Gå til innhold

Windows-support blir dobbelt så lang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan kritisere Microsoft for mye, men det virker som at de er dyktige på å tilby langvarig støtte for kjerneproduktene sine.

 

Til sammenligning så er den gjeldende utgaven av "long term support"-versjonen av Ubuntu støttet frem til enten 2013 eller 2015, avhengig av om det er server eller desktopversjonen. For sluttbrukere betyr dette at operativsystemet kommer til å bli støttet i tre år. Nå blir Ubuntu 12.04 LTS snart gitt ut, så den gjeldende LTS-versjonen er støttet ett år etter utgivelsen av den neste versjonen av operativsystemet. Det er ikke spesielt stort slingringsmonn med tanke på at det kommer til å ta minimum noen måneder før de aller fleste pakkebrønner fra 3. parts leverandører blir oppdatert.

 

Det finnes såklart flere "stabile" Linux-distribusjoner, der de meste prominente er Debian og Red Hat Enterprise Linux/CentOS. Likevel så er tilstanden til Ubuntu veldig representativ for hva en typisk sluttbruker kommer til å oppleve. Dette er jo også de bedre støttete Linuxdistribusjonene, så det blir ikke akkurat noe bedre dersom man hopper over på Fedora eller Arch Linux...

 

Og bare for å nevne Apple: OSX 10.5 Leopard er ikke lengre støttet, mens OSX 10.6 Snow Leopard bare får sikkerhetsoppdateringer. Disse operativsystemene ble gitt ut i slutten av 2007 og 2009. Med den kommende varianten av OS X, "Mountain Lion", så kan det se ut som at Apple dropper støtte til mye maskinvare som er mer enn fem år gammel. Såvidt jeg vet så har ikke Apple gitt noen garantier for hvor lenge den gjeldende versjonen av OSX ("Lion") kommer til å være støttet.

Endret av danerik
Lenke til kommentar
Tidligere har Microsoft tilbudt support i fem år for forbrukerne, mens bare bedrifter har kunne motta fem år ekstra med støtte. Nå vil alle Windows-brukere motta sikkerhetsoppdateringer i ti år etter lanseringen til operativsystemet.

Er ikke support og sikkerhetsoppdateringer to forskjellige ting?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

ER vel forsåvidt enig at det er to forskjellige ting. Men for å si det slik uten Sikkerhetsoppdateringer hva er vitsen med support bortsett fra support med f.eks forklare ferskinger at installasjons cden går i cd driven (den rare skuffen med hull i som kommer ut når du trykker på knappen) (eller den skuffen med kaffekoppholderen som kommer ut ) eller hva enn.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg ser på dette som så utrolig positivt jeg, finnes grenser på hvor lenge det er sunt å tviholde på gamle versjoner. Markedet har gått av å komme seg videre og at folk fortsatt sitter å tviholder på Windows XP og 32-bit i overskuelig fremtid ser jeg ikke på som utelukkende positivt.

 

Greit at bedrifter og selskaper som er låst til gammel programvare kan fortsette å bruke sitt, men på et eller annen tidspunkt så mye det brytes om det skal være noen fornuftig progresjon i markedet.

Lenke til kommentar

Danerik: Forskjellen mellom Ubuntu og Windows er at Ubuntu tilbyr sømløs oppgradering mellom versjoner. Etter en oppgradering har du samme applikasjoner installert, har samme skrivebord, samme snarveier osv. Det er mer likt en service pack i Windows-verden og det gjør derfor mindre at det skjer hvert tredje år. Og når det kommer til servere har Redhat nylig gått opp til 13 år.

 

Mitt problem med at Microsoft forlenger levetiden er at de ofte ikke leverer nettleseroppgradering er til gamle versjoner av Windows. Windows 2000 fikk aldri nyere IE enn 5.5. XP får aldri nyere enn IE 7. Jeg vet ikke om Vista vil få IE 10 og dersom de skal utvide levetiden enda mer og samtidig øke frekvensen av Windows-leveranser kan det være at vi vil sitte med seks-syv versjoner av IE i stedet for dagens.. fire. Helvete satan!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skulle akkurat til å spørre det samme som Simen1.

 

Å forlenge support er én ting, å patche kjente sikkerhetshull er noe helt annet.

 

"Microsoft vil tilby kundestøtte for sikkerhetsoppdateringer i minst 10 år (i fasen med utvidet kundestøtte) for forretnings- og utviklerprodukter. (...)

 

Microsoft tilbyr kundestøtte for sikkerhetsoppdateringer i fasen med grunnleggende kundestøtte for forbruker-, maskinvare- og multimedieprodukter."

 

Det er vel kanskje denne delen som endres, da... At man som privatkunde ikke har fått sikkerhetsoppdateringer i utvidet kundestøttefase? I såfall ganske betydningsfullt - siden patchene allerede finnes for businesskunder...?

Lenke til kommentar

Danerik: Forskjellen mellom Ubuntu og Windows er at Ubuntu tilbyr sømløs oppgradering mellom versjoner.

 

Gratis? Ja. Sømløs? Hahhahahhahahahahhahaa LOL, du har ikke vært mye innom Ubuntu support forumene etter en release skjønner jeg. Opplevde seg at hele maskina gikk i frø under oppgradering og jeg måtte inn i recovery console for å redde den. I tillegg er det massevis av pakker som går ut av support, bytting av lyd/trådløs/bluetooth/andre stacker og så videre, som ofte har regresjoner. Mye fint med Linux men gratis oppgradering er ikke det samme som 10 års sikkerhetspatcher.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Danerik: Forskjellen mellom Ubuntu og Windows er at Ubuntu tilbyr sømløs oppgradering mellom versjoner.

