Gå til innhold

Kommentar: Kinect har to store utfordringer (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Av det jeg kan se argumenterer du bare med at det er tekniske utfordringer, det fine med tekniske utfordringer er at du kan kaste penger på problemet og det vil bli løst.

 

Og Microsoft har vist tidligere at de er villig til å kaste penger på et problem inntil det ble løst.

 

Hadde folk ikke vært intressert i denne type kontroller hadde det vert et problem for Microsoft, de kan ikke kaste penger på det problemet. Du kan ikke endre kundene dine.

 

Men kinect var faktisk "Fastest-Selling Consumer Electronics Device"(Guinness World Record 2011), det solgte veldig bra, ja bedre en iPhone.

 

Kansje var ikke det hva alle håpet på, men det er tekniske utfordringer, og som vi startet å si hvis de fortsetter å kaster penger på et teknisk problem vil det bli løst.

 

Og da når kinect 2 eller kinect 3 faktisk fungerer som alle håper begynner de å tjene tilbake pengene de kastet på problemet.

 

Og hvis du argumenterer for at microsoft ikke er villig til å kaste penger på problemet, bare se hvor mye de pusher kinect i hver eneste anledning de har. Det er ikke relevant hvor bra teknologien er i dag, det er ikke relevant hvor bra spillene er, de kommer til å fortsette å kaste penger på problemet til det er løst.

Lenke til kommentar

jeg er meget fornøyd at sony fikk til 'move' meget bra. etter å ha prøvd wiimote er jeg meget skuffet over wii sin responstid. jeg må ærlig innrømme at jeg trodde wiimote var bedre enn move, siden den solgte som 'kokain på finansball'(hahaha!). men skuffelsen ble enda større med kinect, det var bare helt ubrukelig. man kan være glad for at sony hadde eyetoy, som hadde kinect lignende spill uten kontrollere fra før. de hadde sett at å lage spill uten kontrollere ikke var det optimale. sony forbedret allt av hva nintendo hadde gjort med wiimote. angående støtte til move har sony mange exlusive spill kun til den og flere ikke exlusive. jeg kan varmt anbefale move hvis mann ikke har prøvde å kontrollere spill på denne måten før. move gir den beste opplevelsen. spill som er værd å prøve er 'sports champion', 'the figth', 'lbp move', 'the house of the dead-overkill', 'medieval moves', 'r.u.s.e', 'heavy rain' osv... dessverre er det litt sånn i dag at mannen i gata, går med bind foran øynene. de har prøvd wiimote og hørt at kinect var crap, så da er det ingen vits i å prøve move.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror 64Zombie har rett i at Move har fått til mye av det Wiimote gir seg ut for å klare. Wiimote har ingen robust måte å registrere sin posisjon i rommet. Move-systemet har et kamera ved skjermen som ser hvor kontrolleren er.

 

På den annen side er det bare Wiimote som har 100% en robust pekefunksjon. Dette fordi IR-kameraet sitter i kontrollen, og "ser" altså hvor skjermen/(Sensor bar'en) er. Pekingen blir veldig robust og uten avdrift, mens posisjonen til kontrolleren ikke blir målt direkte. Dette gjør at sportsspill ikke innfrir 100%.

 

Move's peking er basert på gyroskop, hvor avdriften blir kompensert av et kompass. Denne pekingen kan bare aldri bli like robust, men så vidt jeg har skjønt funker det ok.

 

Resultatet er at Wiimote egentlig bare imponerer stort i skytespill. Move funker brukbart på alt mens Kinect nesten bare er egnet sport/dans/casual/sære spill fordi man ikke har knapper.

 

Det er liten sammenheng mellom brukerprofilene til de ulike konsollene og teknologien de satser på.

Lenke til kommentar

Det fine med Kinect er at det også er et komersielt marked, med Windows Kinect, som har støtte for nær-modus. Jeg tror Windows og Xbox-versjonene vil drive utviklingen dobbelt så raskt som hvis Kinect bare hadde eksistert for konsoll.

 

Kinect er kanskje ikke så raskt som Playstation Move (som må kalibreres hele tiden) eller Wiimote, men den har langt større potensiale.

Lenke til kommentar

Tror Kinect har to problemer, første er Xbox360 selv cpu der må handtere den samme med alt annet, mer skremmende Kinect styrings programmet må dele de ufattlige 512MB ram med GPU og det stakkas spillet som blir skadelidende her sammen med Kinect responsetid.

Enten flytte all prosesering til kontrolleren og sende signaler inn eller ny hardware.

