Gå til innhold

Raskere og smartere My Book


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Men Apple har trykket teknologien til sitt svulmende bryst fra første stund"

 

Kunne nesten nevnt at Apple hadde en avtale med Intel om og levere dette grensesnittet bare til seg og ingen andre. Som igjen har ført til den ekstremt trege utviklingen av grensesnittet.

Nå er det vel ca litt over et år siden grensesnittet ble lansert, og enda finnes det bare en håndfull mengde enheter som støtter det.

 

Edit: Skriveleifer fordi det er tidlig om morgenen :p

Endret av Khani
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Årsaken til at Apple har vært tidlig ute ligger nok mest i at Intel har hatt et teknologisk samarbeid med Apple når det gjelder utvikling og implementering av Thunderbolt. Derfor har Apple hatt tilgang til teknologien før noen andre PC-produsenter, og skaffet seg et teknologisk forsprang. Etter lanseringen av Thunderbolt har det ikke vært noen form for eksklusiv avtale, så langt jeg vet.

http://www.pcmag.com...,2380954,00.asp

 

Implementering av ny teknologi kan ta tid. Spesifikasjonene for USB 3.0 var f.eks klare i 2008. Husker du når du begynte å se de første produktene med denne standarden? Det tok vel mer enn ett år før noen få hovedkort fikk støtte for USB 3.0, og ca to år før de første bærbare PCene med innebygget USB 3.0 dukket opp.

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Men Apple har trykket teknologien til sitt svulmende bryst fra første stund"Kunne nesten nevnt at Apple hadde en avtale med Intel om og levere dette grensesnittet bare til seg og ingen andre. Som igjen har ført til den ekstremt trege utviklingen av grensesnittet.

1. Javisst hadde Apple en slik avtale, slik rimelig er. Tross alt var det jo Apple som ga Intel oppdraget å lage Thunderbolt (Light Peak). Teknologien ble så utviklet av Intel og ble første gang vist frem for pressen på et hovedkort fra Apple allerede i 2009 (sitat): "Engadget has learned -- thanks to an extremely reliable source -- that not only is Apple complicit in the development of Light Peak, but the company actually brought the concept to Intel and asked them to create it."

http://www.engadget.com/2009/09/26/exclusive-apple-dictated-light-peak-creation-to-intel-could-be/

Da skulle det vel bare mangle om ikke Apple sørget for å lansere den nye teknologien først til sine egne brukere, slik Apple har tradisjon for.

 

2. Utviklingen av grensesnittet var ferdig da det ble lansert. Mener du at utviklingen av Thunderbolt hadde gått kjappere hvis Apple ikke hadde gått til Intel med oppdraget?

 

Nå er det vel ca litt over et år siden grensesnittet ble lansert, og enda finnes det bare en håndfull mengde enheter som støtter det

 

Akkurat slik det var for f.eks USB3 ca ett år etter at USB3 var lansert, mener du?

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må nevne at jeg ikke hadde fått med seg at Apple hadde ideene klare på produktet og gik så til Intel. Jeg har bare hørt at Intel hadde utviklet teknologien og det ble solgt en avtale til Apple.

 

Nå er det vel ca litt over et år siden grensesnittet ble lansert, og enda finnes det bare en håndfull mengde enheter som støtter det

 

Akkurat slik det var for f.eks USB3 ca ett år etter at USB3 var lansert, mener du?

 

Nå finnes det da langt flere enheter med USB3 enn det gjør med thunderbolt. Det skyldes at rettighetene teknologien ikke har vært forbeholdt et enkelt selskap. Om teknologien hadde blitt lansert for alle produsenter som var villige til å prøve det ut hadde det mest sansynlig slått godt ann, og USB3 hadde mulig blitt slått ut (selv med bakoverkompabiliteten med USB2) Da tenker jeg mest på bruksområdene TB har fremfor USB.

 

USB3 har ikke blitt så stort som man skulle ha trodd det skulle bli. Mest sansynlig fordi at det er ikke et så stort ytelseshopp til at folk flest ønsker og oppgradere. Om du sammenligner veksten USB har hatt fra starten (1.0) så er det en bedre sammenligning tenker jeg.

Endret av Khani
Lenke til kommentar
Nå finnes det da langt flere enheter med USB3 enn det gjør med thunderbolt. Det skyldes at rettighetene teknologien ikke har vært forbeholdt et enkelt selskap.

 

Feil. Det skyldes at USB3 har 14 måneder lengre fartstid enn Thunderbolt.

Intel har allerede i over ett år delt spesifikasjonene på Thunderbolt med enhver produsent som vil forplikte seg lage Thunderbolt-produkter i bytte mot løfte om ikke-offentliggjøring av spesifikasjonene. Avtalen som Apple hadde gikk ut på å være den første som lanserte slike produkter. Lansering skjedde i feb 2011. Ingenting har hindret andre produsenter i å ta i bruk Thunderbolt etter dette. I juni 2011, dvs for 9 måneder siden, ble f.eks Sony Vaio Z21 med Thunderbolt lansert. Derfor må du skylde på alle andre enn Apple hvis du mener Thunderbolt-produktene uteblir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå sier jeg ikke at Apple fortsatt har rettighetene på bruken av TB for seg selv. At teknologien har vært tilgjengelig har vært vist lenge. Men at den har blitt holdt innenfor Apple fram til da har nå vært med på og holde TB tilbake.

 

Som jeg nevnte så har ikke veksten til USB3 vært så stor mest pga interessen til produsentene og konsumerne. Selfølgelig har den vært lansert lenge før. Men fortjenesten med og bruke USB3 er ikke stor nok til at alle ønsker og satse på det. Slik at det forklarer også den trege veksten til USB3, sammenlignet med TB.

Så egentlig blir det litt tullete og sammenligne 2 teknologier som ikke er spesielt utbredt pga forskjellige hendelser som har hindret de.

Lenke til kommentar

At teknologien har vært tilgjengelig har vært vist lenge. Men at den har blitt holdt innenfor Apple fram til da har nå vært med på og holde TB tilbake.

 

Jeg konstaterer at du SYNES det. Men noen beviser eller troverdige begrunnelser for påstanden din ser jeg ikke. Teknologien har ikke vært holdt innenfor Apple. Den har vært tilgjengelig for alle produsenter i over et år, dvs fra feb 2011. Påstanden din om at Apple skal ha sørget for "ekstremt treg utvikling" av Thunderbolt når:

 

1) Apple faktisk var den som tok initiativ til å utvikle Thunderbolt, og

 

2) når Thunderbolts (og dermed Apples) suksess er avhengig av at Thunderbolt blir raskt frigjort til produsenter av perifert utstyr,

 

faller jo på sin egen urimelighet og fremstår som det reneste pisspreik.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...