Gå til innhold

Kommentar: Trenger hele Norge å sjekke selvangivelsen samme dag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svenskene får jo til dette uten problemer , hvorfor greier ikke Norge det samme?

 

Poenget er at det er sannsynligvis en relativ lav belastning som burde gå glatt , la oss anta at ca 2.5 Millioner brukere ønsker å se selvangivelsen sin, det er lite sannsynlig at alle kommer til å prøve samme dag, men la oss anslå 60% i løpet av en arbeidsdag : 1.500.000. Det er lite sannsynlig at alle sammen logger seg inn samtidlig , la oss si at mesteparten skjer etter arbeidstid, dvs 4 til 10 : 900.000

 

Jeg anslår derfor at serveren måtte ha med ca 900.000 brukere som prøvde å logge seg på i et tidsrom på 6 timer i en worst case scenario , resten vil logge seg på i løpet av resten av dagen og dagene etter.

 

Resultatet blir : 900.000 Brukere / 6 Timer = 150.000 Per time. 150.000 / 60min = 2500 Per Minutt. 2500 / 60 = 41.6 Henvendelser per sekund.

 

Serverparken i Oslo børs greier en langt større belastning av aksjeroboter per sekund enn denne serverparken og programvaren til 1 milliard kroner greier...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen eller få som bare kan lære av denne lille settningen som både meg og sikkert flere andre har tenkt og sagt?

 

og ytelsesproblemene kan enkelt løses ved at man gradvis åpner tilgang til brukerne over en håndfull dager.

 

Jeg for min del har verken fått den i posten eller har logget meg på nettet, må vel ha noe pin kode drit som man har lagt ett lurt sted, gaaah.

Lenke til kommentar

Det hade ikke vært noe problem om ikke alle ikk se den samme dag. Det ER et stort problem at en milliard kroner har blitt brukt til noe som nå tilsynelatende er et lappeteppe av tunge inkompatible komponenter på en svak "grunnmur" aka OS/HW-kombo som blir holdt sammen med Karlssons Kalasklister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svenskene får jo til dette uten problemer , hvorfor greier ikke Norge det samme?

Altinn er en ganske mye større tjeneste enn det svenskene leverer selvangivelsen sin med. Det svenske Skatteverket kaller det "e-deklerasjon" og levering av selvangivelsen er dets eneste funskjon. Det er altså bare Skatteverket som bruker tjenestene der.

 

Altinn derimot blir brukt av mange mange flere, faktisk hele 37 forskjellige statlige etater. Samt 85% av selskaper og næringsdrivende i Norge leverer selvangivelser og rapporterer merverdiavgiften sin gjennom systemet. Med 700 forskjellige statlige skjema tilgjengelig for rapportering opp mot Altinn, så vil jeg påstå at både størrelsen, pågangen og kompleksiteten er en god del større enn svenskenes "e-deklerasjon".

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Svenskene får jo til dette uten problemer , hvorfor greier ikke Norge det samme?

Altinn er en ganske mye større tjeneste enn det svenskene leverer selvangivelsen sin med. Det svenske Skatteverket kaller det "e-deklerasjon" og levering av selvangivelsen er dets eneste funskjon. Det er altså bare Skatteverket som bruker tjenestene der.

 

Altinn derimot blir brukt av mange mange flere, faktisk hele 37 forskjellige statlige etater. Samt 85% av selskaper og næringsdrivende i Norge leverer selvangivelser og rapporterer merverdiavgiften sin gjennom systemet. Med 700 forskjellige statlige skjema tilgjengelig for rapportering opp mot Altinn, så vil jeg påstå at både størrelsen, pågangen og kompleksiteten er en god del større enn svenskenes "e-deklerasjon".

 

Men det er flere Svensker enn nordmenn, og "kapasitetesproblemet" skjer bare på noen få dager i året, for 1 spesifikk tjenenste. Likevel så hører vi ikke om at det svenske systemet er nede når det blir høysessong.

