Gå til innhold

Test: Sony NEX-7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NEX-systemet har veldig fine hus, veldig kompakte for sensorstørrelsen, og gjennomført gode sensorer, og i dette tilfellet en god og velplassert søker. Desverre synes jeg personlig systemet trekkes ned av objektivene, som er store, og ikke har hatt noe spesielt imponerende kvalitet heller såvidt jeg har forstått. Så summen blir ett system som ikke er spesielt kompakt kontra andre speilløse når alt kommer til alt.

 

Ellers så er det jo synd det ikke er trådløs blitzstyring, men er det ikke på tide at slik bare styres med radiosignaler? Blitzteknologi er jo så håpløst gammeldags at det halve kunne vært nok.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg så virker det som om dere har bommet på fokusen på alle bildene av hovedkortet...jeg har selv sammelignet bilder med Nex-7 mot 5D MK2, og bildene fra Nex-7 er faktisk skarpere med kitobjektivet enn 5´ern med 24-105 IS USM...jeg har nå hatt Nex-7 i ca en mnd, fått konfigurert alle knappene til mitt bruk....og solgt 5´ern med alle objektivene...dere har også utelatt adapteret som kan bruka A fatning MED autofokus...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Som kurvene nedenfor viser, er målt bildestøy på NEX-7 ganske bra, i forhold til A77 som man kan se under. Det er uvisst hva som skaper de store forskjellene, og vi er ganske overrasket over at forskjellene på disse to er såpass store, når bildebrikken i all hovedsak er den samme.

 

Dette er på grunn av at det gjennomsiktige speilet i A77 stjeler et halvt blendertrinn. Sony kompenserer for dette ved å øke lyssensitiviteten på bildebrikken slik at ISO på A77 skal være sammenlignbar med ISO på andre kameraer. Dermed er f.eks. ISO3200 på A77 egentlig nærmere ISO5000.

Endret av Motig
Lenke til kommentar

For meg så virker det som om dere har bommet på fokusen på alle bildene av hovedkortet...jeg har selv sammelignet bilder med Nex-7 mot 5D MK2, og bildene fra Nex-7 er faktisk skarpere med kitobjektivet enn 5´ern med 24-105 IS USM...jeg har nå hatt Nex-7 i ca en mnd, fått konfigurert alle knappene til mitt bruk....og solgt 5´ern med alle objektivene...dere har også utelatt adapteret som kan bruka A fatning MED autofokus...

Jeg kan vertfall si at bildene jeg har tatt med 5D MK II med 24-105 f/4.0L virker langt skarpere enn bildene tatt med NEX-5N. Nå er så klart NEX-5N lillebroen til NEX-7, så det kan godt være at sammenligningen blir helt feil, men er ikke NEX-5N og NEX-7 ganske like med tanke på bildekvalitet da?

 

Tok noen bilder med NEX-5N med KIT'en i går og motiver som befinner seg nerme blir flotte og skarpe, men landskapsbilder blir mer grøtete hvis man zoomer inn 100% og sammenligner med bilder tatt med 5D MK II med 24-105.

Lenke til kommentar
.dere har også utelatt adapteret som kan bruka A fatning MED autofokus...
Dette adapteret kan ikke brukes i sammenlignbar testing av nex-7, da det har et halvgjennomtrengelig speil som "stjeler" lys. Vi gikk derfor for den eldre modellen uten autofokus.

 

Jeg synes nå i tilfelle det blir feil å skrive at det ikke er mulig å bruke A-fatning-objektiver med autofokus.. Jeg planlegger å kjøpe meg en Nex 7 med 24/1.8 (E) og 16-50 2.8 (A) med A-adapter som gir meg atutofokus. Med den kombinasjonen vil jeg få meget rask speilrefleksautofokus om jeg ønsker det, og kan senke kravene om vekt osv.. For meg er det en av de virkelig store fordelene med Nex-serien, så jeg synes det er fryktelig dumt at dere skriver om det som en umulighet!

 

Lenke til kommentar

I følge Photozone.de virker det ikke som om objektivene til Nex takler den høye oppløsninga.

 

Her er konklusjonen til sekstenmillimeteren:

 

The Sony E 16mm f/2.8 may be a controversial lens on lower resolution NEX cameras. However, it seems rather pointless to use it on the NEX 7 - 24 megapixel are way beyond the capabilities of this tiny lens. The center quality is certainly fine but the outer image region is extremely soft at max. aperture and just barely acceptable around f/8. The native vignetting characteristic of the lens is dismal and you should always activate the auto-correction in the camera to reduce the effect. The same applies to lateral CAs which are way too high for a prime lens. The idea of using front-mounted converters is surely attractive but it just doesn't make must sense on this basis. The VCL-ECU1 (0.75x converter) manages to keep the "performance" of the base lens (roughly) but the quality remains unusable except for very casual photography.

