Gå til innhold

Linux Mint ikke så populær likevel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid hatt litt sansen for Linux Mint. Men det tullet de har drevet med i det siste, med desinformasjon og aktiv forvirring, har gitt meg en slags avsmak for hele prosjektet. Vi vet at de vet at den informasjonen de sprer er feilaktig ? for ikke å si løgnaktig ? og de har ikke gjort noen forsøk på å rette opp inntrykkene de skaper. Med MATE-prosjektet, har de prøvd å lure folk til å tro at klassisk Gnome ikke lenger vil være tilgjengelig i Ubuntu, noe som selvsagt bare er ren svada. Men de har hatt suksess med det og nå tror svært mange at Gnome 3 ser og føles helt annerledes enn Gnome 2, skjønt nøyaktig samme programvare er tilgjengelig. Alt sammen for å bygge oppunder et fullstendig irrasjonelt sinne mot Unity, som er fullstendig valgfri programvare som ikke fjerner noe som helst.

 

Dette er for eksempel Gnome 3 skrivebord i Ubuntu 11.10, som så mange er så veldig sinte over at de tror at de ikke kan bruke i Ubuntu 11.10: http://ubuntuone.com/1LjAMTsvApITscaUGxWNp1. Det har altså ingenting med Gnome 2 eller MATE å gjøre. Det er Gnome Panel 3. At det skal være nødvendig å bytte til Linux Mint for å beholde det, er altså bare ren vrangforestilling. Det eneste de har gjort hittil med MATE, er å endre programmers navn. Ingen endringer i kildekoden ellers.

 

Nautilus er endret til Caja, GEdit er endret til Pluma, Eye of Gnome er endret til Eye of MATE, File roller er endret til Engrampa og Gnome Terminal er endret til MATE terminal. Dette er bevisst feilinformasjon som er ment å bygge oppunder misforståelsen om at Ubuntu har fjernet den klassiske desktopen og dermed bygge oppunder ubegrunnet sinne. Målet er å så splittelse i Ubuntu-miljøet for å få brukere til å gå til Linux Mint. Det er ekstremt dårlig oppførsel, spesielt med tanke på at Linux Mint er basert på Ubuntu.

 

Dersom Linux Mint virkelig ønsket å ta vare på det klassiske skrivebordet, ville de ha bidratt til det istedenfor å stanse utviklingen på det området. Men det har aldri vært målet. Cinnamon er målet. Det er ingen sjanse for at MATE vil vedlikeholdes etter at 10.04 når slutten av sin levetid og det er ikke snakk om at det vil utvikles på noen som helst måte. For MATE bidrar ikke med _noe_ til Gnome Panel. Ikke én linje med kode, annet enn å bytte ut navn i dialoger og bytte ut adressen til Gnomes hjemmesider med adressen til MATEs hjemmesider. I Ubuntu, derimot, går utviklingen på det klassiske skrivebordet i et svært høyt tempo og det har blitt gjort betydelig mer det siste halvåret enn det har blitt gjort de siste seks årene.

 

MATE er en ren illusjon. Det bidrar ikke med noe som helst til noen som helst og vil aldri gjøre det. Cinnamon er forsåvidt spennende og Linux Mint er helt grei programvare. Det jeg ikke liker, er måten de bruker FUD og desinformasjon for å tiltrekke seg brukere, på bekostning av andre distroer. Den typen oppførsel hører ikke hjemme i GNU/Linux-miljøet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
I tillegg peker de på Unity, som har fått en del dårlig kritikk. Skallet har hatt en del bugs – og dette har gjort Ubuntu svært ressurskrevende. Etter oppdateringen til Unity 5.0 skal disse problemene derimot være borte.

Er det ikke den glatte Mac-lignende brukeropplevelsen som har fått mest kritikk? Jeg har inntrykk av at mange av brukerne liker å ha litt mange knapper og styringsmuligheter lett tilgjengelig. Omtrent som speilrefleks-kameraer med 30 knapper tiltaler proffene mye mer enn enklere modeller med 3 knapper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med deg i mye av det du skriver her Joerlend. Jeg bruker ikke Mint 12 av mange av de anførte grunner, men også at den har tilpassingsproblemer til mange av maskinene jeg har forsøkt den på.

