Gå til innhold

Nokias kameraversting kommer til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

YES!!! :w00t:

 

Dette er gode nyheter, da slipper vi å bestille fra utlandet :)

Hadde uansett overrasket meg att når Nokia første lanserer den råeste mobilen som finnes på markedet idag så skulle den ikke komme til Norge... eh :confused:

808 topper jo det meste av artikler på nettet world-wide for tiden så uten tvil denne kommer til å bli en populær mobil :)

 

Uansett, Nokia har aldri sagt de ikke kom til å lansere den i Norge, dette er noe Amobil har lagt ut rykter om i tidligere artikkel! Jeg har selv vært i kontakt med Nokia om dette og de har hele tiden sagt att det ikke var bestemt enda.... Skjerpings Amobil !!!!

Lenke til kommentar

Linken til blogginnlegg går til en side på amobil.

 

Så bra mobilen kommer til Norge for de som er interessert. For min del gleder jeg meg til teknologien dukker opp i WP-mobiler fra Nokia.

 

Joda, men der er det OSèt som er begrensningen igjen... WP7 har ikke sjangs å håndtere det sinnsyke kameraet som 808 har... WP8 får det nok men det ligger nok en god stund frem i tid så da må du ha tolmodighet isåfall :wee:

 

For min del blir det garantert 808 iallfall :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

leirdueredet: I etterkant av lanseringen ble det klart at Nokia ønsket å holde mange markeder utenfor 808. Den var heller ikke planlagt for USA. Begge disse påstandene ble brakt av langt flere enn oss, og vi var heller ikke helt først med nyheten om at den ikke kom til Norge :)

 

Nokias produktsjef, Bjørn Egil Brekke skriver dette i dagens innlegg, som vi refererer:

 

"I utgangspunktet var ikke Nokia 808 PureView planlagt for salg i Norge, men på grunn av stor interesse og mangfoldige oppfordringer fra våre kunder, har vi nå besluttet å gjøre om på den avgjørelsen; Nokia 808 PureView skal likevel selges i Norge!"

 

Her er det altså en avgjørelse som har snudd. Men vi er absolutt enige i at dette er supre nyheter. 808 PureView er en ekstremt spennende telefon :)

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

leirdueredet: I etterkant av lanseringen ble det klart at Nokia ønsket å holde mange markeder utenfor 808. Den var heller ikke planlagt for USA. Begge disse påstandene ble brakt av langt flere enn oss, og vi var heller ikke helt først med nyheten om at den ikke kom til Norge :)

 

Nokias produktsjef, Bjørn Egil Brekke skriver dette i dagens innlegg, som vi refererer:

 

"I utgangspunktet var ikke Nokia 808 PureView planlagt for salg i Norge, men på grunn av stor interesse og mangfoldige oppfordringer fra våre kunder, har vi nå besluttet å gjøre om på den avgjørelsen; Nokia 808 PureView skal likevel selges i Norge!"

 

Her er det altså en avgjørelse som har snudd. Men vi er absolutt enige i at dette er supre nyheter. 808 PureView er en ekstremt spennende telefon :)

 

 

Ok jeg ser det nå i linken ja, men som jeg skrev har jeg 2 mailer fra Nokia-support Norge på dette hvor de skriver att dette ikke er bestemt enda, den første fikk jeg rett etter MWC, den siste igår, så her er det nok da Nokia internt som har vært uklar....

 

Ja 808 er definitivt en veldig spennende mobil, jeg gleder meg også :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Poenget med 41 MP krasjer litt med argumentene jeg ellers ser på nettet om at flere piklser fører til mer støy i bildet, og at man i stedet burde fokusere på skikkelig optikk. Jeg har ikke peiling på foto, så kunne noen ha forklart meg hva som er rett?

 

Slik jeg har forstått det så fjernes mesteparten av støyen ved at bildet nedskaleres fra 41MP til en mye mindre størrelse. Her kan sikkert Simen1 utdype :p

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Flere piksler på samme areal gir mer støy fordi hver piksel blir mindre og får dermed mindre lys. Kameraet i denne har vel både en større bildebrikke enn det vanlige (i telefoner) og kombinerer flere piksler til en piksel i bildet (i det minste før man begynner å zoome) .

Lenke til kommentar

WP7 har ikke sjangs å håndtere det sinnsyke kameraet som 808 har... WP8 får det nok men det ligger nok en god stund frem i tid så da må du ha tolmodighet isåfall :wee:

Kan du utdype det der?

 

Det har vel mer med at utvikling av teknologi tar tid og at dette er noe Nokia har jobbet med lenge før WP7 kom inn i bildet. Teknologi er jo som kjent ikke bare hardware, men også software. At det tar noe lengre tid å optimalisere for WP7 som ikke er utviklet in-house er naturlig, men dette blir nok siste gangen vi får se ny teknologi debutere på Symbian.

