Gå til innhold

Nå skal Foxconn rydde opp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke FoxConn som lager bortimot ALT av CPU-socketer til ALT av hovedkort også? Rart å fokusere på Apple sånn sett, er vel fordi det er det folk leser om. At det er mye ræva arbeidsforhold i Asia er vel ikke akkurat noen nyhet, og saker som det her dukker opp med jevne mellomrom om det så handler om produksjon av sko, klær eller elektronikk.

 

Generelt tror jeg de fleste har opptil flere FoxConn produkter hjemme, og at de fleste liker å ikke tenke på hvorfor ting produsert i Asia stort sett er veldig billig.

 

Wikipedia : Foxconn is primarily an original design manufacturer and its clients include American, European and Japanese companies. Notable products which the company manufactures include the iPad,[5] iPhone,[6] Kindle, PlayStation 3, Wii and Xbox 360. It is the largest exporter in Greater China and the largest private-sector employer in China.

 

Så ja, det er positivt at det blir satt fokus på slikt, men ser ikke heeelt hvordan Apple skiller seg ut. Alle som har en PC eller konsoll har også produkter derifra. Og MYE annen elektronikk.

 

(Jeg eier for øvrig ingen Apple produkter, men alle mine hovedkort har FoxConn logoen på CPU-socketen. Pluss at jeg har en Xbox. Og MYE annet som går på strøm.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke FoxConn som lager bortimot ALT av CPU-socketer til ALT av hovedkort også? Rart å fokusere på Apple sånn sett, er vel fordi det er det folk leser om. At det er mye ræva arbeidsforhold i Asia er vel ikke akkurat noen nyhet, og saker som det her dukker opp med jevne mellomrom om det så handler om produksjon av sko, klær eller elektronikk.

 

Generelt tror jeg de fleste har opptil flere FoxConn produkter hjemme, og at de fleste liker å ikke tenke på hvorfor ting produsert i Asia stort sett er veldig billig.

~

(Jeg eier for øvrig ingen Apple produkter, men alle mine hovedkort har FoxConn logoen på CPU-socketen. Pluss at jeg har en Xbox. Og MYE annet som går på strøm.)

 

Ja, i alle de 10-15årene jeg har gravd rundt inne i pcer så er det ikke rent lite som har hatt Foxconn logoen printet på seg. Chips, kabler, plastbiter you name it..

Lenke til kommentar

Er det ikke FoxConn som lager bortimot ALT av CPU-socketer til ALT av hovedkort også? Rart å fokusere på Apple sånn sett, er vel fordi det er det folk leser om.

Artikkelen nevner faktisk både "HP, Dell og mange flere" også, men du la kanskje bare merke til Apple?

 

Det er også vesensforskjell mellom komponenter som masseproduseres i en maskin (CPU sockets, cables, clamps, etc.) og 'dingser' som sammenmonteres av 'små barnehender'. (Jeg tenker på mobiltelefoner, nettbrett, laptops, osv.) Førstnevnte krever fint lite sammenstillingsarbeid, mens sistnevnte hovedsaklig nettopp dreier seg om det.

Lenke til kommentar

Kudos til Apple for at de faktisk tar grep for å bedre arbeidsforholdene.Ris fordi de ikke gjorde det tidligere - for dette har jo vært klart for offentligheten veldig (les: altfor) lenge.

 

Grunnen at de/det gjøres noe med noe er kun fordi det har kommet ut folket og at dette har vært et fokus. Apple har en mer svinete sti enn de fleste vet men så lenge folk ikke vet det eller det blir et fokus så blir det "see no evil hear no evil" Penger snakker for folk som aPpLe

Lenke til kommentar

Kudos til Apple for at de faktisk tar grep for å bedre arbeidsforholdene.Ris fordi de ikke gjorde det tidligere - for dette har jo vært klart for offentligheten veldig (les: altfor) lenge.

 

Spørs vel om Apple hadde noe valg i denne saken.

Eller for å si det på en annen måte; ville de ordnet opp like effektivt hvis ikke "hele verdens" øyne var rettet mot dem?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...