Gå til innhold

Styr unna denne appen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg installerte appen etter at jeg hadde fått invitasjon fra en annen venn. Jeg trodde det var noen som skulle sende meg en video eller noe slikt, sier den irriterte brukeren.

Veit ikke hva det er eller hva det gjør, men tut og kjør!

 

Naiviteten har visst ingen grenser og du kan banne på at de samme folka irriterer seg over hvorfor tlf, pc etc blir så "himla treige i bruk" etterhvert.

 

Som man reder så ligger man.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Spammer ned vennene dine på Facebook med reklame om betalingstjeneste.

Nei, den sender en engangsmelding via Facebook-API-et til alle i din venneliste om at du har installert applikasjonen.

 

Når du installerer applikasjonen får hele eller deler av din vennekrets spammeldinger om at du ønsker at de også skal benytte applikasjonen. Dette gjør den uten å spørre om tillatelse eller si ifra.

 

Må jeg linke til artikkelens eget toppbilde? Det står svart på hvit hva applikasjonen gjør. Du må selvsagt lese gjennom listen over hvilken tilgang applikasjoner trenger og hva den planlegger å gjøre med den tilgangen før du godkjenner installasjon og kjøring.

 

syn576.788x443!.jpg

 

Det er ingenting galt med applikasjonen annen enn at den utnytter brukerens naivitet litt mer enn de fleste andre. Jeg får mange slike meldinger daglig fra mine venner fra applikasjoner som gjør akkurat det samme, noen hver gang applikasjonen brukes. (Bouble Drop eller noe slikt, f.eks)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er godt Apple har stålkontroll slik at brukere av Appstore kan føle seg trygge :)

Jepp. Og her er jo beviset for at dette er sant liksom lol.

 

Vet ikke hvor mange ganger jeg må si det, men Apple har definitivt ikke noe kontroll over AppStore lengere. Android / Play Store er like sikkert som iOS / AppStore i dag.

Endret av Vindicator
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mange ganger jeg må si det, men Apple har definitivt ikke noe kontroll over AppStore lengere.

 

Du kan si det så mange ganger du bare vil, men med mindre du kan «bevise» det (du som er så glad i å bevise påstander) betyr det ingenting. Hvis du leser innlegget til JohndoeMAKT, rett over ditt eget, ser du at utviklerne ikke har gjort noe galt, men faktisk opplyser om at applikasjonen sender ut «invitasjoner» til dine Facebook-kontakter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mange ganger jeg må si det, men Apple har definitivt ikke noe kontroll over AppStore lengere.

 

Du kan si det så mange ganger du bare vil, men med mindre du kan «bevise» det (du som er så glad i å bevise påstander) betyr det ingenting. Hvis du leser innlegget til JohndoeMAKT, rett over ditt eget, ser du at utviklerne ikke har gjort noe galt, men faktisk opplyser om at applikasjonen sender ut «invitasjoner» til dine Facebook-kontakter.

LOL, du har tydeligvis ikke lest tråden som omhandler denne appen man byrde styre unna?

 

Er jo et prakteksempel på at Apple ikke har noe god kontroll over AppStore lengere.

 

EDIT: Har jo lite med saken å gjøre når det den sender ut er spam og dritt.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

LOL, du har tydeligvis ikke lest tråden som omhandler denne appen man byrde styre unna?

 

Jeg regner med du sikter til denne tråden og artikkelen som diskuteres? Jo, jeg har lest alt. Jeg har også lest applikasjonens beskrivelse i App Store.

 

 

Er jo et prakteksempel på at Apple ikke har noe god kontroll over AppStore lengere.

 

Vennligst finn kilder på at Apple forbyr applikasjoner å bruke Facebooks API til å sende ut «invitasjoner» og lignende.

 

 

EDIT: Har jo lite med saken å gjøre når det den sender ut er spam og dritt.

 

Det har alt med saken å gjøre. Det er verken spam eller drit, men invitasjoner til å bruke applikasjonen, som det varsles om på forhånd, før du laster den ned.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

LOL, du har tydeligvis ikke lest tråden som omhandler denne appen man byrde styre unna?

 

Jeg regner med du sikter til denne tråden og artikkelen som diskuteres? Jo, jeg har lest alt. Jeg har også lest applikasjonens beskrivelse i App Store.

 

Ser ikke ut til at du har lest om hva denne appen sender ut via Facebook API'en. Jeg driter jo milevis i at Apple tror at dette er greit at det går via Facebook API'en når dem ikke sjekker hva appen faktisk sender ut.

 

Er jo et prakteksempel på at Apple ikke har noe god kontroll over AppStore lengere.

 

Vennligst finn kilder på at Apple skal forby applikasjoner å bruke Facebooks API til å sende ut «invitasjoner» og lignende.

 

Har ingenting med saken å gjøre på at Apple skal forby Facebook sin API, men poenget er at dem må sjekke hva denne applikasjonen sender ut via Facebook sin API.

 

EDIT: Har jo lite med saken å gjøre når det den sender ut er spam og dritt.

