Gå til innhold

Denne passer alle stativer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke poenget. Plata er kompatibel med de fleste Arca-Swiss-festeklemmer og noen (ikke alle) Manfrotto-hoder med RC2-klemme (et av mange systemer MF (og ingen andre) bruker). Hvorfor videostativer nevnes i ingressen er jeg usikker på, da RC2-festet ikke brukes på videohoder (som jeg kjenner til).

 

Hvis man av en eller annen grunn har hoder med både AS og MF-RC2 om hverandre og vil bruke samme kamera på disse uten å skifte plate, vil det være mer hensiktsmessig å bytte ut RC2-klemmene på hodene med AS-klemmer, så man kan bruke AS-plater som er tilpasset kamerahuset og gi beng i hele RC2.

 

Ingressen gir inntrykk av at videostativer har noe med saken å gjøre; som nevnt kjenner jeg ikke til videohoder med RC2-klemme. Manfrottos 501- og 701-hoder har egne typer klemmer og plater, men det finnes adaptere som består av den aktuelle platen med en AS-klemme på toppen, så man effektivt konverterer hodet til AS-feste.

 

Forøvrig har de fleste AS-plater også 1/4-20-gjenger på bunnen, så man kan midlertidig feste en annen plate utenpå dersom behovet skulle melde seg. Eventuelt kan man ta en hvilken som helst festeplate med nogenlunde normal skrue (1/4-20, 3/8-16, osv) og feste en AS-klemme på toppen, så har man lagd seg et adapter til AS-klemme.

 

Reimfeste-utveksten som denne merkelige hybrid-mutant-plata har er inkompatibel med kombinasjoner av mindre kamerahus og lubne objektiver -- for eksempel ville den kræsja med en Sigma 30/1,4 montert på et Nikon D3100 eller tilsvarende. Kamerareimer som skal festes i duppedingser med 1/4-20-gjenger kan skrus fast i en AS-klemme, som det igjen er en smal sak å montere raskt på et kamera med AS-plate.

 

Konklusjon: dette produktet fyller et ikke-eksisterende behov. Man kan lage mer hensiktsmessige og mer tilpassede løsninger med produkter som allerede eksisterer.

 

Forresten påpekes det i demonstrasjonsvideoen at plata "simply looks amazing underneath your camera". Det høres jo seriøst og overbevisende ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke poenget.

 

Enig med du. Denne passer langt fra alle stativer, så artikkeltittelen er helt på bærtur, og i tillegg er det avbildet en Manfrotto RC4-kobling (som forøvrig er ett sted mellom ti og hundre ganger bedre enn RC2), som denne "universal"-plata ikke er kompatibel med.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...