 

Tålmodighet har jeg forøvrig nok av. :) Kamera på telefonen er ikke så viktig for meg, derfor jeg alltid har vært fan av E-serien til Nokia.

Lenke til kommentar

Poenget med 41 MP krasjer litt med argumentene jeg ellers ser på nettet om at flere piklser fører til mer støy i bildet, og at man i stedet burde fokusere på skikkelig optikk. Jeg har ikke peiling på foto, så kunne noen ha forklart meg hva som er rett?

 

Det er jo en god optikk i denne (sett i forhold til den lille plassen man har til rådighet i en mobil), Nokia er dessuten altid kjent for å bruke god optikk i sine mobiler. Det er også en av grunnene til att eks. N8 fortsatt er den beste kameramobilen selv idag over 1,5 år etter den ble lansert :)

 

Uansett, poenget er ikke att man skal ta bilder i 41MPX oppløsning (selv om kan gjøre det), poenget er att man zoomer med tilnærmet null kvalitetstap i forhold til digital zoom (som er ubrukelig til zoom)...

 

Se video av det her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1421231&view=findpost&p=19023900

Lenke til kommentar

WP7 har ikke sjangs å håndtere det sinnsyke kameraet som 808 har... WP8 får det nok men det ligger nok en god stund frem i tid så da må du ha tolmodighet isåfall :wee:

Kan du utdype det der?

 

Det har vel mer med at utvikling av teknologi tar tid og at dette er noe Nokia har jobbet med lenge før WP7 kom inn i bildet. Teknologi er jo som kjent ikke bare hardware, men også software. At det tar noe lengre tid å optimalisere for WP7 som ikke er utviklet in-house er naturlig, men dette blir nok siste gangen vi får se ny teknologi debutere på Symbian.

 

Tålmodighet har jeg forøvrig nok av. :) Kamera på telefonen er ikke så viktig for meg, derfor jeg alltid har vært fan av E-serien til Nokia.

 

Har lest att WP7 ikke håndterer kamera av denne kaliber, det er sikkert flere detaljer rundt det, men slik jeg har forstått det er det grunnen. Så jeg tror ikke du vil se ett slikt kamera på WP7 (mener det og er bekreftet fra Nokia), først i WP8 vil de kunne ha mulighet til det.

Husk att det er rimelig heftige krav til hele mobilen med ett slikt kamera, blant annet må den håndtere over 1 milliard piksler i sekundet(!), derav også behov for egen GPU etc.

 

Tror du tar feil der ang. teknologi på Belle.... Nokia skal lansere Carla etter Belle, denne vil få dual-core støtte nettopp for å håndtere toppmodeller. Deretter kommer Donna, den ligger ett stykke frem i tid men vet Nokia bruker mye ressurser på dette, så definitivt kommer vi til å se spennende ting også etter 808 :)

Lenke til kommentar
slik jeg har forstått det er det grunnen.

Du har altså ingenting å vise til når du sier at WP7 ikke kan håndtere det?

 

Tror du tar feil der ang. teknologi på Belle.... Nokia skal lansere Carla etter Belle, denne vil få dual-core støtte nettopp for å håndtere toppmodeller. Deretter kommer Donna, den ligger ett stykke frem i tid men vet Nokia bruker mye ressurser på dette, så definitivt kommer vi til å se spennende ting også etter 808 :)

Poenget er vel at Nokia har lite å tjene på å bruke Symbian som front for ny teknologi i tiden fremover. Som et døende OS vil de selvfølgelig få så mange som mulig kunder fra Symbian over til WP. Da er det også naturlig at teknologi som utvikles fremover lages til WP fra bunn av.

 

Forøvrig, og som jeg har påpekt for deg tidligere, bruker ikke Nokia ressurser på utvikling av Symbian utover kroner og øre. Det er Accenture som har fått ansvaret om å lede skipet til det har sunket til bånn.

http://press.nokia.com/2011/09/30/nokia-completes-the-transaction-to-outsource-its-symbian-software-development-and-support-activities-to-accenture/

Lenke til kommentar

@genser

 

Jeg har ikke noen link til det, men jeg leste ett stykke om dette på nettet for ikke lenge siden, fant den ikke igjen nå desverre... Uansett det er flere begrensninger i WP idag sammenlignet med Belle, jeg kan gi deg ett annet eksempel; "WP7 støtter ikke minnekortleser", ikke noen superviktig detalj men man kan ikke kalle det en toppmodell om man mangler flere slike teknologier (dog det var bare ett eksempel) :wee:

Uansett, er det ikke noe jeg bryr meg særlig om sålenge 808 kommer :w00t: Pureview på WP kommer når det kommer, men selv tror jeg ikke det skjer før WP8, så det blir nok ett stykke frem i tid...

