Gå til innhold

Olympus avslører framtidsplaner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kall meg rar, men det jeg hadde håpet på fra Olympus var et 4/3-kamera som var speilløst med og værtettet. En OM-D med større brikke om du vil. Eller et speilløst E-5. Alt etter som hvordan du velger å se på det. Med OM-D viser Olympus etter min mening veien. Jeg tror speilet etter hvert vil forsvinne til fordel for elektronisk søker hos de fleste produsenter. Folk vil nok være skeptiske i begynnelsen, men på sikt tror jeg uansett det er det som kommer til å skje.

Lenke til kommentar

Huh? Ikke et nytt OM-D til høsten? :eek::hm: :nei2: :tease::wee:

 

Blir morsomt å se hvordan Olympus skal utvikle E-Px mot E-Mx videre. Jeg mener forskjell i specs. Må si jeg liker bedre designet til E-P1 mer enn E-Mx(*)

 

(*) med forbehold at kamera ser mye bedre ut i virkeligheten...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

For første gong interessert i Olympus, både på grunn av OM-D og 60 og 75mm. Panasonic bør skunda seg med lignande (har G3). Kun vridbar skjerm manglar...var på E620?

Eit anna spørsmål er kor stor mft sensor kan verta. Fullformat i lommeformat = god ide!

Utopi kanskje...

4/3 standarden var ganske så løslig definert på sensorstørrelsen. Husker ikke hvor jeg fant det; men den største sensoren som var gyldig er ikke mye mindre enn sensoren som står i Canon G1X. Men fullformat får du ikke ;) Og jeg vet ikke om µ-4/3 standarden sier noe annet om sensor-størrrelsen.

 

Huh? Ikke et nytt OM-D til høsten? :eek::hm: :nei2: :tease::wee:

 

Blir morsomt å se hvordan Olympus skal utvikle E-Px mot E-Mx videre. Jeg mener forskjell i specs. Må si jeg liker bedre designet til E-P1 mer enn E-Mx(*)

 

(*) med forbehold at kamera ser mye bedre ut i virkeligheten...

Jeg er mer "opprørt" over at 75mm ikke kommer før til høsten ;)

 

Jeg vil tro at Pen serien vil fortsatt bestå av tre modeller, men der E-Px oppdateres sjeldnere enn E-PMx og E-PLx.

 

Nei, 50.7 x 39 mm ;):p

Nei, det der er sensoren vi ønsker i telefonene vår.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Fullformat osv var helst fleip. Men kvar er grensa for sensor til mft?

Elles bør jo ikkje eit proffkamera vera for lite heller.

Viss det går an å lage eit passe kompakt kamera med fullformatsensor så er vel det fint. Når eg ser på Leica M9 virkar det jo som om det burde gå an å lage noko mindre. (Med betre skjerm! :) )

Lenke til kommentar

For første gong interessert i Olympus, både på grunn av OM-D og 60 og 75mm. Panasonic bør skunda seg med lignande (har G3). Kun vridbar skjerm manglar...var på E620?

Eit anna spørsmål er kor stor mft sensor kan verta. Fullformat i lommeformat = god ide!

Utopi kanskje...

4/3 standarden var ganske så løslig definert på sensorstørrelsen. Husker ikke hvor jeg fant det; men den største sensoren som var gyldig er ikke mye mindre enn sensoren som står i Canon G1X. Men fullformat får du ikke ;) Og jeg vet ikke om µ-4/3 standarden sier noe annet om sensor-størrrelsen.

Sensorstorleiken på G1X er for øvrig nesten identisk med GH2/GH1-sensorane. (Meiner å hugse at det skiljer 0.1mm i kvar retning, men eg finn ikkje den faktiske GH2-storleiken akkurat no.)

Lenke til kommentar

Sensorstorleiken på G1X er for øvrig nesten identisk med GH2/GH1-sensorane. (Meiner å hugse at det skiljer 0.1mm i kvar retning, men eg finn ikkje den faktiske GH2-storleiken akkurat no.)

Det stemmer forsåvidt; men det blir ikke det samme da de forskjellige formatene til GH2 har samme diagonal som 4:3 format, så alle formatene utnytter samme bildesirkel som 4:3. Dvs - mener å huske at 1:1 er noe croppet. Sensoren til GX1 dekker en større bildesirkel.

Lenke til kommentar

Sensorstorleiken på G1X er for øvrig nesten identisk med GH2/GH1-sensorane. (Meiner å hugse at det skiljer 0.1mm i kvar retning, men eg finn ikkje den faktiske GH2-storleiken akkurat no.)

