Gå til innhold

Kommentar: Utvid horisonten, prøv noe nytt!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket spill er det på "Fortsett å ta sjansen på nye ting."-bildet nederst på siste side?

 

Vet ikke helt om jeg er enig i eller tar artikkelen helt.

 

Froholt har definitivt rett i at folk før spilte alt som kom i større grad enn nå.

 

Mulig du også har rett i at Civilization nå defineres som et nisjespill. Men generelt synes jeg at spill har blitt mer mainstream enn nisje, særlig de aller siste årene. Se på det mest selgende spillet de siste åra... Er det Skyrim? Nei? Er det WoW? Nei, det er Sims. Og mer mainstream enn dette blir det ikke.

 

Se på MMO sjangeren. Så mange titler det blitt etterhvert. Men alle prøver å være mest mulig mainstream. Hvorfor satser ikke flere produsenter på å skille seg litt fra WoW, slik som EVE og DAoC. AoC prøvde tildels under visjonene til Gaute Godager. Men da problemene begynte fikk FC helt feil ryggmarksrefleks, og valgte å gjøre spillet mer mainstream (les enklere og mer pve) istedet for å fokusere på spillets sterke unike sider og potensiale (Openworld PvP, Siege, Border Kingdoms etc). Om ikke toppe salgslistene, tror jeg spillet ville hatt en helt annen subscription base enn spillet har idag. De hadde ivhertfall holdt på fansen.

 

Se på Skyrim. Et av de siste åras aller mest ambisiøse spill. Ser man på Elder Scrolls sjangeren har spillene blitt mer og mer mainstream enn nisje. Og det virker noen ganger som om massene prøver å få Bethesda til å strømlinje og forenkle spillet enda mer med ved å rope mye; bugs!

Får håpe Bethesda velger å stå i stormen istedet for å følge dette.

 

Personlig vil jeg se flere spill imellom nisjespillene Minecraft etc. og Sims.

 

Synes også det må være lov å ikke like en sjanger. Personlig er ikke cyberpunk eller post-apokalyptisk rollespill noe for meg, også i veldig liten grad sci-fi rpg.

Jeg kunne da si at det ikke har kommet noen bra spill i sjangerene. Men det ville har fornærmet Fallout og Mass Effect fansen grundig. Og jeg skjønner derfor at på objektivt grunnlag tar jeg feil, men det er bare ikke spennende eller lett å leve seg inn i for meg.

Endret av maanemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Makan til godartikkel da.

 

1) Er det Zack McCracken du har bilde av der oppe?

 

2) mmmmmm....Lotus2, Silent Service, mangler nesten bare Wings!

 

3) Burde kanskje hatt Civ4 fremfor Civ5 bilde over "Er dette virkelig et nisjespill?" :p

(Håper radiohodet ikke leser denne...)

 

4)

Hvilket spill er det på "Fortsett å ta sjansen på nye ting."-bildet nederst på siste side?

Minecraft.

Endret av Godsaker
Lenke til kommentar

Jeg tror det meste av "problemet" ligger i at det er blitt så dyrt å utvikle top-of-the-line, trippel-A-spill, at utviklerne ikke tør å satse på annet enn det som selger som hakka møkk. Dermed ender vi opp med stort sett bare skytespill, men noen rimelig mainstream rollespill her og der.

 

Det har jo dukket opp flere nisjesjangre etterhvert år, sjangre som før var helt vanlige. Survival horror for eksempel. Dead Space 2 var jo et veldig bra spill, men solgte såpass lite at EA vil at utviklerne skal bevege seg mer mot Uncharted i neste spill i serien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Når et spill koster oppimot 600 så er det vanskelig å bare prøve noe nytt. Selv om man handler på tilbud så har fortsatt mange en travel hverdag og velger å spille noe de kan "stole på" vil gi en underholdende opplevelse.

 

Selv er jeg vel snart oppe i 250-300 spill på forskjellige platformer nå, har eksperimentert en god del og syns det er synd at andre ikke gjør det. Men jeg forstår godt at man går for det "gode gamle".