 

Det er riktig att det er Accenture som utvikler OSèt ja, men Nokia bruker jo store ressurser på den måten att de tilpasser sine produkter til OSèt, det er også kostnader vettu :wee:

Om Nokia kunne brukt WP7 også på toppmodellene sine hadde de jo selvsagt gjort det pga avtalen med Microsoft, det skjønner vell du og :wee: Neste toppmodell kommer nok med Carla eller Donna OS, det er jeg ganske sikker på :) Nokia har sagt de iallfall skal "utvikle" Carla/Donna frem til 2016, det er innlysende att dette OSèt skal brukes hovedsaklig for toppmodeller (ellers hadde de brukt WP om de kunne), så veldig dårlig tid har vi da ikke da :) hehe...

 

Det blir iallfall utrolig spennede å følge med på 808 fremover og ikke minst sette kloa i den når den kommer, en råååå mobil :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Har aldri lest ifra offisielle Nokia kilder at Nokia 808en ikke skulle komme til Norge , noe andre her og nevnte , kun en "vi har enda ikke avgjort om den skal slippe i Norge" Var igrunn kun nordamerika hvor det fra start av ble sagt at denne ikke ville bli sluppet.

 

Er kjempeglad for denne nyheten :) har lenge sett etter en etterfølger til N8en

har vært gjennom SG-II , Nokia N9 og Lumia 800 , (Samsungen ble desverre knust =( )

 

Lumia 800en ,som jeg kjøpte ganske nylig er en kjempemobil ,men ingen ordenlig erstatter for N8en ...det blir derimot Nokia 808 Pureview Mobilen

 

På N8en fikk vi kjempemange kule ting : FM sender

USB 3.0

Bluetooth 3.0

Et kamera jeg enda ikke har funnet

bedre av på mobil

Fritt kunne sende filer og musikk

over blåtann

HDMI ut (ja bruker den!)

Støtte for bruk av masse gøy i

USB portene (minnepinne , HDD)

tastatur og mus

Internettdeling/modem over BT.

 

De tingene jeg nevnte her er ting jeg -virkelig- savner på Lumia 800en

Den er en knallgod WP mobiltelefon, et OS som er genialt å bruke.

 

Men det irriterer vettet av meg at jeg 1) Ikke kan sende enkelt sanger / filer

til andre mobiler

2) Jeg ikke kan bruke den som mobil

-modem ( innebygd Wi-fi hotspot

som ikke er aktivert)

:p kjedelig med tanke på at Telenor

gir meg (tilnærma) fri bruk fram mot

april.

3) RINGETONER! ....er en egen sak på

WP ..de la til "custom ringtones" med

WP 7.5 , med begrensing på 39 sec

eller 1 MB ..småplukk , men er en

først vant med å kunne markere en

hvilken som helst sang og bruke

som ringetone / alarmlyd .....svakt

4) WP er -sykt- begrensa i forhold til

Symbian , og Android.

5) Crap at nettleseren ikke støtter Flash

:p er ikke Flash-spill halve poenget

med Facebook ?

6) Lading ..mini USB er blitt mer og mer

normalt -ja- ..men savner løsninga på

N8en som tillot begge deler

 

Bruker du mini USB koblingen til noe

annet når du har koblet til TVen ...så

ser du raskt behovet for en ekstern

lader inngang.

(brukte eksempelvis N8en til å kjøre film via

FAT 32 formatert ekstern HDD --> HDMI

50 toms plasma. :) testa og med mus og

tastatur ,funka genialt:

 

7) faktisk flere normale Nokia "peripherals"

handsfree sett som ikke funker med L800

Prøvde å bruke de myke (med god lyd)

pluggene som kom med N8en da det som kom med "Nokia Stereo Headset WH-902" var hardt ubehagelig og hadde ingen bass (ikke noe særlig god lyd i dem)

N8 pluggene funka dårlig , samme gjaldt et litt eldre ( men ny-innkjøpt)

Bluetooth trådløs handsfree ,denne kunne jeg bruke (men knappe funksjonene fungerte ikke)

 

N8en var "-gadget-ete" , den hadde masse

gøy innebygd, så klart jeg har savna dette på

andre mobiler. Spesielt FM senderen er

veldig kjekk.

 

Symbian virker ikke -heilt- det samme etter noen måneder med Android og

WP 7.5 ...men fy flate, deilig å bli kvitt alle de begrensningene i WP (som føles litt kunstige ...etter ting som har vært tatt som en selvfølge i alle år plutselig er blitt borte)

 

 

 

Lenke til kommentar

Veldig enig med deg Neutral22 !

 

Jeg ser det akkuratt på samme måte, Lumia serien og WP mobilene til Nokia er helt grei de absolutt, men de er ikke noen toppmodeller på den måten som N8 var og 808 er idag, til det mangler de alt for mye... Derfor ser jeg og veldig frem til 808 lanseres, har vært på utkikk etter en oppfølger til N8, nå kommer den endelig, bare å glede seg :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...