Gå til innhold

Slik sletter du din private søkehistorikk hos Google


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva tjener man på å fjerne søkehistorikk, og hva taper man?

 

http://donttrack.us/

 

Har du tenkt på hvor mye Google vet om deg? De vet hva du søker på, hvor gammel du er, hvordan du ser ut (Picasa) Hvor du bor, helsen din (Google health) Hvordan du høres ut (google Voice). Vennene dine (Gchat, G+) osv. ALT du sier til venner og kjære over epost...

 

Så mye informasjon på ett sted er både skummelt og farlig.

Lenke til kommentar

Den siden har jeg lest.

 

Hvor gammel jeg er kan man finne ut av ved å se på skattelistene.

Bruker ikke Picasa, Google health, voice.

Jeg holder ikke vennene mine skjult.

Det eneste skumle er eposten. Men det har ingen ting med Web Search å gjøre?

 

Hvis man er paranoid må man skaffe seg egen Exchange server, med eget AD domene, og bare bruke GoDuck og bare surfe på nettet i Incognito mode. Man kan også kjøpe kontantkort, betalt med kontant så ingen kan spore det, og kun bruke 2G og Nokia 3310. Så kan man bare bruke moped for å unngå å bli logget i bomstasjoner.

 

Det er mye man kan gjøre for å holde seg skjult, men å slette Web History er nok en meget liten risiko, etter min oppfatning. Hvis det er én ting du bør gjøre for å beskytte din identitet så er det å passe på at du alltid ved hvor lommeboken og passet ditt er, og aldri lar noen se bankkort pin-koden din.

 

Skjer mye oftere enn at Google blir Hacket eller at en uærlig google ansatt snooker i nettopp mailen din, og at det blir brukt til noe.

Pass også på at passordet ditt til google ikke er det samme som på et random forum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har over 10.000 lagrede søk der borte. Interessant å se hva jeg søkte på i forskjellige perioder, men litt av det er avslørende og føler ikke for at noen andre skal se det. Føler litt for å logge ut av Google litt oftere, gitt.

 

Du trenger ikke logge ut for å gjøre noe privat, det holder å åpne en privat fane i nettleseren for å kunne søke anonymt.

Lenke til kommentar

Web history er avlsått hos meg også, på kontoen jeg har hatt siden gmail var i "lukket" beta.

Var siden det var invite-only, men har ikke lagt merke til at det har vært noen spesielle fordeler/endringer pga. dette. Syns det var kjedelig at jeg fikk invite seint fra Google+ når jeg har vært trofast så lenge, syns det burde være noen fordeler :p Google+ ble ingen suksess innen min krets og generelt sett så gjør ingenting i etterkant menmen.

 

Angående selve artikkelen så har jeg skrudd av alt slikt for lenge siden.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Har hatt søkehistorikk avslått lenge. Så virker startpage.com som en veldig fin tjeneste.

"Startpage tilbyr deg websøkeresultater fra Google med fullstendig anonymitet!"

https://www.startpage.com/

 

Kan noen av dere forklare hvorfor dere slår søkehistorikk fra?

 

Jeg ser bare positive effekter av å ha web- og søkehistorikk tilgjengelig da jeg ofte vil hente frem noe jeg så på tidligere, så al den tid at fremmede ikke kan se min søkehistorikk, har jeg veldig vanskelig ved å se hvor al den motstanden kommer fra.

 

I tillegg, når jeg vil se på eller søke etter ting av følsom natur bruker jeg uanset Chrome's incognito-modus.

 

Kan iøvrigt tilføye at jeg deler så litt info som mulig på G+ og facebook, så jeg er intereseret i å beskytte privatlivet, men ser altså ikke hvordan denne søkehistorikk-greia skulle være noe negativt.

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Hva du søker på kan ofte gi mye mer verdifull informasjon om deg enn hva som legges ut på G+ og FB.

Om du er bekymret for at du har en spesiell sykdom, så er det mer sannsynlig for at du søker etter symptomene på denne på nettet, enn at du skriver om det på FB. Slik informasjon er gull verdt for et forsikringsselskap som skal selge deg livsforsikring, for eksempel.

Lenke til kommentar

Hva du søker på kan ofte gi mye mer verdifull informasjon om deg enn hva som legges ut på G+ og FB.

 

Men hvordan kan noen gå inn å se hva jeg søkte på? Det kan jeg ikke tenke meg er mulig.

 

Om du er bekymret for at du har en spesiell sykdom, så er det mer sannsynlig for at du søker etter symptomene på denne på nettet, enn at du skriver om det på FB. Slik informasjon er gull verdt for et forsikringsselskap som skal selge deg livsforsikring, for eksempel.

 

Jeg har ikke fått med meg at Google selger søk koplet til brukernavn/epostadr til 3. part, men korriger meg om jeg tar feil. Når det gjelder ting som AdWords, så er det jo bare Google som bruker infoen til å vise de mest hensiktmessige reklamer og det syns jeg bare er positivt - selvom jeg bruker AdBlock og blokkerer det meste av reklamer.

Lenke til kommentar

Men hvordan kan noen gå inn å se hva jeg søkte på? Det kan jeg ikke tenke meg er mulig.

 

Jeg har ikke fått med meg at Google selger søk koplet til brukernavn/epostadr til 3. part, men korriger meg om jeg tar feil. Når det gjelder ting som AdWords, så er det jo bare Google som bruker infoen til å vise de mest hensiktmessige reklamer og det syns jeg bare er positivt - selvom jeg bruker AdBlock og blokkerer det meste av reklamer.

De selger ikke informasjonen videre enda, for det er mer verdifult for dem å beholde den selv. Men det er ingenting som hindrer dem å gjøre det i fremtiden. Denne artikkelen ble jo publisert nettopp på grunn av at de gjør store forandringer i personvernpolitikken sin. De slår sammen informasjonen de har om deg fra alle de forskjellige tjenestene deres. Det er en utvikling jeg absolutt ikke liker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...