 

Det har alt med saken å gjøre. Det er verken spam eller drit, men invitasjoner til å bruke applikasjonen, som det varsles om på forhånd, før du laster den ned.

 

Tydelig at du ikke har lest hva denne tråden handler om.

 

Bare for å presisere eksakt hva jeg snakker om: Og årsaken er veldig enkel: Programmet har funnet et hull i Facebooks forsøk på å stoppe spam. Når du installerer applikasjonen får hele eller deler av din vennekrets spammeldinger om at du ønsker at de også skal benytte applikasjonen. Dette gjør den uten å spørre om tillatelse eller si ifra.

 

Med andre ord, spam.

 

EDIT: Så Apple har ikke gjort sin jobb med å sjekke programmet fullt ut.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Bare for å presisere eksakt hva jeg snakker om: Og årsaken er veldig enkel: Programmet har funnet et hull i Facebooks forsøk på å stoppe spam. Når du installerer applikasjonen får hele eller deler av din vennekrets spammeldinger om at du ønsker at de også skal benytte applikasjonen. Dette gjør den uten å spørre om tillatelse eller si ifra.

 

Nytt spørsmål: Er det Apples oppgave å sjekke at applikasjoner ikke bryter andre, uavhengige tjenesters avtalevilkår?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare for å presisere eksakt hva jeg snakker om: Og årsaken er veldig enkel: Programmet har funnet et hull i Facebooks forsøk på å stoppe spam. Når du installerer applikasjonen får hele eller deler av din vennekrets spammeldinger om at du ønsker at de også skal benytte applikasjonen. Dette gjør den uten å spørre om tillatelse eller si ifra.

 

Nytt spørsmål: Er det Apples oppgave å sjekke at applikasjoner ikke bryter andre, uavhengige tjenesters avtalevilkår?

Nei, men det forhindrer ikke at AppStore ikke er sikkert lengere uansett nå.

 

Dette er et godt eksempel på at MYE kan bli utnyttet i iOS programmer.

 

For uansett hvilket program du kommer over, så fines det garantert ett eller annet sikkerhetshull i programmene som kan utnyttes av alle som vil.

Lenke til kommentar
Nei, men det forhindrer ikke at AppStore ikke er sikkert lengere uansett nå.

 

Dette er et godt eksempel på at MYE kan bli utnyttet i iOS programmer.

 

For uansett hvilket program du kommer over, så fines det garantert ett eller annet sikkerhetshull i programmene som kan utnyttes av alle som vil.

Dette har ingenting med AppStore eller iOS å gjøre.

«Applikasjoner kan gjøre annet enn hva du tror de skal gjøre, dersom du har gitt de sikkerhetsklarering til å gjøre det!», det gjelder alle applikasjoner på alle platformer i all tid både bak og fremover. Firefox f.eks kan lett slette halve harddisken din om den ønsker det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nei, men det forhindrer ikke at AppStore ikke er sikkert lengere uansett nå.

 

Dette er et godt eksempel på at MYE kan bli utnyttet i iOS programmer.

 

For uansett hvilket program du kommer over, så fines det garantert ett eller annet sikkerhetshull i programmene som kan utnyttes av alle som vil.

Dette har ingenting med AppStore eller iOS å gjøre.

«Applikasjoner kan gjøre annet enn hva du tror de skal gjøre, dersom du har gitt de sikkerhetsklarering til å gjøre det!», det gjelder alle applikasjoner på alle platformer i all tid både bak og fremover. Firefox f.eks kan lett slette halve harddisken din om den ønsker det.

 

Men det skaper uansett en utrygghetsfølelse av å bruke AppStore med at dette programmet som man burde styre unna kan ta å utnytte sikkerhetshull i forskjellige ting. Da kan man ikke lengere si at AppStore er så sikkert fordi Apple sørger for at alt er 100% trygt når det i realiteten ikke er så sikkert som dem skal ha det til.

 

Dette kalles for falsk trygghet.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Nei, det skaper ikke en utrygghetsfølelse. Dette programmet er ikke noe untak og definerer nøyaktig hva den har tenkt å gjøre i beskrivelsen i AppStore, og den eneste referansen til at det er et sikkerhetshull som er utnyttet er fra samme artikkel skrevet av Blaker andre plasser. Jeg tror det er et helt vanlig dokumentert API-kall som er utnyttet.

 

Du laster ned en applikasjon og gir den API-tilgang til Facebook. Den sier selv at den kommer til å bruke det API-et til å sende en melding til alle vennene dine. Den bruker et API-et til å sende en slik melding.

 

Det er ingenting galt i det den gjør og det er ingenting i det som Apple bør stoppe deg fra å kunne gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vindicator, tidligere når sikkerheten i appstore, og tryggheten med at apple må godkjenne apps har vært diskutert, så har du ikke akkurat vært talsmann for at det har vært spesielt trygt. Hvorfor formulerer du det slik at appstore før denne appen var 100% trygt? Er det kanskje fordi du som vanlig ikke vet hva du snakker om, og at du mest er ute etter å trolle alle trådene du finner om apple/ios/iphone/ipad?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...