Mint 11 derimot fungerer jo fint på disse maskiner, og mange liker også grensesnittet bedre. Så må jeg jo også si da, at mange som likte de litt tidligere Ubuntu-utgavene, og som er skuffet over de nye, blir nok like skuffet over Mint 12. Så er jeg heller ikke sikker på at antall treff er måten å vurdere popularitet på. Kan jo være fordi man etterlyser uklarheter og søker etter bedre løsninger ? Man kan ikke tro at man faktisk har mistet tidligere valgfriheter osv.

Lenke til kommentar

Halvparten av de som dro opp statistikken til Linux Mint på DistroWatch, hadde antakelig ikke engang hørt om DistroWatch på forhånd. De så på siden fordi mange sa at mange så på siden. Heldigvis kastet pressen seg på sensasjonsbølgen og rapporterte at mange nyhetsmedier rapporterte at mange sa at mange hadde lest at mange så på siden og at det antakelig betydde slutten for Ubuntu. Den typen statistikk er jo helt meningsløs. Men det er jo veldig typisk for den moderne webben.

 

Og jeg mener... Det er jo heller ikke noe enormt nettsted. Hardware.no vil antakelig ha mange ganger flere lesere ... til tross for at Norge ikke akkurat er noe enormt land. DistroWatch er dessuten for svært spesielt interesserte. Ubuntu tiltrekker seg alle de andre.

 

Finnipinni: Gode nyheter for alle som likte de tidligere versjonene av Ubuntu.

 

Det har som sagt skjedd svært mye med Ubuntu Classic det siste halvåret. Standardoppsettet er nå identisk med 10.04, bortsett fra at System-menyen ikke lenger finnes siden vi nå har System Settings. Det er endel bugs fra Gnome Panel 2 som er fikset (og noen nye har oppstått). Vertikale paneler er for eksempel mye bedre i Gnome 3 enn i Gnome 2 og MATE. Man slipper å herje med låsing av applets og de blir ikke slengt veggimellom hvis man kobler til en ekstern skjerm, prosjektør eller endrer oppløsning (for eksempel på grunn av spill). For å si det på en annen måte; etter femten års arbeid begynner å Gnome Panels hovedfunksjoner å fungere som de skal. :)

 

Hvis ti prosent av de som ble lurt til å gå over til Mint på grunn av MATE, eller til (Xfce på grunn de teite kommentarene til Linus Torvalds) isteden hadde rapportert bugs i Ubuntu, ville vi ha kommet mye lenger. Nå håper jeg bare at vi rekker å bli kvitt de verste buggene før slipp, for det er noen igjen, men så er det også mer enn to måneder igjen.

 

Vi trenger hjelp, så alle som bruker Ubuntu og liker den klassiske desktopen; oppgrader til Precise på torsdag (beta 1), installer gnome-panel og rapporter bugs! Det er åpenbart mange som liker den klassiske desktopen og vi kan holde den i live og videreutvikle den hvis folk viser interesse. Nå er det hovedsaklig Ubuntu som drar det lasset og vi trenger all den hjelpen som vi kan få.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter Linux Magasin Mars 2012 så er Mint mest lastet fra DistroWatch i perioden 12.12.2011 til10.01.2012http://bildr.no/view/1114896

 

Det der er ikke nedlastinger. Det er sidevisninger. Hundrevis, eller tusenvis, av nettsteder har spredd lenken til den siden med budskapet om at Ubuntu er i ferd med å dø på grunn av det som står der. Da er det ikke så veldig rart at noen klikker på lenken. Det som er rart, er at når en sensasjonell nyhet treffer titalls millioner mennesker, så klarer de fremdeles ikke å tiltrekke seg fire tusen lesere i snitt på en måned. Men det er altså en voldsom overdramatisering. Og jeg vil jo si at det er merkelig at Ubuntu har så mange lesere på DistroWatch, siden alle allerede vet hva det er. Jeg ville ha trodd at Arch skulle trone på toppen, etterfulgt av GoboLinux, Gentoo, Fedora, Debian og Linux Mint i den rekkefølgen. Jeg mener... Absolutt alle Linux-friker vet utmerket godt hva Ubuntu er. Hvorfor skulle de måtte slå det opp på DistroWatch? Gir ingen mening.

 

Alle statistikker viser utvedydig at Ubuntu vokser raskere enn noen gang. Hvis Linux Mint også gjør det, så er jo det bare fint ... I hvertfall så lenge det ikke er for å beholde den klassiske desktopen. I såfall er det svært trist. For den bidrar ikke Linux Mint til overhodet. Tvert imot har de stanset all utvikling, men lurt mange til å tro at det er de som nå utvikler den.