Det stemmer forsåvidt; men det blir ikke det samme da de forskjellige formatene til GH2 har samme diagonal som 4:3 format, så alle formatene utnytter samme bildesirkel som 4:3. Dvs - mener å huske at 1:1 er noe croppet. Sensoren til GX1 dekker en større bildesirkel.

Neida, eg berre synest det var veldig like dimensjonar. Utan at det treng å bety noko som helst. Dvs. ein lurer jo på om dei gjorde det slik for å kunne seie at dei har større sensor enn MFT/FT og samtidig ha eit ganske kompakt kamera. :)

Lenke til kommentar

Har ikke Olympus kuttet ut FT ennå? Ny E-modell :thumbdown:

 

De skulle ha kuttet ut all produksjon av FT optikk for lenge siden.

De kunne ha produsert et x antall E-5 og solgt de til en behagelig pris til de som sitter igjen med masse god FT optikk. Nå koster E-5 13K, den skulle har vært priset til 5K. "Olympus, know when to Cut your losses".

 

De bør la alle FT kundene gå i glemmeboken og heller konsentrerer seg om de nye m43's kundene. De fleste m43's kundene vet ikke hva FOURTHIRDS er, de kjenner bare til MICROFOURTHIRDS.

 

All R&D skulle ha vært siktet mot m43's. Kamerahus, tilbehør, optikk osv.

 

 

 

Kan noen forklare meg hvorfor det er ønsker/håp om et nytt Olympus kamera med fullformat sensor? Vet ikke de fleste at Olympus lagde et helt nytt system da de gikk over til digitalt? Hvorfor skulle Oly komme med FF? Det finnes et slikt system allerede, er det ikke bare å kjøpe Leica M9?

Lenke til kommentar

Neida, eg berre synest det var veldig like dimensjonar. Utan at det treng å bety noko som helst. Dvs. ein lurer jo på om dei gjorde det slik for å kunne seie at dei har større sensor enn MFT/FT og samtidig ha eit ganske kompakt kamera. :)

Det er veldig like dimensjoner, men Canon har nok andre intensjoner bak størrelsen på G1X sensoren; den er mistenkelig lik en Canon APS-C sensor kuttet på sidene for å få formatet 4:3

 

Det får meg til å tro at når Canon kommer med speilløst, så blir det en ny EF fatning (µ-EF?) som gir samme fordeler for Canon som µ-4/3 gir Olympuys og Panasonic. Og en sensor på smme størrelse som G1X (eller som Canon crop DSLR hvis de går for 2:3 sensor).

Lenke til kommentar

Har ikke Olympus kuttet ut FT ennå? Ny E-modell :thumbdown:

Hvorfor skal de kutte ut FT? De har en glimrende objektivpark; så det er bare å oppdatere hus innimellom. Jeg sitter fortsatt og drømmer om en E-50 med samme sensor og prosessering som E-M5, men i en E-30 kropp. Og det er mange som kan tenke seg samme innmat i en E-3/5 kropp.

 

Hvorfor? Fordi det blir bare tøys med objektiver som 50-200mm, 35-100mm osv på hus som E-M5; selv med grep. Jeg har både GH2 og E-30. Og det er ikke tvil hvilket hus 14-54mm og 70-300mm hører hjemme.

 

Er enig i at 13k er vel mye for en E-5; men 5k er for lavt; 8-9k er en mer riktig sum i mine øyne.

 

Det vil ikke ta mye ressurser for Olympus å lage en E-50 og en E-7; slik at de ikke går på bekostning av µ-4/3.

 

Men FF, det kan folk handle andre steder. Det er jeg enig i.

Lenke til kommentar

Neida, eg berre synest det var veldig like dimensjonar. Utan at det treng å bety noko som helst. Dvs. ein lurer jo på om dei gjorde det slik for å kunne seie at dei har større sensor enn MFT/FT og samtidig ha eit ganske kompakt kamera. :)

Det er veldig like dimensjoner, men Canon har nok andre intensjoner bak størrelsen på G1X sensoren; den er mistenkelig lik en Canon APS-C sensor kuttet på sidene for å få formatet 4:3

 

Det får meg til å tro at når Canon kommer med speilløst, så blir det en ny EF fatning (µ-EF?) som gir samme fordeler for Canon som µ-4/3 gir Olympuys og Panasonic. Og en sensor på smme størrelse som G1X (eller som Canon crop DSLR hvis de går for 2:3 sensor).

Kutta på sidene frå APS-C høyrest meir sannsynleg ut, ja...

 

Elles, såg du dette? Kan jo tyde på at dei går for APS-C:

http://www.canonrumors.com/2012/02/canon-18-45-f3-5-5-6-kit-lens-for-aps-c-mirrorless-patent/

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...