 

Gratis? Ja. Sømløs? Hahhahahhahahahahhahaa LOL

 

Mere "søvnløs oppgradering" enn "sømløs oppgradering" amirite?

Lenke til kommentar

Det hadde vært positivt for sluttbruker om deler av f.eks. Vista ble byttet ut med Windows 7 programmeringskode, slik at de værste Vista opplevelsene forsvant for godt. Men, det er jo selvfølgelig en ønskedrøm.

 

Microsoft mener nok:

"Man må selvfølgelig betale for det nyeste av det nyeste".

 

Jeg synes det er et litt stikk i ryggen på forbruker, å ikke dele noe av godene også med de som kjører eldre versjoner. Selvfølgelig skal man ikke få alt, men kun det som gjør Vista så jævlig å bruke da. :roll:

Lenke til kommentar

Danerik: Forskjellen mellom Ubuntu og Windows er at Ubuntu tilbyr sømløs oppgradering mellom versjoner. Etter en oppgradering har du samme applikasjoner installert, har samme skrivebord, samme snarveier osv.

 

Ikke f*** om det er sømløst med Ubuntu. Har brukt det daglig i over 3 år nå. Har flere ganger brent meg på problemer med oppgraderingene, og tar heller en fresh install (med home mappen liggende på en annen fysisk disk). Litt mere manuelt arbeid, men det virker da 100%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tidligere har Microsoft tilbudt support i fem år for forbrukerne, mens bare bedrifter har kunne motta fem år ekstra med støtte. Nå vil alle Windows-brukere motta sikkerhetsoppdateringer i ti år etter lanseringen til operativsystemet.

Er ikke support og sikkerhetsoppdateringer to forskjellige ting?

Her tror jeg artikkelforfatter blander litt på begrepene. Plattform (forbruker) har som standard en livssyklus minst 7 år. 5 år mainstream og 2-5 år (som regel 5 år) extended. I alle disse årene vil det bli tilbudt oppdateringer. Support er noen annet enn oppdateringer. Det er kun i mainstream at det tilbys full support/brukerstøtte inkludert gratis brukerstøtte for lisenser der man fortsatt er innenfor gratisperioden. I extended er det kun tekniske problemer man har brukerstøtte på, og ikke f.eks. veiledninger (how-to). Videre må man betale for all brukerstøtte i extended uansett problemstilling eller lisens. Videre vil ikke programvaren endres med tanke på funksjonalitet.

 

Vanlige spørsmål om Microsofts policy for kundestøttelivssyklus

Lenke til kommentar

Ubuntu 12.04 LTS får oppdateringer og support i fem år, ikke tre. Altså til 2017. Ser virkelig ikke poenget med å sitte og knuge på software som er fem år eller eldre. Hva en forbruker skal med ti års support på Windows er beyond me. Servere skal ha lang supporttid, desktop burde strengt tatt byttes med -max- fem års mellomrom. Men sånn blir det vel når de krever blodpriser for produktene sine, da vil ikke folk bytte så ofte..

Lenke til kommentar

Jeg vet jeg er dødsdømt når jeg nevner apple på denne siden, men hvorfor kan ikke microsoft gjøre som apple og bare komme med EN versjon av et OS og ikke mange.

 

Nå skjønnere jeg hvorfor man ikke har lyst på medicenter på en jobbpc, men det fins fel andre løsninger en og ha så mange

Lenke til kommentar

Microsoft tilbyr én versjon for servere og én versjon for arbeidsstasjoner av hver generasjon, nøyaktig det samme som Apple.

 

Her er forøvrig Apples "en" versjon, med en seks til ti overlappende versjoner fortsatt støttet til enhver tid:

 

 

OS X 10.0

OS X 10.1

OS X 10.2

OS X 10.3

OS X 10.4 PowerPC

OS X 10.4 x86

OS X 10.5 PowerPC

OS X 10.5 x86

OS X 10.6 PowerPC

OS X 10.6 AMD64

OS X 10.7

OS X 10.8

OS X 10.0 Server

OS X 10.1 Server

OS X 10.2 Server

OS X 10.3 Server

OS X 10.4 Server PowerPC

OS X 10.4 Server x86

OS X 10.5 Server PowerPC

OS X 10.5 Server x86

OS X 10.6 Server PowerPC

OS X 10.6 Server AMD64

OS X 10.7 Server

 

 

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Microsoft tilbyr én versjon for servere og én versjon for arbeidsstasjoner av hver generasjon, nøyaktig det samme som Apple.

 

Her er forøvrig Apples "en" versjon, med en seks til ti overlappende versjoner fortsatt støttet til enhver tid:

 

 

OS X 10.0

OS X 10.1

OS X 10.2

OS X 10.3

OS X 10.4 PowerPC

OS X 10.4 x86

OS X 10.5 PowerPC

OS X 10.5 x86

OS X 10.6 PowerPC

OS X 10.6 AMD64

OS X 10.7

OS X 10.8

OS X 10.0 Server

OS X 10.1 Server

OS X 10.2 Server

OS X 10.3 Server

OS X 10.4 Server PowerPC

OS X 10.4 Server x86

OS X 10.5 Server PowerPC

OS X 10.5 Server x86

OS X 10.6 Server PowerPC

OS X 10.6 Server AMD64

OS X 10.7 Server

 

 

 

Vel.. Han sikter vel mest til Basic, Premium og Enterprise for desktop, pluss server. Det du lister opp er OSX for forskjellige arkitekturer. Windows støtter enn så lenge bare x86, men finnes likevel i flere forskjellige varianter for skrivebordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...