Lenke til kommentar

Etter Linux Magasin Mars 2012 så er Mint mest lastet fra DistroWatch i perioden 12.12.2011 til10.01.2012http://bildr.no/view/1114896

 

Det der er ikke nedlastinger. Det er sidevisninger. Hundrevis, eller tusenvis, av nettsteder har spredd lenken til den siden med budskapet om at Ubuntu er i ferd med å dø på grunn av det som står der. Da er det ikke så veldig rart at noen klikker på lenken. Det som er rart, er at når en sensasjonell nyhet treffer titalls millioner mennesker, så klarer de fremdeles ikke å tiltrekke seg fire tusen lesere i snitt på en måned. Men det er altså en voldsom overdramatisering. Og jeg vil jo si at det er merkelig at Ubuntu har så mange lesere på DistroWatch, siden alle allerede vet hva det er. Jeg ville ha trodd at Arch skulle trone på toppen, etterfulgt av GoboLinux, Gentoo, Fedora, Debian og Linux Mint i den rekkefølgen. Jeg mener... Absolutt alle Linux-friker vet utmerket godt hva Ubuntu er. Hvorfor skulle de måtte slå det opp på DistroWatch? Gir ingen mening.

 

Alle statistikker viser utvedydig at Ubuntu vokser raskere enn noen gang. Hvis Linux Mint også gjør det, så er jo det bare fint ... I hvertfall så lenge det ikke er for å beholde den klassiske desktopen. I såfall er det svært trist. For den bidrar ikke Linux Mint til overhodet. Tvert imot har de stanset all utvikling, men lurt mange til å tro at det er de som nå utvikler den.

Lenke til kommentar

Etter Linux Magasin Mars 2012 så er Mint mest lastet fra DistroWatch i perioden 12.12.2011 til10.01.2012http://bildr.no/view/1114896

 

Det der er ikke nedlastinger. Det er sidevisninger.

 

 

Ops! Så det nå ;-)

 

Bruker selv Mint 9 xfce som støttes frem til 2013. Passer meg bra, som er erstatning for XP til surfing.

 

Faktisk den distro jeg bruker mest. Men har begynt å snuse på Chakra. Legger inn automatisk driver for skjermkort.

Endret av troari
Lenke til kommentar

Problemet er kanskje at dette blir feil det og. Bruker en Linux Mint (eller PinguyOS som jeg liker bedre) eller noen av de andre Linux versjonene som er bygget på Ubuntu og får problemer, ja da blir det å søke på problemet, og da blir søkefrasen "Ubuntu + problemet", fordi det som løser problemet i Ubuntu også løser problemet i Mint og PinguyOS. Og søker en på Ubuntu er dokumentasjonsmengden mye bedre :)

Lenke til kommentar

Enig med forrige taler. Her ser vi at med feil skal feil fordrives.

 

Mine forrige to-tre Linux-installasjoner er Mint-versjoner, men jeg søker på Ubuntu og Debian. Mint har ikke i nærheten av like god support- og brukerbase som Ubuntu, så mine søk viser Ubuntu eller Debian, mens mine nedlastinger viser Mint.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig Linux godt for? Det virker ikke som det er like brukervennlig som Windows.

 

Det er vel på en måte det som gjør Linux bra, mange sir jo også at Mac er mer brukervennlig en Windows, men prisen en betale er mindre eller vanskeligere konfigurasjons muligheter.

 

Når det er sagt, så synes jeg at Linux er bedre egnet for den vanlige mannen i gåta en Windows, Linux installasjon og oppsetting er blitt like enkelt, delvis enklere en Windows, men mest av alt: Linux ikke blir tregere over lang tid, mens i Windows må en drive aktivt med opprydding noe som folk flest ikke bryr seg om, så kjøpe de seg bare en ny pc etter 2 år, selv om en opprydding er alt de treng. Synes også at den høyre graden av tilpasning er noe fjotis-jenter sikkert hadde blitt hekta på vis de hadde prøvd det, spesielt siden sosiale media blir så tett intrigert. And the list goes on and on

 

På den andre siden er det vel vanskelig å får Office og lignende programmer til å funke, men akkurat det der veit jeg ikke om det kanskje har blitt bedre i det siste. Å sette opp et enkelt VM hadde vel Ola Nordmann også fått til.

Endret av NoiSe_NOR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...