Gå til innhold

Vil ha DRM inn i HTML5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forslaget har blitt presentert hos W3C, som styrer utviklingen av HTML-standardene, under tittelen "Encrypted Media Extensions v0.1".

Forslaget er ikke DRM, men copy protection. Det er argumenterbart små forskjeller, men IMO viktige.

 

Jeg har ikke sett på hvor vanskelig dette blir å implementere i back-end, men i utgangspunktet er jeg positiv. Men om det krever ressurser i Google-skala for å skalére dette til et par titusen samtidige brukere er det som Ian skriver konkurransehindrende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

jeg har selv blitt irritert over at bruker man <video> så er det bar eå laste ned videoklippet, så man må bruke JS eller flash for å forhindre dette, noe som kan være smertefult irriterende å implementere rigtig :/

Man kan jo laste ned klipp på youtube?

Lenke til kommentar

"Webkonsortiet WC3 er derimot ikke imponert over forslaget, og kaller det uetisk. Ian Hickson fra WC3 forklarer at de ikke vil følge opp forslaget om å tilføye disse utvidelsene som gjør at de store medieselskapene fortsatt kan kontrollere Internett-brukerne."

 

Ian Hickson, som for tiden er ansatt i Google og har vært en viktig bidragsyter til HTML5, uttaler seg på egne vegne, og ikke på vegne av W3C i denne saken.

 

PS. WC3 høres ut som et japansk vannklosett - W3C er den korrekte forkortelsen, hvis vi snakker om World Wide Web Consortium... ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

jeg har selv blitt irritert over at bruker man <video> så er det bar eå laste ned videoklippet, så man må bruke JS eller flash for å forhindre dette, noe som kan være smertefult irriterende å implementere rigtig :/

Man kan jo laste ned klipp på youtube?

Ikke like enkelt. For det å kunne høyreklikke og velge "save as" er litt FOR lett, hvis man ønsker å begrense distribueringen. (ja man kan laste ned programmer som gjør det utroligste, men vil man beholde noen på ens nettside istedenfor at man bare laster ned alle filmfilene må man ha noe, trenger ikke gjør det umulig bare vansligere ;) )

 

-frank

Lenke til kommentar

Det er jo, såvidt jeg vet, mangelen på kopibeskyttelse som gjør at f.eks. ikke NRK kan gå for HTML5, men må gå for Flash. Og jeg ser ikke helt for meg at rettighetshaverne skulle begynne å slakke på kravene sine, så sånn sett må jo dette på plass på en eller annen måte for at HTML5 skal kunne overta for Flash?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi trenger copy protection for <video>-taggen som skalérer, så enkelt er det. Det finnes halvveisløsninger som trolig ikke er godt nok for en del innholdsleverandører og så har vi Silverlight. Adobes gamle løsning fungerte ikke i det hele tatt og deres nye løsning har jeg aldri sett i produksjon og koster sannsynligvis omtrent det samme som den gamle som var et par hundre tusen.

Lenke til kommentar

 

Ikke like enkelt. For det å kunne høyreklikke og velge "save as" er litt FOR lett, hvis man ønsker å begrense distribueringen. (ja man kan laste ned programmer som gjør det utroligste, men vil man beholde noen på ens nettside istedenfor at man bare laster ned alle filmfilene må man ha noe, trenger ikke gjør det umulig bare vansligere ;) )

 

-frank

 

Last ned addon, få knapp rett under video "download", trykk, er jo enda enklere ;D

Lenke til kommentar

Man har jo lagre som på bilder og musikk og det har man hatt i alle år uten at folk har tatt seg nær av slikt, så hvorfor skal ikke dette fungere for videoer. Nei til DRM og annen kopibeskyttelse, vil folk kopiere så gjør man det uansett hvor vanskelig man gjør det for sluttbrukeren å se filmen.

For bilder er det en helt annen gjeng som har tilbudt det enn video. Bildegalleri er en ganske annen situasjon enn den for videoinnhold.

Og får musikk tar du rett og slett feil. Vi har ikke i alle år hatt nettsider som tilbyr streaming av musikk.

 

Og du skriver "la folk kopiere", men poenget er å filtrere de som skal ha tilgang fra de som ikke, ikke hindre at de som allerede har tilgang skal få kopiere den videre.

 

jeg bare spør , men er det ikke slik at man må laste ned nettsiden med innhold for kunne også se video ?

Poenget med dette er å kunne separere tilgangskontroll fra streaming. Tilgangskontroll kobinert med streaming skalérer på en helt annen måte enn når de er separert og krever mye mer logikk og sammenknytting av tjenester.

Lenke til kommentar

Og der prøver dem seg igjen. Sann mine ord, HTML5 kommer aldri til å bli den store slageren uten disse innholdsleverandørene. W3C kommer aldri til å godta noe slikt, og HTML5 blir fortsatt marginalt :)

Som en webutvilker er html5 kjempegreit, den er slik html burde være, ingen kommer til å beholde 4.5 eller xhtml standrardene, (faktisk har veldig mange allerede migrert til html5, (MS og YouTube er to eksempler).

 

Mange sa det samme om xhtml fordi det var ikke tilgivende nok, men nå er det det ingen webutvikler med litt selvrespekt som skriver <br> istede for <br />.

 

html5 tvinger og igjennom css for den nekter å godta "gamlemåten".

 

så html kommer til å dominere, for det er ingen fordeler med å bli værende, og mange ved å migrere ;)

 

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...