Gå til innhold

EA stenger spillservere (PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil ikke dette medføre løgnaktig markedsføring hvis de har skrevet på produktbeskrivelsen at spillet har mulighet for onlinespill?

 

Det er jo ingen selvfølge at spillene skal ha åpne servere i all verdens tid men en del av disse titlene er relativ ferske med bare noen år på sokkelesten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare demonstrerer hvor svakt forbrukeren står ved kjøp av spill.. Jeg vet selv at jeg ofte kjøper titler som gjerne ikke er de nyeste.. Forsåvidt greit at de stenger servere, men da burde det være krav om alternativer så ikke hele online delen fjernes.. Spesielt med spill hvor online delen kan hevdes å være en primær del av spillet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

en ting er at online delen forsvinner, men at man mister tilgang på singel player dlc som med 'The Saboteur', er jo helt hårreisende. dette pga at dlc'en aktiviseres av ea's servere. det andre er jo at de også selger dlc som er mp/co-op tilrettelagt (army of two, det første) etter at det ikke er online lengre. det tredje er at de selger online pass helt til de stenger serveren, så den som betaler 75kr og ikke vet at serveren taes ned neste dag, kaster jo bort de kronene. etter vært så kommer jo også elkjøp og flere butikker å sitte med spill til en stiv pris (de har jo faen meg første dags pris på mye,599kr), som er bare halve spill produktet... hadde det vært mulig å sette opp custom games med p2p, hadde det ikke vært så ille, da kunne man i det minste spilt med noen kompiser online....

Lenke til kommentar

Disse spillene kommer i nye utgaver hvert år. Tanken er nok at flest mulig skal kjøpe de nye utgavene fremfor å spille gamle utgaver i flere år etter de er kommet ut, da det vil føre til at gamle spill spiser av salgstallene til de nye. Dette er selvfølgelig kynisk fra EAs side men erfaringsmessig så er gamere nærmest som junkies og finner seg i hva som helst så lenge de får knarket sitt, så det er ingen grunn til at de ikke skal maksimere inntjeningen sin.

 

Jeg er egentlig mer bekymret for spill som krever internettforbindelse ved installering eller kontinuerlig mens man spiller, for når disse får noen år på baken er det tvilsomt om serverne blir opprettholdt kun av hjertets godhet, og spillene man har blir ubrukelige med mindre man cracker dem. Dette er uunngåelig konsekvens av at man går mer og mer bort fra at man kjøper spill i sin helhet til fordel for at spillet man kjøper kun fungerer som en aktiveringsnøkkel for et spill som i realiteten leases via en internettserver.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

jeg synest synd på de som er 'game collectors', for om 10-30 år så er jo de spillene mann kjøper i dag ubrukelige. pga en patch og halve spillet mangler... nei framtidens retro gaming vil bli ganske dødt. ganske synd egentlig at flere generasjoner mister muligheten til å spille sitt favoritt spill i ettertid. vi er heldig vi som vokste opp med c64,amiga og nes osv...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

jeg synest synd på de som er 'game collectors', for om 10-30 år så er jo de spillene mann kjøper i dag ubrukelige. pga en patch og halve spillet mangler... nei framtidens retro gaming vil bli ganske dødt. ganske synd egentlig at flere generasjoner mister muligheten til å spille sitt favoritt spill i ettertid. vi er heldig vi som vokste opp med c64,amiga og nes osv...

 

Ja, det er i grunn min største bekymring. Jeg er veldig glad i retrogaming og spiller fortsatt alt fra NES til PS2 og gamle PC-spill fra 90-tallet, og det går helt fint siden jeg eier disse spillene 100% og ikke er avhengig av noen ekstern server for å starte dem, men for å ta et eksempel; vil de som kjøper Heroes of Might and Magic VI i dag få spilt det på samme måte som jeg fortsatt får spilt HoM&M II om 10-20 år? De store selskapene har ingenting å tjene på at en liten gruppe sære retrogamere spiller eller samler på spill de solgte for mange år siden, og når man er avhengig av deres servere kan jeg ikke se noe annet utfall enn at mange spill ender opp som døde discer.

Lenke til kommentar

jeg synest synd på de som er 'game collectors', for om 10-30 år så er jo de spillene mann kjøper i dag ubrukelige. pga en patch og halve spillet mangler... nei framtidens retro gaming vil bli ganske dødt. ganske synd egentlig at flere generasjoner mister muligheten til å spille sitt favoritt spill i ettertid. vi er heldig vi som vokste opp med c64,amiga og nes osv...

 

Helt enig med deg. Syntes man får lite valuta for pengene når man i dag kjøper spill.