Problemet er ikke "enkelthet" men "kapasitet". At det norske systemet kan brukes til mer er ingen unnskyldning når det er kun 1 ting som får den til å knele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svenskene får jo til dette uten problemer , hvorfor greier ikke Norge det samme?

Altinn er en ganske mye større tjeneste enn det svenskene leverer selvangivelsen sin med. Det svenske Skatteverket kaller det "e-deklerasjon" og levering av selvangivelsen er dets eneste funskjon. Det er altså bare Skatteverket som bruker tjenestene der.

 

Altinn derimot blir brukt av mange mange flere, faktisk hele 37 forskjellige statlige etater. Samt 85% av selskaper og næringsdrivende i Norge leverer selvangivelser og rapporterer merverdiavgiften sin gjennom systemet. Med 700 forskjellige statlige skjema tilgjengelig for rapportering opp mot Altinn, så vil jeg påstå at både størrelsen, pågangen og kompleksiteten er en god del større enn svenskenes "e-deklerasjon".

 

Men det er flere Svensker enn nordmenn, og "kapasitetesproblemet" skjer bare på noen få dager i året, for 1 spesifikk tjenenste. Likevel så hører vi ikke om at det svenske systemet er nede når det blir høysessong.

Problemet er ikke "enkelthet" men "kapasitet". At det norske systemet kan brukes til mer er ingen unnskyldning når det er kun 1 ting som får den til å knele.

Ja, det er flere svensker enn Nordmen, men Altinn brukes mer. Prosentvis så er det flere Nordmenn enn Svensker som leverer selvangivelsen på nett. I tillegg så skalerer en enkel løsning lett mens en kompleks løsning skalerer ikke så lett, og Altinn er komplekst med tanke på hvor mange skjema som kan leveres der.

Endret av fUsiOn
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette blir for enkelt.

Altinn er råtten og det må fikses. Løsningen har også knelt på viktige datoer helt uavhengig av ligningstallene og skatt.

 

Næringslivet er avhengig av denne tjenesten og må kunne stole på at sikkerhet og oppetid er i henhold til hva man kan forvente av tjenester som nødvendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette blir for enkelt.

Altinn er råtten og det må fikses. Løsningen har også knelt på viktige datoer helt uavhengig av ligningstallene og skatt.

 

Næringslivet er avhengig av denne tjenesten og må kunne stole på at sikkerhet og oppetid er i henhold til hva man kan forvente av tjenester som nødvendig.

At Altinn er råtten, det er det liten tvil om, men at Svenskene kunne laget tilsvarende løsning vites ikke, for de har det ikke.

Endret av fUsiOn
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er ikke umiddelbart enig i kommentaren. F.eks. var det også kapasitetsproblemer ved innlevering av selvangivelse i fjor (hvis jeg husker riktig), og da er du fucked hvis du er sent ute. Riktignok kan man sende inn manuelt, men hvis mange går over til manuell levering blir jo mye av poenget borte.

 

Lar man være å levere selvangivelse blir DU ansvarlig for feil, med stiv straffeskatt som resultat... For de som har lest DN i våres, så ser man at det ikke er noen formildende omstendingheter når det gjelder denne etaten. Det spiller heller ingen rolle at du ikke har personlig fortjeneste, har du krysset feil (eller ikke levert) trekker de deg helt ned i gjørma. Saken i DN gjaldt sambruk, hvor bonden hadde fått trukket fra MVA, men hadde glemt å krysse av riktig kryss. Null i gevinst, skjemafeil, men ble krevd for 2 millioner og ville gå konkurs. De ga seg ikke før saken kom i media og politikerne utøvde press.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er flere svensker enn Nordmen, men Altinn brukes mer. Prosentvis så er det flere Nordmenn enn Svensker som leverer selvangivelsen på nett. I tillegg så skalerer en enkel løsning lett mens en kompleks løsning skalerer ikke så lett, og Altinn er komplekst med tanke på hvor mange skjema som kan leveres der.

