Gå til innhold

Ti måter Apple og Google kan gjøre TV-er bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har bare ett ønske fra en TV; så bra bilde som mulig og noen innganger (hdmi/dvi). Resten fikses av andre bokser fordi TV'en uansett aldri kan gjøre alt jeg vil med den kvaliteten jeg ønsker.

SmartTV = DumTV.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg har bestandig lurt på hva er det egentlige poenget med smart tv da "alle" har enten pc eller nettbrett ?

 

jeg har noen kommentarer til enkelte av punktene

 

1 hvordan skal en enkel fjernkontroll se ut ?

har man i det hele tatt vurder hvor mange funksjoner man har bruke for og at disse må fordeles på knappene på en eller anen måte ?

 

 

2 en enhet blir jo en boks der man har mulighet for opptak ,lagring av til et flyttbart lagringsmedie (DVD,BD , minnekort) . Kort og godt at man kan spille av DVD på opptakeren og samtidig lagre opptaket på en plate.

et problem er jo at hvis DVD spilleren må sendes inn til reparasjon så mister man også dekoderen

 

4 ja jeg kunne tenke å velge mine kanaler helt fritt

 

5 kanskje flere favorittlister

 

7 det vil alltid være en begrensning

 

8 da har man virkelig en jobb å gjøre med tanke på hvor stor forskjell det er mellom de forskjellige systemene

 

 

Lenke til kommentar

Den eneste "smarte" funksjonen til TVen min som er i bruk, og kommer til å bli brukt, er streaming fra lokale servere. Det er herlig at TVen automatisk gir surroundlyd til anlegget og viser et HD-bilde fra PCen min uten at jeg trenger noen øvrige enheter. Utover en fysisk større skjerm har jeg ingen grunn til å ha en TV. Det er bare billigere enn tilsvarende store PC-skjermer.

Lenke til kommentar

2) Én enhet

LA Times vil ha tjenestene fra TV-en, Blu-ray-spilleren, dekoderen og TV-boksen sammen i én velfungerende enhet, som skal være enkel å sette opp, enkel å flytte og enkel å kontrollere.

 

Nei takk. Jeg er ikke interessert i å bytte ut allt fordi jeg skal oppgradere BD spilleren min. Slike allt i ett opplegg har aldri spesielt gode komponenter inni heller....

 

4) Valgfrie kanaler

Det er altfor mange TV-kanaler som følger med i diverse pakketilbud fra ulike leverandører. Hvor mange pleier du vanligvis å se på? LA Times etterspør en løsning der du betaler for akkurat de kanalene du vil ha og ikke mer.

 

JA! Hvorfor i HE**** kan jeg ikke velge kun dem kanalene jeg vil se? Og nei, NRK er IKKE en av kanalene jeg hadde valgt, så nei, nrk lisens er UAKTUELT!

 

5) Enkel favorittliste

Dette er løsningen for de som fremdeles ønsker å beholde det enorme lasset med kanaler. Det burde være en enklere måte å lage og administrere en favorittliste, og LA Times forestiller seg noe à la drag-and-drop for rask og lett bruk.

 

Denne henger jo egentlig sammen med #4. Når jeg har valgt dem kanalene jeg er interessert i så har jeg automatisk en komplett favoritt liste ;)

 

 

7) Ingen lagringsbegrensning

Å ta opp TV digitalt på sin dekoder er et flott alternativ for mange, men lagringsplassen minsker raskt for ivrige serietittere. LA Times ønsker å kvitte seg med ideen om å lagre TV-serier lokalt, men heller ha muligheten til å "lagre" dem i nettskyen slik at du ikke lenger behøver å tenke på plass.

 

Nei takk, jeg vil heller ha full hd kvalitet enn elending komprimert streaming kvalitet.

 

8) Universalsystem

Å se på TV hos andre kan være problematisk ettersom det ikke eksisterer noen felles plattform mellom produsentene. LA Times ønsker at det skal bli like enkelt å se på TV hos andre som det er å sjekke e-posten på andres datamaskiner.

 

Som å logge inn på sin egen spotify elns da eller? Shure... why not?

 

10) Hodetelefoner

LA Times siste ønske er trådløse hodetelefoner for TV-en. Dermed kan du se på TV-en med så høyt volum du vil uten å bekymre deg for å plage naboene.

 

Nei takk... Hodetlf er helt ok, trådløse er ikke. Men det er uansett ikke noe jeg vil betale ekstra for til en tv, det er noe jeg fint skaffer helt separat.

 

11) Monitorer

Hvorfor i huleste har man ikke muligheten til å velge en monitor versjon av tven man er interessert i? Jeg bryr meg ikke i det heletatt om noen av "ekstrafunksjonene" til en tv, ikke engang høyttalerene.

Jeg vil kun ha en monitor med digitale bilde innganger hdmi, dvi, displayport... nei, trenger ikke analoge inganger engang. og en av/på knapp. Eneste menyen som strengs på tven er for bildejustering. Smart tv, crappy høyttalere, dinosaur teknologi som scart og compositt, nettverk, harddisk, usb osv er kun unødvendige plage som fordyrer og forstyrrer det som betyr noe... BILDE!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Punkt 1: Det finnes en rekke tv produsenter med gode fjernkontroller. De fleste har jo også en standard plassering av av/på knappen, som er oppe til høyre.