 

 

 

Lenke til kommentar
jeg synest synd på de som er 'game collectors', for om 10-30 år så er jo de spillene mann kjøper i dag ubrukelige. pga en patch og halve spillet mangler... nei framtidens retro gaming vil bli ganske dødt. ganske synd egentlig at flere generasjoner mister muligheten til å spille sitt favoritt spill i ettertid. vi er heldig vi som vokste opp med c64,amiga og nes osv...
Ja, det er i grunn min største bekymring. Jeg er veldig glad i retrogaming og spiller fortsatt alt fra NES til PS2 og gamle PC-spill fra 90-tallet, og det går helt fint siden jeg eier disse spillene 100% og ikke er avhengig av noen ekstern server for å starte dem, men for å ta et eksempel; vil de som kjøper Heroes of Might and Magic VI i dag få spilt det på samme måte som jeg fortsatt får spilt HoM&M II om 10-20 år? De store selskapene har ingenting å tjene på at en liten gruppe sære retrogamere spiller eller samler på spill de solgte for mange år siden, og når man er avhengig av deres servere kan jeg ikke se noe annet utfall enn at mange spill ender opp som døde discer.

Når det gjelder tilgang til selve spillet er dette et ekisterende problem for alle gamle spill med drm.

cd kopibeskyttelsen til dos/ windows 98 spill vil ikke virke under win 2000 eller nyere.

Løsningen er en no cd patch/ crack, så langt jeg vet er alle spill med noen utbredelse cracket.

Ingen problem å gjøre det samme om du tar et gammelt spill av steam

Lenke til kommentar

Dette viser nok engang at man ikke kan stole på utgiverene når det gjelder å opprettholde online-tjenester, og at skespisen mot:1. online activation2. Always online gameplay3. Ikke mulighet til å sette opp egne servere4. Online PassEr høyst berettiget.AtW

 

ja det har nesten blitt litt sånn nå at mann må gjøre en grundig research før kjøp. og helst vente nesten et helt år før mann går til innkjøp av et spill. så mann her helt sikker på at det fungere som det skal og ikke er noen uønskede overraskelser.

Lenke til kommentar

Det kan da virkelig ikke koste EA mye å holde tjenesten gående med tanke på at de står for så lite av trafikken?

 

Jeg skjønner ikke at EA tørr å skru av serverne, de sier jo rett ut at spill du kjøper fram dem mister funksjonalitet etter kort tid. Utrolig dårlig markedsføring.

 

Jeg synes Blizzard sitt eksempel burde følges her. Starcraft fra 1997 kan fortsatt kjøres via battle.net og ble sist patchet i 2009, 12 år etter release. Snakk om bra kundebehandling!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

forstår dette litt fra EA sin side da det ikke er serlig gunstig å holde oppe servere 5 år etter release på et spill. Det er selvfølgelig helt feil å gjøre dette mot brukerene (spessielt fra nordmenns synspungt) da det faktisk bryter med hva som er oppgitt å følge med varen. Jeg har ikke noe imot at de ka gjøre dette, men da bør de egentlig slippe e offesiel patch som gir tilgang til brukergenererte servere og slikt.

Lenke til kommentar

pokker å jeg hater EA. :hrm:

 

Forsåvidt "greit" på pc hvor man kan cracke og patche i vildensky, men konsollkundene blir jo lurt og svindlet for innholdet de har kjøpt.

 

Det må da kunne gå ann å gjøre onlinetjenestene skalerbare? :hmm:

 

Feks hvis den store kundemassen uteblir så kuttes ressursene og gjøres tilgjengelig for andre online tjenester som trenger det. Og hvis det eventuelt skulle komme en del folk tilbake igjen så kan bare online tjenesten spørre etter mer ressurser for å hoste de som er online.

 

Og det burde alltid ligge clientside hosting i bunnen av spillene som kan patches inn når offisielle servere går ned.

 

meh..

Lenke til kommentar
Når det gjelder tilgang til selve spillet er dette et ekisterende problem for alle gamle spill med drm. cd kopibeskyttelsen til dos/ windows 98 spill vil ikke virke under win 2000 eller nyere. Løsningen er en no cd patch/ crack, så langt jeg vet er alle spill med noen utbredelse cracket. Ingen problem å gjøre det samme om du tar et gammelt spill av steam

 

Ja, håpet er jo som alltid at forbrukerne lager sine egne løsninger, men det er krefter som ikke er så begeistret for det heller. Ta f.eks. emuleringen av gamle spill som er nærmest umulige å oppdrive selv på Ebay, som teknisk sett er ulovlig.

Lenke til kommentar

Du sier noe der, men som en hengiven spill og konsoll samler ser jeg ett obskurt lys i tunnelen på det problemet.

Se for deg en side som for eks gamecopyworld, disse har mulighet til å hoste updates og muligens dlc's som man kan laste ned til minnepenn for så å installeres til gjeldende maskin. Har selv måttet gjort dette med ett spill på en av maskinene mine, men da måtte jeg finne updaten manuelt ute på verdensveven. Med en sentral "update" hub, så vil det jo forsåvidt funke. Eneste minuset er at man mister alt som heter coop/online i spillene sine (noe jeg synes var jævlig irriterende i for eks army of two, når en kompis nettopp hadde kjøpt det selv, men split screen ble redningen).

 

hmm, svare på innlegg er blitt litt krøll her ser jeg, jaja, min forrige kommentar var til 64Zombie "jeg synes synd på...."

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...