 

Det andre er spillene, Kinect funger for noen bruksområder og spill typer, ikke andre, sports spill er opplagt, sverdkamp høres også greit ut, men i et slikt spill har du også behov for å gjøre andre ting,pluke opp ting, gå inn i invetory osv, ja det kan løses med Kinect men det må gjøres bra.

Beste bruken var et bilspill som brukte Kinect til å følge hodet, se til venstre og kamera dreier og du ser fra siden. veldig smart så smart at de fleste som spiller ikke vil merke det :o)

Lenke til kommentar

Jeg hadde store forventninger til Kinect da den kom, men jeg synes progresjonen har gått rimelig tregt og jeg har knapt rørt Kinecten etter jeg fikk den. Håper og likevel tror at Microsoft klarer å løse dette ved å finne noen som kan lage spill med lengre levetid. Per nå går jeg raskt lei av de fleste spill til Kinect.

 

En annen utfordring som jeg velger å henge meg opp i er hurtigheten i meny navigeringen i en rekke spill. DET TAR SÅ HIMLA LANG TID Å GJØRE ET VALG. Om de bare kunne funnet en løsning hvor man slipper å holde hånda over knappen i 3 sekunder før man får aksept, så blir opplevelsen av å spille fort mye bedre.

Lenke til kommentar

Kan man klare å gå til bra gameplay med tradisjonell kontroll, så ser jeg ingen grunn til å bruke noe på tradisjonelle. Wii Mote på Donkey Kong Country uten mulighet for å bruke vanlig kontroller ødela for meg mye av spillopplevelsen på et ellers utrulig bra spill. I GR:FS skal det vist være en Kinectfunksjon der du kan riste handa for å ta våpnet fra hverandre, hvorfor? Kan ikke dette gjøres med en knapp på kontrollen så jeg slipper å styre med å ta handa vekk fra kontrollen? Kommer til å bli irriterende om dette blir vanlig.

 

Vi har både Wii Mote, Move (forbedring av Wii Mote), PS Eye, og Kinect (forbedring av PS Eye), alle ligger forsåvidt bare å støver ned. PS Eye og hovedsaklig Kinect kan kanskje bidra med tillegsfunksjoner på diverse spill som bruker kontroller, men så langt ser det kun ut til å være gimmicks. Om et spill reklameres med bedre med Kinect eller PS Eye, så lurer jeg heller på om jeg skal velge versjonen der jeg garantert ikke trenger å veive rundt med handa.

 

Wii Mote og Move er forsåvidt to kontrollere som må brukes utenom tradisjonell kontroller, men synes disse har et potensialet som er mer rettet mot mitt bruk, hovedsaklig FPS og 3rd person shooters. Har allikevel ikke bare hatt gode erfaringer med Wii Mote (kjøpte den forbedrede utgaven sammen med Zelda som jeg ikke har fått prøvd på FPS enda) og Move har jeg kun testet på noen små demoer (tviler på at jeg noen gang kommer til å la den ta over for kontroller uansett).

Lenke til kommentar

Tror desverre ikke det er kinect kameraet i seg selv som er problemet her.

men det faktum at det er xboxen som må ta seg av kalkuleringen av bevegelsene osv. det betyr at spill utviklere kan lage bedre respons men det vill gå på bekostnig av noe annet.

 

når det er sakt tror jeg vi kan konkludere med at kinect er blitt en sukses. når så mange kjøper det for å utvikle og leke med det. det finnes usansynlig mange "indie" utviklere der ute som daglig sitter å leker med forskjellige programmer og spill for kinect. det var jo en grunn til at microsoft måtte lage en egen sdk for pc. samt en egen pc versjon av kinect med annet fokus område.

 

når det er sakt når jeg ser sønnen min spille diverse kinect spill eller jeg gjør det selv. bryr vi oss ikke om at det henger litt etter.

 

og sammtidig min favorit bruk av kinect i et spill så langt. må være stemme styring i Mass Effect 3 det er genialt å kunne rope "GRANAT" for å få karakteren til å kaste en granat, evt rope navnet på lag kameraten din (NPC) for så å gi dem komandore!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Har allikevel ikke bare hatt gode erfaringer med Wii Mote (kjøpte den forbedrede utgaven sammen med Zelda som jeg ikke har fått prøvd på FPS enda) og Move har jeg kun testet på noen små demoer (tviler på at jeg noen gang kommer til å la den ta over for kontroller uansett).

 

Jeg har ikke prøvd Zelda, men synes Wiimote fungerer veldig bra på fps. Den er like kjapp, og nesten like presis om mus/tastatur. Man trenger ingen autoaim. Spillere med Wiimote gruser de som bruker analogstikker på Goldeneye når disse møtes på nettet.

