Gå til innhold

Test: BitFenix Shinobi XL


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med to vifter på 230 mm og én på 120 mm blir det blåst mye luft i retning av de vitale komponentene. Nederst i front dyttes kald luft inn, og øverst i kabinettet og i bakkant dras den varme luften ut. Men vi vil få et undertrykk i kabinettet som ikke er så heldig. Det fører nemlig til at luft vil lekke inn fra alle mulige små åpninger og kan lett unngå støvfilteret i front.

 

 

Noen som kan forklare meg dette med overtrykk og undertrykk?

Bør man ha flest vifter som trekker luft inn i kabinettet eller flest vifter som blåser ut av kabinettet?

 

Støv er jo noe dritt å få i pcen. Hvordan skal man unngå det?

Og hva om det står en trippel radiator i toppen med 2x3 vifter i push/pull konfigurasjon? Vil da disse viftene flytte så mye luft ut av kabinettet at det vil lekke inn luft i alle små hull i kabinettet? Om det er er slik så må man jo da virkelig kompensere for radiatorviftene selv om de går på lav RPM.

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare meg dette med overtrykk og undertrykk?

Bør man ha flest vifter som trekker luft inn i kabinettet eller flest vifter som blåser ut av kabinettet?

 

Støv er jo noe dritt å få i pcen. Hvordan skal man unngå det?

Og hva om det står en trippel radiator i toppen med 2x3 vifter i push/pull konfigurasjon? Vil da disse viftene flytte så mye luft ut av kabinettet at det vil lekke inn luft i alle små hull i kabinettet? Om det er er slik så må man jo da virkelig kompensere for radiatorviftene selv om de går på lav RPM.

 

Som meg0709 sier, så får man et undertrykk om det er flere/kraftigere vifter som trekker luft ut av kabinettet enn det er vifter som dytter luft inn i kabinettet. Overtrykk er da motsatt, altså at det er flere vifter som dytter luft inn i kabinettet enn det er vifter som trekker luft ut av kabinettet.

 

Ved et undertrykk vil luft slippe inn ved alle åpninger (PCI-E hullene, ubrukte vifteplasser osv.) som da mest sansynelig ikke er dekket med støvfiltre, og man får støv i kabinettet. Ved et overtrykk blir luft dyttet ut av disse åpningene, og det blir mindrestøv i kassa (filtre holder ikke bare støv ute, det sperrer det inne også).

 

Personlig så har jeg 4 vifter som trekker luft inn i kassa, og ingen som trekker ut. På den måten får jeg et stort overtrykk, og den varme luften blir presset ut gjennom ubrukte vifteplasser osv, og dette fungerer veldig greit. Burde vel også nevne at to av disse viftene er på en radiator, og jeg velger derfor at de skal trekke kald luft inn i kabinettet og gjennom radiatoren istedenfor varmluft gjennom radiatoren og ut av kabinettet.

Endret av N1ko
Lenke til kommentar
Med to vifter på 230 mm og én på 120 mm blir det blåst mye luft i retning av de vitale komponentene. Nederst i front dyttes kald luft inn, og øverst i kabinettet og i bakkant dras den varme luften ut. Men vi vil få et undertrykk i kabinettet som ikke er så heldig. Det fører nemlig til at luft vil lekke inn fra alle mulige små åpninger og kan lett unngå støvfilteret i front.
Noen som kan forklare meg dette med overtrykk og undertrykk?Bør man ha flest vifter som trekker luft inn i kabinettet eller flest vifter som blåser ut av kabinettet?Støv er jo noe dritt å få i pcen. Hvordan skal man unngå det?Og hva om det står en trippel radiator i toppen med 2x3 vifter i push/pull konfigurasjon? Vil da disse viftene flytte så mye luft ut av kabinettet at det vil lekke inn luft i alle små hull i kabinettet? Om det er er slik så må man jo da virkelig kompensere for radiatorviftene selv om de går på lav RPM.

 

Overtrykk er som regel å anbefale, dette er fordi overtrykket hindrer støv i å bli sugd inn i alle åpninger i kabinettet. Noe du burde tenke på er at man alltid bør ha fler vifter som blåser inn enn ut, ikke "balansert" med 2x 120mm inn 2x 120mm ut, dette er fordi man oftest har filtre på inntaks vifter og ikke ut, disse filtrene hindrer noe av luften og det er derfor man alltid trenger fler inn enn ut.

Lenke til kommentar

Det er jo faktisk et poeng med tanke på temperaturer da komponentene vil stå lengre fra hverandre på et større hk enn et m-atx da ytterst få om noen vil putte et m-atx kort i dette kabinettet. Utover at hver enkelt komponent vil få bedre rom rundt seg, så vil det sannsynligvis bli bedre luftflyt over komponentene.

 

Relevant når dere sammenligner kabinettet med midikabinetter etc...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...