 

Løsningen til Altinn er ikke bra nok, så enkelt er det egentlig.

Jeg bruker faktisk flere deler av Altinn med tanke på at jeg har et enkeltpersons foretak , tror du det er problemer med Altinn når fristen går ut for oss da? Jepp , men langtifra på samme måte som de siste dagene.

Jeg la ut et ca regnestykke som mer eller mindre påpeker at Servererne muligens belastes med 41+ brukere i sekundet på det meste , det er jo ikke akkurat et høyt tall det eller mener du at serveren kun skal greie 1 behandling per sekund?

Jeg tror personlig at belastningen ikke er så høy, men softwaren og måten serverne er lagt opp til greier den ikke og den knebler og kommer ut av drift pga dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svenskene får jo til dette uten problemer , hvorfor greier ikke Norge det samme?

Altinn er en ganske mye større tjeneste enn det svenskene leverer selvangivelsen sin med. Det svenske Skatteverket kaller det "e-deklerasjon" og levering av selvangivelsen er dets eneste funskjon. Det er altså bare Skatteverket som bruker tjenestene der.

 

Altinn derimot blir brukt av mange mange flere, faktisk hele 37 forskjellige statlige etater. Samt 85% av selskaper og næringsdrivende i Norge leverer selvangivelser og rapporterer merverdiavgiften sin gjennom systemet. Med 700 forskjellige statlige skjema tilgjengelig for rapportering opp mot Altinn, så vil jeg påstå at både størrelsen, pågangen og kompleksiteten er en god del større enn svenskenes "e-deklerasjon".

 

Men! Svenskene har jo selvsagt alle de andre tjenestene også. Bare at det kjører fordelt på flere mindre systemer. Fakta er at altinn er et overkomplisert system der de som utviklet det ikke har vært kvalifisert til å lage det robust nok. At systemet ikke skalerer er i seg selv et tegn på dårlig arkitektur, uansett kompleksitet. I dette tilfellet burde vi lære av svenskene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er flere svensker enn Nordmen, men Altinn brukes mer. Prosentvis så er det flere Nordmenn enn Svensker som leverer selvangivelsen på nett. I tillegg så skalerer en enkel løsning lett mens en kompleks løsning skalerer ikke så lett, og Altinn er komplekst med tanke på hvor mange skjema som kan leveres der.

 

Løsningen til Altinn er ikke bra nok, så enkelt er det egentlig.

Jeg bruker faktisk flere deler av Altinn med tanke på at jeg har et enkeltpersons foretak , tror du det er problemer med Altinn når fristen går ut for oss da? Jepp , men langtifra på samme måte som de siste dagene.

Jeg la ut et ca regnestykke som mer eller mindre påpeker at Servererne muligens belastes med 41+ brukere i sekundet på det meste , det er jo ikke akkurat et høyt tall det eller mener du at serveren kun skal greie 1 behandling per sekund?

Jeg tror personlig at belastningen ikke er så høy, men softwaren og måten serverne er lagt opp til greier den ikke og den knebler og kommer ut av drift pga dette.

Bra nok er den helt klart ikke, det har jo alle forstått. Aldri påstått heller at Altinn er bra eller at det gjør dagen for folk problemfrie. Poenget mitt var at svenskene ikke har noe tilsvarende, da deres opplegg er delt utover flere systemer og kan derfor ikke sammenlignes direkte med Altinn. Nå viser det seg løsningen ikke virker særlig godt, og om jeg ikke husker feil så var vel nesten Altinn 1.0 bedre enn 2.0.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Hva med alle som bruker Altinn som et arbeidsverktøy? Norge taper millioner på at alle som er avhengige av Altinn i jobben sin ikke får tilgang. Dessuten er det mulig å dele serverkraft mellom løsninger, slik at feks NAV får mindre kapasitet i uken hvor selvangivelsen kommer og Altinn får mer kraft.