 

Problemet er at mange vil være uinteressert i Wii-spillene fordi grafikken er utdatert.

Lenke til kommentar
Beste bruken var et bilspill som brukte Kinect til å følge hodet, se til venstre og kamera dreier og du ser fra siden.

 

Og hva ser du på når du har snudd hodet? 8o)

 

Tror vi (foreløpig i alle fall), skal se realistisk på hva slike type sensorer er passende til og ikke forvente for mye. Det blir lignende med kontrollerene også. Man kan ikke forvente tastatur og mus egenskaper/opplevelser fra en kontroller, eller en kontroller egenskaper/opplevelse fra en Kinect. Man skal ikke forvente at Kinect skal kunne erstatte andre metoder for input, men være et supplement ? der det passer seg.

 

Personlig synes jeg Kinect er genial og morro, på de spillene det passer til. Jeg ser også potensiale til videreutvikling av teknologien ved at man f.eks. benytter IR-reflektorer på våpen for å gjøre opplevelsen med f.eks. å svinge et sverd, mye bedre. Da kan presisjon og reaksjonstid forbedres i tillegg til at det føles betydelig mer naturlig ut å vifte med kroppsdeler.

Lenke til kommentar
Har allikevel ikke bare hatt gode erfaringer med Wii Mote (kjøpte den forbedrede utgaven sammen med Zelda som jeg ikke har fått prøvd på FPS enda) og Move har jeg kun testet på noen små demoer (tviler på at jeg noen gang kommer til å la den ta over for kontroller uansett).

 

Jeg har ikke prøvd Zelda, men synes Wiimote fungerer veldig bra på fps. Den er like kjapp, og nesten like presis om mus/tastatur. Man trenger ingen autoaim. Spillere med Wiimote gruser de som bruker analogstikker på Goldeneye når disse møtes på nettet.

 

Problemet er at mange vil være uinteressert i Wii-spillene fordi grafikken er utdatert.

Det er ikke et FPS jeg så til de gader har gruset noen i enn Golden Eye på Wii med vanlig kontroller der mange sikkert har brukt Wii Mote :p Kan nok tenkes at mange hadde den gamle varianten av Wii Mote. Skal sjekke score når jeg kommer hjem. Hmmm, burde kanskje gi Move og Wiimote en sjanse på FPS ...

Lenke til kommentar
Det er ikke et FPS jeg så til de gader har gruset noen i enn Golden Eye på Wii med vanlig kontroller der mange sikkert har brukt Wii Mote :p Kan nok tenkes at mange hadde den gamle varianten av Wii Mote. Skal sjekke score når jeg kommer hjem. Hmmm, burde kanskje gi Move og Wiimote en sjanse på FPS ...

 

Klart at en ekstremt dyktig spiller vil vinne uansett ;-)

 

"Folkemeningen" nå div nettfora ser ut til å være at Wiimote vinner. Eksempel:

 

http://www.goldeneyeforever.com/blog/2010/11/10/goldeneye-wii-tips-preferred-controller/

 

Les også innleggene under artikkelen.

Lenke til kommentar

Wiimoten kunne aldri i livet erstatte den vanlige kontrollen når det kom til FPS for min del. Nå har jeg ikke kjøpt ett eneste spill til den siden Wii Sports 2 tror jeg, men når eg spillte World at War på Wii kontra 360 var det helt klart hvilken kontroll som var kjappest og effektivt ihvertfall. GoldenEye er sikkert en del bedre optimalisert osv. uten at jeg skal påstå noe som helst.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

 

Til tross for at dette meget mulig er hovedårsaken, har en slik tilnærming en tendens til å glemme både Nintendos sterke merkevarenavn, prispunktet for konsollen, samt det faktum at de er den desidert beste førstepartsutvikleren av de tre.

Det er ikke det at jeg er enig eller uenig - jeg har selv bare Wii, og har liten erfaring med både Xbox og Playstation. Likevel skulle jeg gjerne sett en begrunnelse for dette. Noe for en framtidig tekst?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd ut psmove og kinect, men jeg liker konseptet med bevegelseskontrollere (eller hva man kaller de). Venter på at kinect skal komme til pc så headtracking forhåpentligvis blir mer utbredt :) Strengt talt burde minimum 1/3 av alle større fps-titler de siste 3-4 årene støttet det allerede, er ikke noe revolusjonerende teknologi. Et rimelig webkamera kan jo spore/track'e fjeset ditt med rett programvare (faceapi).