The nice build quality and the very attractive form factor of the pancake lens can't overshadow the conclusion that it should just be AVOIDED on the NEX 7. It is a bit hard to understand Sony's logic of releasing a camera with a difficult 24 megapixel sensor without a set of lenses that are capable of exploiting its potential. Hopefully this situation will improve soon ... please!

 

 

Og følgende står under en del av objektivene som et ps:

 

As already mentioned the 24 megapixel sensor of the Sony NEX 7 seems to have a rather difficult characteristic especially regarding its resolution capabilities at the image corners. This behavior has been confirmed by user observations in the meanwhile (feel free to google). This is a bit unfortunate because we feel that the sensor shouldn't have such a deep impact on the lens quality. The lens quality will be somewhat better on Sony's 16 megapixel sensor.
Lenke til kommentar

Tok noen bilder med NEX-5N med KIT'en i går og motiver som befinner seg nerme blir flotte og skarpe, men landskapsbilder blir mer grøtete hvis man zoomer inn 100% og sammenligner med bilder tatt med 5D MK II med 24-105.

 

Tok du bilder nærme og langt unna på samme brennivdde? Da jeg testet originale NEX-5 var kitzoomen softere opp mot 55m enn den var på kortere brennvidder.

 

Jeg synes nå i tilfelle det blir feil å skrive at det ikke er mulig å bruke A-fatning-objektiver med autofokus

Mulig du har forstått det Aetius skrev korrekt, men jeg forstod noe helt annet, nemlig at et adapter med et gjennomskinnelig speil i den optiske banen gjør at bildekvalitet tatt med dette (pga lystapet og at speilet kan påvirke) ikke kan/bør sammenlignes med bilder tatt med NEX-optikk.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Problemet med NEX-7 er såvidt jeg forstår ikke den høye oppløsningen i seg selv, men heller at det er et tykt glasslag utenpå sensoren. Dette gjør at når det kommer veldig skrå lysstråler inn på sensoren - typisk ved optikk tett på sensoren ved høy blenderåpning - så blir resultatet soft.

Dette er spesielt et problem på NEX, ettersom registeravstanden er så kort - så vil mange NEX-objektiver med stor blenderåpning fungere dårlig.

Dette burde ikke være et fullt så stort problem på hus som A77 eller andre hus med fatninger med mer "vanlig" registeravstand.

 

Moral: Ikke kjøp NEX-7 hvis formålet er å kjøpe lyssterk NEX-optikk som skal brukes på full åpning - så kan NEX-5n med søker være et bedre alternativ. Blend i så fall ned, og/eller bruk optikk som er laget for lenger registeravstand - via adapter.

 

 

Akam: Hva slags objektiv tok dere testbildene med, og på hvilken blenderåpning?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Gm7CIm2k

Trondster er inne på et par vesentlige poeng.

Det er viktig å ha klart for seg at en 24 Mpix APSC-brikke har klart større punkttetthet enn f.eks Nikon D800 (punktavstand 3,9 i forhold til 4,7), så det sier seg selv at skal du utnytte en slik bildebrikke må objektivene være helt topp. Bare et par av Sonys E-objektiv er pt i nærheten av dette (24 mm og 50 mm).

Dere har testet detaljgjengivelse (hovedkort) med et A-objektiv (50mm F1.4 SAM) som rett og slett er litt for dårlig i forhold til NEX-7. Testen viser nok begrensingene i denne gamle objektivkonstruksjonen mer enn i det kamerahuset som skulle testes. Og er dermed kanskje bortimot verdiløs.

http://photojottings.com/jottings/sony-nex-501-8-and-sony-af-501-4-comparison/

 

.dere har også utelatt adapteret som kan bruka A fatning MED autofokus...

 

Dette adapteret kan ikke brukes i sammenlignbar testing av nex-7, da det har et halvgjennomtrengelig speil som "stjeler" lys. Vi gikk derfor for den eldre modellen uten autofokus.

 

Denne "forklaringen" hoder bare for visse sammenlikninger og er selvmotsigende i forhold til en stor del av innholdet artikkelen (der det stadig sammenliknes med A77, som nettopp har et slikt speil).

 

Dessuten gir også EA-LA1 en "slags" autofokus med SSM og SAM objektiv, men da kontrastbasert og svært langsom (2 - 7 sekunder).

http://www.sony.co.uk/support/en/product/NEX-5/downloads/FW_LAEA1_V02_WIN

 

Så det er tydelig at kompetansen svikter noe i akam-redaksjonen. Heldigvis kan interesserte finne mye bra info på nettet ellers, f.eks

http://www.photozone.de/sony_nex/730-sony1650f28

Muligheten til å kunne bygge på NEX med rask fasebasert autofokus er en vesentlig egenskap med NEX serien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Gm7CIm2k

Dere har testet detaljgjengivelse (hovedkort) med et A-objektiv (50mm F1.4 SAM)

Ooops - "trykkfeil":

Sony 50mm f/1.4 (SAL-50F14) er selvfølgelig ikke et SAM objektiv (men SAL) og gir derfor autofokus bare med EA-LA2.

