Gå til innhold

Kinesere viser 4K-TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den gedigne 4K-TV-en har en oppløsning på 3840 x 2160 piksler – nøyaktig fire ganger så mye som 1920 x 1080, som er standarden på de fleste nye TV-er i dag. Dette skaper en høyere detaljgrad ettersom pikseltettheten øker, og gjør det i tillegg mulig å se på ekstremt store skjermer med akseptabel bildekvalitet.

Dette gir nøyaktig samme pikseltetthet som en 55" med full HD. Dersom man sitter i samme avstand til 110-tommeren som til en vanlig full HD 55" så vil detaljnivået bli identisk og forskjellen være at man ser det detaljnivået på en større del av synsfeltet.

 

Hvis man derimot setter seg dobbelt så langt unna så får man samme dekning av synsfeltet, men 4 med ganger så mange piksler. Altså økt detaljnivå.

 

Jeg kunne godt tenkt meg en sånn, særlig til å se stillbilder på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det bare meg,eller er "40.05 PPI" ganske lavt...!?

 

For en så passe stor skjerm mener jeg...

 

Hvis jeg husker rett så hadde bl.a. IBM en skjem på markedet for en god del år siden som hadde en oppløsning på "3 840 x 2 400" og en PPI på 203.98...

 

Riktig nok så var det en DATA-skjerm og ikke en TV-skjerm...

Pluss at den var jo ikke mer enn 22.2" stor heller da...

 

Jeg følte bare for å nevne det med tanke på at flere og flere i løpet av de siste årene har brukt TV-skjermen som DATA-skjerm...

Og det til og med lenge før noen tenkte på konseptet "Smart-TV"...

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha flest mulig PPI så er det mobiltelefoner som gjelder. ;) (Samsung Note, iphone4 osv)

 

Prislappen starter vel som normalt langt over skyhøyt og faller sakte men sikkert ned mot overkommelige priser. Jeg tviler på at 110" 4K Tver inntar de fleste norske tv-butikker før om minst 5 år. Det bør nok gi en indikasjon på når prisnivået kan nærme seg overkommelig.

 

Antagelig overtar OLED kraftig innen 5 år.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prislappen starter vel som normalt langt over skyhøyt og faller sakte men sikkert ned mot overkommelige priser. Jeg tviler på at 110" 4K Tver inntar de fleste norske tv-butikker før om minst 5 år.

 

For ikke å snakke om at det er en konseptmodell, den første 4K-skjermen på 64" kom i 2006:

http://techon.nikkeibp.co.jp/english/NEWS_EN/20061004/121902/

Kan jeg få kjøpt en sånn i dag? Nope. Så tror du kan legge på 5 år til den kommer til "langt over skyhøyt" priser og så 5 år til vanlige dødelige har råd til den...

 

Lenke til kommentar

Må jo ta litt plass det her. Blir morro å streame for å si det sånn. Og det er vel snart opplest og vedtatt at det er fremtiden.

 

Hva om man har film i 4K med 48 eller 60 fps. FPS skal liksom skal være det nye. 48 og 60 blir vel brukt i hhv. Hobbiten og en ny Avatar-film, sikkert flere også.

 

4 ganger oppløsning og dobbelt så mange frames? Hmmmm. Gogo nettnøytralitet, her kommer streamingsider til å bruke båndbredde :)

Lenke til kommentar

Må jo ta litt plass det her. Blir morro å streame for å si det sånn. Og det er vel snart opplest og vedtatt at det er fremtiden.Hva om man har film i 4K med 48 eller 60 fps. FPS skal liksom skal være det nye. 48 og 60 blir vel brukt i hhv. Hobbiten og en ny Avatar-film, sikkert flere også.4 ganger oppløsning og dobbelt så mange frames? Hmmmm. Gogo nettnøytralitet, her kommer streamingsider til å bruke båndbredde :)

 

Hva skal du med dobbelt så mange fps?

Lenke til kommentar

Purplehaze: Streaming ikke ha knøttliten buffer og null etterlagring. Man kan godt streame en film om natta og se den kvelden eller uka etter. Det er bare opp til leverandørene å tilby overføring når det er kapasitet i nettet til en lavere pris enn når nettet har høy belastning.

 

Det burde heller ikke være noe problem å fortsette med full HD video etter at 4K har blitt allemannseie. Smart oppskalering vil sikkert gi bedre inntrykk enn ren full HD på full HD skjerm. Men 4K stillbilder burde bli mulig å vise. Det er der det er mest å hente på økt oppløsning. Film har mye mer å hente på flere bilder per sekund.

 

 

Men stillbilder bør kunne ha minst

Lenke til kommentar

Må jo ta litt plass det her. Blir morro å streame for å si det sånn. Og det er vel snart opplest og vedtatt at det er fremtiden.Hva om man har film i 4K med 48 eller 60 fps. FPS skal liksom skal være det nye. 48 og 60 blir vel brukt i hhv. Hobbiten og en ny Avatar-film, sikkert flere også.4 ganger oppløsning og dobbelt så mange frames? Hmmmm. Gogo nettnøytralitet, her kommer streamingsider til å bruke båndbredde :)

 

Hva skal du med dobbelt så mange fps?

Bevegelser blir "glattere", mer livaktig. Særlig i actionsekvenser vil dette ha noe for seg. Er hovedsaklig for 3D filmer man vil få stor effekt av høyere fps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...