Endret av DeepW
Lenke til kommentar
Det er ikke et FPS jeg så til de gader har gruset noen i enn Golden Eye på Wii med vanlig kontroller der mange sikkert har brukt Wii Mote :p Kan nok tenkes at mange hadde den gamle varianten av Wii Mote. Skal sjekke score når jeg kommer hjem. Hmmm, burde kanskje gi Move og Wiimote en sjanse på FPS ...

 

Klart at en ekstremt dyktig spiller vil vinne uansett ;-)

 

"Folkemeningen" nå div nettfora ser ut til å være at Wiimote vinner. Eksempel:

 

http://www.goldeneyeforever.com/blog/2010/11/10/goldeneye-wii-tips-preferred-controller/

 

Les også innleggene under artikkelen.

Kan ikke akkurat si at jeg er så veldig dyktig heller. Hadde spilt igjennom hele flerspillerdelen, så var veldig vandt med styringen, og det var rett etter spillet hadde kommet ut så sikkert ikke mange som hadde blitt så kjent med spillet enda (var stor fan av Goldeneye på 64 så det var kjøp på samme dagen det kom ut, er ikke ofte jeg gidder det). Så Goldeneye var nok et veldig stort untak ...

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
move gir den beste opplevelsen. spill som er værd å prøve er 'sports champion', 'the figth', 'lbp move', 'the house of the dead-overkill', 'medieval moves', 'r.u.s.e', 'heavy rain' osv..

 

Du kødder nå? Mener du virkelig at Move gir den beste opplevelsen av Heavy Rain? Jeg vil si det stikk motsatte. Heavy Rain er definitivt den verste Move-opplevelsen jeg har hatt så langt. Hvis man kun vil gjøre en masse tull med kontrolleren og se karakteren på skjermen gjøre det samme er Heavy Rain bra, men personlig ble jeg ganske raskt lei av de ekstremt kompliserte kontrollene. Less is more, som man sier.

 

Dette er selvsagt ikke kun rettet mot Heavy Rain, men det er det fint eksempel på det jeg mener er det største problemet med Kinect, PS Move, Wiimoten, Wii U-brettet og så videre. Utviklere vet rett og slett ikke hvordan de skal håndtere dem på en fornuftig måte og slenger på alt for mange kompliserte ting uten helt å vite hvorfor selv engang. For å ta et eksempel er jeg en stor fan av Andy McDermott, og i en av bøkene hans diskuterte hovedpersonen (en ekjs-SAS soldat) med en fyr fra en hemmelig miltærgruppe. Hovedpersonen hadde kun en vanlig pistol og et vanlig gevær, mens han andre hadde et svært avansert, topp hemmelig gevær som kunne gjør stort sett alt fra å skyte fiender automatisk til å koke kaffe. Hvilket gevær er best? Mange vil nok si det avanserte, men hovedpersonen mente det motsatte. Grunnen var så enkel at jo flere ting du dyttet inn i geværet, jo flere ting kan slå feil. I bunn og grunn var det normale geværet best, fordi du siktet og skjøt. That's it. Det var alt det kunne gjøre, og alt det trengte å gjøre. Men fordi det ikke gjorde noe særlig var det fint lite som kunne gå galt. Det andre geværet var mye bedre på papiret, men når skuddene begynte å fly låste geværet seg ganske kjapt og ble ubrukelig.

 

Det samme gjelder Move, Kinect og alt det der. En vanlig gamepad holder i massevis for de fleste. Innlevelsen blir kanskje ikke 100% like bra som med Kinect, men til gjengjeld er det fint ilte som kan gå galt. Vil du åpne en dør er det bare å trykke en knapp. Med Kinect må du stille deg foran døren, veive med armene, snu deg rundt noen ganger, dance salsa og late som om du drar døren til deg. Vel, kanskje litt overdrevent eksempel, men dere skjønner poenget. Jo flere ting brukeren må gjøre, jo flere ting kan gå galt. Jeg vil heller bruke ti minutter på å spille enn å bruke ti minutter på å åpne en dør.

Lenke til kommentar

Jeg vil heller bruke ti minutter på å spille enn å bruke ti minutter på å åpne en dør.

 

Jeg er veldig enig. Mye sånn interaksjon med omgivelsene vha bevegelseskontroll er fullstendig waste og tilfører bare irritasjon.

 

For å holde meg on topic tror jeg Kinect har en stor fremtid. Den fremtidenbestår dansespill, treningsspill og partygames. Der tror jeg Kinect vil være suverent best av systemene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...