Gå til innhold

Facebook gjør bildene fire ganger større


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel jeg har det dillemmaet at sjefen min bruker mine bilder som jeg tar på jobb på sin Facebook side. Jeg har fått kritikk for at jeg har copyrightet bildene med mitt navn, fordi jeg har brukt jobbens utstyr. Men hadde ikke jeg tatt bildene så hadde ingen andre tatt de heller. Det er jeg som bruker timevis for å få tatt gode bilder, som min sjef altså sprer og på facebook. Han er selvfølgelig stolt av hva vi får gjort og "bedriften sin" men jeg sitter igjen med at svært mange utenfor får gode bilder helt gratis og jeg får ikke noe kreditt for bildene. Jeg kan jo slutte å ta bilder, men det ville jo ta seg dårlig ut, da min sjef forventer at jeg er der når det skjer.

Lenke til kommentar

Vel jeg har det dillemmaet at sjefen min bruker mine bilder som jeg tar på jobb på sin Facebook side.

 

men jeg sitter igjen med at svært mange utenfor får gode bilder helt gratis og jeg får ikke noe kreditt for bildene.

 

Hvis du gjør dette mot betaling "les lønn/fast jobb" så er ikke materialet ditt men jobben din sitt, du har opphavsretten men ikke råderett siden du gjør dette for en bedrift, såfremt du ikke har spesifisert dette i en arbeidskontrakt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ja ser den. Men jobben min er ikke å ta bilder, bare en bonus jeg gjør fordi jeg har godt utstyr tilgjengelig på jobb som ingen andre kan bruke. Sjefen tar det for gitt at siden jeg bruker jobben sitt utstyr så er bildene automatisk hans til fritt bruk. Mulig han har rett, men det føles ikke rett at han bruker bildene på facebook der de får alle rettighetene til bildene.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ihvertfall spurt han om han kunne legge bildene på for.eks flickr/egen server eller lignende for så og linke fra facebook og dit. Kunne ikke falle meg inn og selv legge inn noe annet enn crappy mobilbilder på facebook,

Det er jo den riktige måten å gjøre det på. Hvis sjefen er vanskelig, så anbefaler jeg at du slutter å ta bilder for jobben.

Lenke til kommentar

Sitat fra artikkelen:

"Og nå har vi ikke engang tatt i betraktning at Facebook eier bildene dine i det øyeblikket du har lastet opp bildene dine."

 

Jeg finner det svært merkelig at så mange så lett godtar det punktet når man ser hvor raskt det ellers blir et hylekor dersom en eller annen finner at noen andre har brukt et av vedkommendes bilder - dvs samtidig som kanskje vedkommende er på facebook og har godtatt å gi bruksrettigheter til eierne av facebook.

 

Hvorfor er folk blitt så blinde i sosialiseringshysteriet at de godtar nesten hva som helst for å bli inkludert?

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er folk blitt så blinde i sosialiseringshysteriet at de godtar nesten hva som helst for å bli inkludert?

Godt spørsmål - pga. Facebooks holdninger til åndsverk, så har jeg nektet å bli med. Og får da veldig rare blikk og kommentarer; selv fra fotografer.

 

Jeg pleier å svare at jeg har faktisk ekte venner (in real life), da pleier det å bli stille ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja ser den. Men jobben min er ikke å ta bilder, bare en bonus jeg gjør fordi jeg har godt utstyr tilgjengelig på jobb som ingen andre kan bruke. Sjefen tar det for gitt at siden jeg bruker jobben sitt utstyr så er bildene automatisk hans til fritt bruk. Mulig han har rett, men det føles ikke rett at han bruker bildene på facebook der de får alle rettighetene til bildene.

Hvis du ikke er bekvem med dette, ja da er det bare å slutte å ta de bildene da... :hmm:

Lenke til kommentar
...men vil det få noen skjulte konsekvenser? Facebook gjør bildene fire ganger større

Facebook er og blir et "narrespill"! Håper de fleste oppdager dette etterhvert og kutter det ut eller iallefall nedprioriterer/filtrerer bruken/synligheten! Facebook er vel egentlig kun verdt noe for de som av en eller annen grunn ikke kan/greier å kommunisere på andre måter!

Mye bedre å skaffe seg et "real life" og ikke delta i en "såpeopera"!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja ser den. Men jobben min er ikke å ta bilder, bare en bonus jeg gjør fordi jeg har godt utstyr tilgjengelig på jobb som ingen andre kan bruke. Sjefen tar det for gitt at siden jeg bruker jobben sitt utstyr så er bildene automatisk hans til fritt bruk. Mulig han har rett, men det føles ikke rett at han bruker bildene på facebook der de får alle rettighetene til bildene.

 

Får du betalt for tiden du bruker på det, så er det vel jobben din?

 

Ellers ser jeg ikke problemet som artikkelen skisserer, er oppløsningen for høy, last opp med lavere oppløsning....

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers ser jeg ikke problemet som artikkelen skisserer, er oppløsningen for høy, last opp med lavere oppløsning....

 

Så om bildene bare har lav nok oppløsning er det helt ok at facebook har rettigheter til bildene dine? Men da er det vel like ok om andre og bruker dine bilder hvis de bare har en etter din mening lav nok oppløsning? Hvis ikke, hvorfor skal eierne av facebook særbehandles?

 

Tor

Lenke til kommentar

Hvorfor er folk blitt så blinde i sosialiseringshysteriet at de godtar nesten hva som helst for å bli inkludert?

Godt spørsmål - pga. Facebooks holdninger til åndsverk, så har jeg nektet å bli med. Og får da veldig rare blikk og kommentarer; selv fra fotografer.

 

Jeg pleier å svare at jeg har faktisk ekte venner (in real life), da pleier det å bli stille ...

 

Det er nok mange som får problemer med å forsvare sin blinde ettergivendehet ovenfor facebook, som nevnt er det og et paradoks når de i neste omgang lager et svært bråk dersom f.eks en fjortisblogger bruker et av deres bilder i bloggen sin.

 

(jeg har og klart å holde meg unna facebook, ønsker ikke å gi bort sjela og kreativiteten min gratis til en gjeng nerder i USA som så skal tjene milliarder på saueflokkens suggesjonsadferd - egentlig svært merkelig at facebook har så lenge fått lov til å eksistere med deres slette forhold til personrettighetene og personvernet)

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers ser jeg ikke problemet som artikkelen skisserer, er oppløsningen for høy, last opp med lavere oppløsning....

 

Så om bildene bare har lav nok oppløsning er det helt ok at facebook har rettigheter til bildene dine? Men da er det vel like ok om andre og bruker dine bilder hvis de bare har en etter din mening lav nok oppløsning? Hvis ikke, hvorfor skal eierne av facebook særbehandles?

 

Tor

 

Det er ikke dette artikkelen tar opp, facebooks vilkår er ikke endret, så det er hverken mer eller mindre greit enn før.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Foreløpig synes jeg facebook er vanskelig å forholde seg til. Men samtidig "umulig" å ikke benytte.

 

Mange fotografer, både hobby og pro, raser over facebook sine eierskapsregler, mens de samme er helt klart tjent med denne gratistjeneesten for å få flere kunder. Jeg ser på det som litt vinn/vinn situasjon.

Facebook er tross alt gratis.

 

Kan jeg forsøke meg med en påstand:

Hvis man benytter dette til å promotere seg selv og sin virksomhet så burde det kanskje vært en slags betalingsversjon for de det gjelder

 

Og. Har Facebook noen gang benyttet seg av sine rettigheter ift dette

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...