Gå til innhold

Krangelen om «Scrolls»-navnet er over


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neste på Bethesda si liste er vel å saksøke alle med "The" i spilltittelen for dem har vel rettighetene på det og.

Neste steg blir jo også da selvfølgelig å ta rettighetene til diverse leksikon og ordbøker for å sikre enda flere rettigheter til ord som er allmenn brukt og så må enhver person betale en "tale og skriveavgift" til bethesda hver gang de skal kommunisere til andre mennesker. All hail the douche Bethesda....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen er det viktig å huske på de juridiske årsakene som ligger bak dette søksmålet: http://www.escapistmagazine.com/news/view/113531-Bethesda-Doesnt-Enjoy-Being-Forced-into-Mojang-Lawsuit

 

Mojang's desired use of the word "scrolls" seems innocent enough, but if Bethesda does not protect its copyright, other companies could produce deliberately-confusing titles like The Eldest Scrolls: Skyrings and leave Bethesda with no legal recourse.

 

Med andre ord: Bethesda måtte saksøke Mojang for at de skal kunne beskytte merkevaren sin i framtiden. De har jo hintet til at de hater situasjonen mer enn noen andre, og jeg ser ingen grunn til å bære nag til Bethesda etter denne feiden (om man bærer nag etter stridighetene med Interplay får være en annen sak).

 

Bethesda måtte ingenting. Et hvert selskap har et valg i slike situasjoner. Bethesda valgte en juridisk forsvarlig vei, men moralsk er det forkastelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er moralsk forkastelig å beskytte sin egen merkevare? Javel. Jeg synes nå at det heller er forkastelig at rettsystemet fungerer som det gjør av og til, men heller ikke der ville jeg brukt så krasse ord.

 

Bethesda/ZeniMax (for det er vel heller ZeniMax som saksøker) er store selskaper som baserer sin overlevelse på inntekter. Nå sier jeg ikke at Bethesda hadde gått under om de ikke hadde saksøkt Mojang her, men det burde da være en grunnleggende regel i business at man forsvarer sine produkter, varemerker og rettigheter dersom de står i fare for å bli misbrukt. Det gjorde de her, grunnet merkelige lover og bestemmelser som nærmest tvang dem inn i situasjonen. Ingen forventer at et selskap skal være et moralsk fyrtårn, for noen ganger tvinges man til å gjøre ting man ikke vil.

Endret av ShampooMacTavish
  • Liker 1
Lenke til kommentar
In trademark law, companies are expected to proactively defend their trademarks, or risk losing them.

 

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/User:Masem/Trademarks

 

Dette, kombinert med at Bethesda/ZeniMax har gitt Mojang en helt grei avtale og lenge har uttalt at de ikke liker situasjonen, gjør at jeg tror på begrunnelsen (inntil noen kommer med gode kilder/argumenter mot at dette skal stemme). Kanskje de ikke hadde mistet rettighetene til merkevaren sin, men de hadde risikert det. I en potensiell rettssak ville det vært en ren gavepakke å gi til de man saksøker, hvis noen for eksempel hadde lagd et facebook-spill ved navn "The Scrolls of the Elder Sky" eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Igjen er det viktig å huske på de juridiske årsakene som ligger bak dette søksmålet: http://www.escapistmagazine.com/news/view/113531-Bethesda-Doesnt-Enjoy-Being-Forced-into-Mojang-Lawsuit

 

Mojang's desired use of the word "scrolls" seems innocent enough, but if Bethesda does not protect its copyright, other companies could produce deliberately-confusing titles like The Eldest Scrolls: Skyrings and leave Bethesda with no legal recourse.

 

Med andre ord: Bethesda måtte saksøke Mojang for at de skal kunne beskytte merkevaren sin i framtiden. De har jo hintet til at de hater situasjonen mer enn noen andre, og jeg ser ingen grunn til å bære nag til Bethesda etter denne feiden (om man bærer nag etter stridighetene med Interplay får være en annen sak).

 

Bullshit.

Varemerket til Bethesda er var kun "The Elder Scrolls" ikke "Scrolls".

Endret av Xenu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det minnet om "The Elder Scrolls". Juridisk sett er det nok til å trekke linjer til brudd på varemerkeloven:

 

Varemerkeretten innebærer at ingen uten samtykke fra innehaveren av varemerkeretten (merkehaveren) i næringsvirksomhet kan bruke (...) tegn som er identisk med eller ligner varemerket for varer eller tjenester av samme eller lignende slag, såfremt det er risiko for forveksling, for eksempel ved at bruken av tegnet kan gi inntrykk av at det finnes en forbindelse mellom tegnet og varemerket.

 

"Tegn" defineres altså med:

 

Et varemerke kan bestå av alle slags tegn som er egnet til å skille en virksomhets varer eller tjenester fra andres, for eksempel ord og ordforbindelser, herunder slagord, navn, bokstaver, tall, figurer og avbildninger, eller en vares form, utstyr eller emballasje.

 

På samme måte ville de saksøkt noen som kalte spillet sitt for "The Elder Rolls", bortsett fra at i sistnevnte tilfelle er det mye mer opplagt hva som er blitt gjort. Men, igjen, om Bethesda/ZeniMax ikke hadde reagert nå kunne det blitt brukt imot dem til tusen i framtidige rettsaker; det hadde åpnet mange muligheter for alle de der ute som liker å lage halvkopier av populære spill og tjene rått på det alene.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Uansett hvor mye dere prøver og snu situasjonen siden de fleste forsvarer Bethesda for de lager brae spill,

Så er dette det dummeste av saker.

 

Folk har frihet til og kalle ting hva de vil,

Scrolls er et viktig ord i rollespill og my god visst noen trur de kan eie ordet, to hell with em

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Realzi: Poenget mitt er nettopp det, jeg tror ikke at Bethesda tror at de kan eie ordet, jeg tror de ble tvunget med i en stridighet i retten de egentlig ikke ville være med på. De burde da ha skjønt hvor elendig PR hele greia var før det begynte.

 

Folk har for øvrig ikke frihet til å kalle ting det de vil; se mitt forrige innlegg (varemerkeloven).

 

Skjønner at man kan lure på om jeg er Bethesda-fanboy ut i fra det som er postet i denne tråden (disclaimer incoming), men jeg kan forsikre om at Bethesda ikke er blant mine favorittutviklere, og jeg synes både at de har produsert middelmådig materiale tidligere og at de hadde barnslige tendenser i Interplay-stridigheten.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...