Gå til innhold

Test: HTC One X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dumt at denne ikke fikk AMOLED skjerm. En slik skjerm fungerer meget bra hvis en befinner seg i en mørk omgivelse. Å lese en sms i senga, slepper man å bli blendet. Ellers bruker AMOLED mindre strøm. Hvis en skrur ned kontrasten på en slik skjerm, bruker den ytterlige mindre strøm, motsettning til vanlig LCD skjerm som bruker samme/mer strøm. Og desto større skjermen er, desto mer har det å si.

 

Noen som vet hvorfor de har valgt LCD fremfor AMOLED?

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

På den andre siden er LCD bedre på situasjoner hvor du skal lese sort text på hvit bakgrunn, f.eks. websider, e-bøker, o.l.LCD gjengir også mer naturtro farger, og One X synes veldig godt i sollys :)

 

aha, så det er faktisk noen punkter LCD er bedre enn OLED. Har alltid trodd at OLED var bedre på alt utenom levetid.

 

Når det gjelder farger burde vel OLED stille litt sterkere, da den har ett bredere spekter, og naturlige farger kan korrigeres ved å legge på filter, eller?

 

Og sollys, handler det her ikke kun og hvor lys sterk skjerm en har, eller har ett LCD panel noen fordeler i sollys OLED ikke har?

Lenke til kommentar

På kontrast og sortnivå er OLED bedre, men på ren fargegjengivelse er LCD bedre (OLED gir noe saturiserte(?)(overdrevne) farger, mens LCD presenterer de slik de skal være).

 

Og det er akkurat det som er så fint med LCD i sollys; fordi hele skjermen er opplyst er det lettere å se (så fremt man får satt lysstyrken høyt nok). Med lysstyrken satt til auto på min One X ser jeg alt veldig klart selv om jeg lar solen skinne rett på den. Stor forbedring fra min gamle Sensation, og flere trinn over f.eks. Galaxy S II som var umulig å lese i direkte sollys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm.. ja, merker at samsung sin AMOLED har ganske kraftige farger. Finnes det ingen måte å "matte" dem på? Sensation har mer "grå" farger, mer korrekt, men ikke så rene farger, rødt er liksom ikke rent rødt, heller litt mer "falmet" rødt.

 

Når jeg skrur av telefonene, og sjekke dem i sollys, så virker det som skjermen på HTC Sensation reflekterer mer lys enn Galaxy S II. På samsung sin er refleksjonene mer mørke/tonet. Har dette noe med AMOLED å gjøre, eller kun valgt av coating/belegg på glasset?

 

Og til slutt, hvordan er One X på innsynsvinkel? Hvis i senga, hode på puten, mobilen på madrassen foran deg, og ser på skjermen med en vinkel på kanskje 45grader, er det nevneverdi verre å lese sms? På Sensationen jeg har idag, blir det ganske utvasket, og jeg må vinkel telefonen for å se ting klart.

Lenke til kommentar

One X har meget god innsynsvinkel. Har klart å bli syk og ligget mange timer ekstra i sengen i dag. Var ikke noe problem å lese/skrive meldinger med den liggende på en hodepute litt lenger bort.

 

Refleksjon har mye å gjøre med belegget også. Jo mattere skjerm, jo lettere å se hva som er på skjermen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...