 

Punkt 2: Tja og tja. Jeg må innrømme at jeg synes det er veldig greit å ha dekoderen og blu ray spilleren for seg selv. Går dekoderen adundas så har jeg i det minste blu ray spilleren, og motsatt. Det er mange som bygger htpc for å dekke et slikt behov som punkt 2 hadde dekket, men jeg tviler på at de hadde gått over til en komplett løsning istedenfor å bygge selv. Slik som det er i dag hadde det jo vært svært vanskelig uansett, ettersom de fleste selskaper bruker egne dekodere.

 

Punkt 3: Greit nok

 

Punkt 4: Det er mange som har veldig lyst til å plukke ut egne kanaler, problemet er finansieringen. Slik det er i dag så koster det forholdsvis mye å plukke ut og sette sammen enkeltkanaler. Problemet er prisen. Ikke ser jeg hvordan Google og Apple kan gjøre noe med denne problemstillingen heller.

 

Punkt 5: Greit nok

 

Punkt 6: Dette henger vel strengt tatt sammen med nummer 2: en enhet.

 

Punkt 7: Avhengig av høy båndbredde, avhengig av mye lagringsplass i nettskyen. Portabel harddisk med høy lagringsplass vil uansett være billigere, for ikke snakkere om at det ikke vil gjøre deg avhengig av tilgang til nett for å se seriene dine.

 

Punkt 8: Tja.

 

Punkt 9: Ikke det at jeg liker å vente på kabel-tv eller internett (nå er vel førstnevnte et ikke-eksisterende problem her i Norge), men man må jo uansett vente til de får aktivert linjene.

 

Punkt 10: Trådløse hodetelefoner har eksistert i en årrekke, jeg har ikke noe behov for en trådløs hodetelefon som kun fungerer mot den og den tven.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker på ingen måte HW (i dette tilfellet TV) som knytter meg til en, og kun en, TV-tjeneste. Dette er på ingen måte en fremgang.

 

Det man burde gjøre er å lage en felles protokoll for TV over internett.

- Koble TV til nettverket.

- Skrive inn URL/IP til leverandør (en hvilken som helst, en eller flere).

- Lagre brukernavn og passord.

- Se TV fra nettet som om de var en vanlig TV-sending.

 

Dette skiller HW'produsenter fra tjenesteleverandørene, hvilket er en bra ting. Apples "jeg kontrollerer alt" er ikke posetivt i lengden.

 

På denne måten kunne for eksempel Canal Digital sende alle sine Live-kanaler over nettet, og etter som man har en brukerkonto kan man lett kunne gi mulighet til å få veldig rimelig avtale for TV nummer to som streamer fra samme IP, eller betale for antall samtidige oppkoblinger fra forskjellige IP'er om man er på hytta mens barna er hjemmer.

 

Like lett kunne man kjøpt enkeltkanaler fra flere leverandører og fått alt dette knyttet sammen i ett felles interface.

 

Men dette er vel far fetch, alle elsker jo eplekaka. Den som kun apple får en bit av.

Lenke til kommentar

 

11) Monitorer

Hvorfor i huleste har man ikke muligheten til å velge en monitor versjon av tven man er interessert i? Jeg bryr meg ikke i det heletatt om noen av "ekstrafunksjonene" til en tv, ikke engang høyttalerene.

Jeg vil kun ha en monitor med digitale bilde innganger hdmi, dvi, displayport... nei, trenger ikke analoge inganger engang. og en av/på knapp. Eneste menyen som strengs på tven er for bildejustering. Smart tv, crappy høyttalere, dinosaur teknologi som scart og compositt, nettverk, harddisk, usb osv er kun unødvendige plage som fordyrer og forstyrrer det som betyr noe... BILDE!

 

Hm.

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11158&mfr=&filter=A00149.K02035.A03360.K159383.

Lenke til kommentar

jeg har et ønske der man blir ening om en felles plattform for å styre de forskjellige enhetene man trenger for å kunne bruke tven ,

Kort og god at de bruker de samme kodene.

 

i dag trenger man jo en fjernkontroll til hver enhet med mindre flere av enheten er fra samme produsent .

Selv da er dette ikke optimalt

for å bøte på dette bruker jeg en av disse bedre universal kontrollerne men selv da er det ikke helt optimalt

 

 

En ting jeg savner på min opptaker er egne dedikerte knapper/valg til hver modus ( direkte tv med pause ,avspilling fra HDD, avspilling fra DVD )

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å si uten å prøve. Så klart folk ikke er interessert når prisen er mer enn doblet i forhold til en normal tv, men når det er snakk om samme pris eller litt under så stiller sitasjonen seg litt anerledes. Jeg kan ikke skjønne at det skal koste produsentene noe mer å tilby monitorversjon av modellene dem allerede har ute. Nokia mente jo også at smarttlf ikke var noe å satse på... siden har dem sliti en del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...