 

Facebook og Twitter er bare to eksempler på nettsider som takler betraktelig mer trafikk en de offentlige sidene i Norge. Hvor mange millioner er inne på Facebook i løpet av en dag? På Altinn rakk det noen hundre tusen innom før systemet knelte.

 

Det er skremmende å se hvor dårlig det står til med de offentlige IT-løsningene. Hva om det skjer en katastrofe hvor man må ha ut informasjon raskt på nett? Hva om faktisk flere og flere ønsker selvangivelsen på nett, og ikke på papir? Og vi blir jo bare flere og flere innbyggere her til lands. Når Sverige og Danmark klarer dette uten problemer, hvorfor er det da så forbanna vanskelig å få til i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svenskene får jo til dette uten problemer , hvorfor greier ikke Norge det samme?Poenget er at det er sannsynligvis en relativ lav belastning som burde gå glatt , la oss anta at ca 2.5 Millioner brukere ønsker å se selvangivelsen sin, det er lite sannsynlig at alle kommer til å prøve samme dag, men la oss anslå 60% i løpet av en arbeidsdag : 1.500.000. Det er lite sannsynlig at alle sammen logger seg inn samtidlig , la oss si at mesteparten skjer etter arbeidstid, dvs 4 til 10 : 900.000Jeg anslår derfor at serveren måtte ha med ca 900.000 brukere som prøvde å logge seg på i et tidsrom på 6 timer i en worst case scenario , resten vil logge seg på i løpet av resten av dagen og dagene etter.Resultatet blir : 900.000 Brukere / 6 Timer = 150.000 Per time. 150.000 / 60min = 2500 Per Minutt. 2500 / 60 = 41.6 Henvendelser per sekund.Serverparken i Oslo børs greier en langt større belastning av aksjeroboter per sekund enn denne serverparken og programvaren til 1 milliard kroner greier...

 

Jeg er redd for at det er litt mer komplisert enn dette. Husk at det å sjekke selvangivelsen innebærer langt mer enn en http forespørsel. Det er mange backend systemer rundt autentisering, autorisering, databaser og dokumentarkiv som treffes når èn person sjekker selvangivelsen og alle disse systemene må skalere godt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bra nok er den helt klart ikke, det har jo alle forstått. Aldri påstått heller at Altinn er bra eller at det gjør dagen for folk problemfrie. Poenget mitt var at svenskene ikke har noe tilsvarende, da deres opplegg er delt utover flere systemer og kan derfor ikke sammenlignes direkte med Altinn. Nå viser det seg løsningen ikke virker særlig godt, og om jeg ikke husker feil så var vel nesten Altinn 1.0 bedre enn 2.0.

 

Det er jo soleklart at svenskene har fått til en løsning som fungerer akkurat til det den skal brukes, dvs selvangivelser.

Sånn sett så sier det jo seg selv at Altinn ikke fungerer til det formålet det har blitt satt til når det skal levere og gi tilgang til selvangivelsene til flere millioner Nordmenn , at det er komplisert ( Kimble ) er jo ikke noen tvil på så det er kanskje på tide at man sørger for at man enten fordeler eller sørger for at utleveringen av selvangivelser fungerer knirkefritt til neste år.

Ja ja, Altinn fikk jo i det minste et år til på å fikse problemene nå :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med at det gikk ned, men jeg har problemer med at 1 milliard skattepenger blir brukt på ett system som er like robust som glasshus.

 

Byråkratiet har tydeligvis vært en enorm utgiftspost i utviklingen av dette systemet.

 

De har visstnok allerede spart inn disse pengene og mer til på redusert byråkrati andre steder. Er for lat til å finne en kilde nå så jeg tar forbehold om at det jeg leste var feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...