (hovedsakelig til Windows PC'er) eller RDP (til enkelte Windows PC'er og VirtualBox maskiner). Det fins nok av høy kvalitet, sikker, gratis løsninger uten at man må involvere tredjepartier.

Lenke til kommentar

Var ikke LogMeIn navnet på et gammelt "hackeprogram" som ble brukt for å tulle med kameraters PCer på LAN og slikt? Husker vi brukte noe slik noe når vi var små, la inn en trojaner og da hadde vi et lite GUI hvor vi kunne f. eks skru av skjermen/PCen og annet morsomt i Windows. Kanskje jeg blander sammen med et annet navn, men høres så kjent ut.

Lenke til kommentar

Anbefaler Splashtop, det er virkelig godt optimalisert og har evnen til å avspille videoer problemfritt. Prisen er heller ikke gale.

 

Har brukt alle disse remote-desktop appene, og Splashtop er uten tvil det mest optimaliserte og tilfredsstillende om man er innenfor sitt eget nettverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...