Lenke til kommentar

Problemet med NEX-7 er såvidt jeg forstår ikke den høye oppløsningen i seg selv, men heller at det er et tykt glasslag utenpå sensoren. Dette gjør at når det kommer veldig skrå lysstråler inn på sensoren - typisk ved optikk tett på sensoren ved høy blenderåpning - så blir resultatet soft.Dette er spesielt et problem på NEX, ettersom registeravstanden er så kort - så vil mange NEX-objektiver med stor blenderåpning fungere dårlig.Dette burde ikke være et fullt så stort problem på hus som A77 eller andre hus med fatninger med mer "vanlig" registeravstand.Moral: Ikke kjøp NEX-7 hvis formålet er å kjøpe lyssterk NEX-optikk som skal brukes på full åpning - så kan NEX-5n med søker være et bedre alternativ. Blend i så fall ned, og/eller bruk optikk som er laget for lenger registeravstand - via adapter.Akam: Hva slags objektiv tok dere testbildene med, og på hvilken blenderåpning?

 

Alle tekniske testbilder fra Sony NEX-7 og A77 er tatt med 50mm F1.4 på blender F5.6.

Endret av Paal Harald
Lenke til kommentar

Hyggelig å se at testen skaper et engasjement blant leserne, det liker vi!

 

Når det gjelder valg av testoptikk er det et par ting som kan være greit å avklare. Når vi gjennomfører tester av kameraer er det viktig for oss at bildene blir mest mulig representative, slik at testbildene yter kameraet størst mulig rettferdighet.

 

Derfor bruker vi de samme objektivene (avhengig av fatning selvfølgelig) når vi gjennomfører testing av bildene. Det som er interessant med NEX-7 og A77 er at begge kameraene i stor grad har lik bildebrikke, med mer eller mindre samme oppløsning. Dette gjør at man i utgangspunktet kan forvente en viss likhet i bildekvalitet. Derfor benyttet vi også samme optikk på begge modellene, selv om fatningen er ulik. Objektivet som er brukt i testen er et Sony objektiv med brennvidde 50mm F1.4 med A-fatning, som blir brukt hver gang vi tester et Sony systemkamera. Dette objektivet ble også brukt da vi testet NEX-7, men pga fatningsforskjell ble det brukt en adapter (modellen uten autofokus).

 

Sony A77 og NEX-7 er to ganske forskjellige kameraer, men vi har prøvd å gi de samme utgangspunkt for sammenligning. Håper dette var litt oppklarende for de av dere som lurer på hvordan denne testen har blitt gjennomført.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Gm7CIm2k

SAL-50F14 (i tillegg til å være gammelt og ikke helt topp) gir garantert fokusskift ved nedblending fra 1.4 til 5.6 (i likhet med alle tilsvarende normalobjektiv med høy lysstyrke). Dere ber om problemer ved å bruke det som testobjektiv.

 

Men i prinsippet skal det være mulig å sammenlikne NEX-7 og A77 med samme objektiv, forutsatt at man har full kontroll på fokuseringen. For RAW vil resultatet avhenge av at det framkalles optimalt. Hvis du ser flere linjer (oppløsning) i jpg enn i raw har du nødvendigvis gjort noe feil. Det bør ringe en varselklokke når dere får urimelige resultater (i forhold til andre med store ressurser til å teste korrekt).

 

Ingen tester er helt uten svakheter, men som ønsker å se en seriøs test av detaljgjengivelsen til NEX-7 kan sjekke denne:

http://www.dpreview.com/reviews/studio-compare#baseDir=%2Freviews_data&cameraDataSubdir=boxshot&indexFileName=boxshotindex.xml&presetsFileName=boxshotpresets.xml&showDescriptions=false&headerTitle=Studio%20scene&headerSubTitle=Standard%20studio%20scene%20comparison&masterCamera=sony_nex7&masterSample=dsc03021.acr&slotsCount=4&slot0Camera=sony_nex7&slot0Sample=dsc03021.acr&slot0DisableCameraSelection=true&slot0DisableSampleSelection=true&slot0LinkWithMaster=true&slot1Camera=sony_slta77&slot1Sample=dsc02808_2.acr&slot2Camera=nikon_d800&slot2Sample=dsc_0241.acr&slot3Camera=canon_eos5dmkiii&slot3Sample=5d3_5199.acr&x=-0.25220315398886833&y=0.24795053386849325

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...