 

Samtidig har man mye makt som en spillside eller som en "spillperson". TotalHalibut på Youtube kjører for eksempel en "WTF is..?"-serie som gjør det oppmerksom på en massiv mengde mindre kjente spill. Flere indieprodusenter har fått merke at oppmerksomheten de får fra denne fyrens seere kan både kræsje spillservere og nettsteder på grunn av massiv økning i antall interesserte.

 

Her er et eksempel på en video som utviklerne av 'Cthulhu saves the world' nevnte som en faktor til at de solgte mye mer enn de hadde forventet i en tilbudshelg:

 

Kan vel trygt sies å være et nisjespill, men moralen er altså at man som spilljournalist ikke skal undervurdere makten man har når det kommer til å gi ukjente spill oppmerksomhet. Du får bare sette i gang, Joachim!

Endret av Slettet+214asdf125
Lenke til kommentar

Jeg er i det store og hele veldig enig i innholdet i artikkelen, men har med referanse til musikk skjønt det at veldig mange trenger sjangre å støtte seg til når de skal "prøve nye ting".

 

Jeg har ikke helt skjønt om det er det at de rett og slett ikke skjønner sin egen smak, eller om at de er late, men ofte hører man utsagn som f.eks. "Jazz? Nei, det liker jeg ikke!"

 

-KJ

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen som lager flysimulatorer lengre? Eller bare virker det slik?

 

Finner at jeg stadig har lyst til å spille et, men finner ingen... flysimulatorer som dominerte militærsimulasjon på 80 og 90 tallet er totalt byttet ut med Call of Duty, Battlefield, og en skokk med scifi FPS spill...

Lenke til kommentar

Mennesker er vanedyr så jeg forstår godt at noen avslår spill som, framgår det, ikke virker som noe man vil like. Går man da glipp av noe? Ja, det er mulig, men samtidig ligger det ikke i vår natur å ikke ha preferanser når man har levd en tid. For meg er det sverd & drager. Alt av spill som handler om sverd og drager er totalt ut. Det vil si Wow og stort sett alt annet relatert til fantasy i middelalderen. Det er bare ikke min kopp te, rett og slett, men ellers er jeg altetende og kan godt gå fra Rock Band til Civ, Geometry Wars, Kinect Sports, eller fysiske brettspill omså. Men dragene, de kan du få ha for deg selv. Og ja, jeg har prøvd. Sverd og drager suger i alle former.

Så tilbake til starten: Jeg har forståelse for din venn (selv om det er hensides all fornuft å ikke like bilspill!), mennesker er vanedyr.

 

Når det gjelder spillbransjen derimot så er det trist at det alltid er store våpen og få ord som skal dominere i markedet og jeg tror artikkelforfatteren treffer blink med sine antagelser rundt butikkjeder og onde sirkler. Heldigvis er framtiden lys. Med stadig flere distribusjons-kilder er det lettere å få tilgang på større mangfold og AAA-shooter-massebombingen blir forhåpentligvis redusert framover.

 

God artikkel, jeg har ofte tenkt det samme og er mildt sagt lei over det som virker som et endeløst hav av fps. Mangfold er fint!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel. "Problemet" i dag er den nye generasjonen spillere.

 

Mens vi på 90-tallet likte å bli utfordret, og var vant til at ting tok tid, så skal dagens spillere ha rask, enkel actionfylt underholdning, hvis ikke er det automatisk kjedelig. Det er slitsomt å tenke, og det er slitsomt å bli utfordret. Barn blir fortalt at de er best, uansett hvor dårlig de er (Bare se på alle "talent"programmer på TV), så da trenger selvbildet deres å se dem valse igjennom spill, gjerne ved å bare trykke på en knapp.

 

Alle sjangre har i tillegg smeltet sammen til en actionshooter med et par RPG-elementer for å skreddersy actionopplevelesen til hver enkelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen som lager flysimulatorer lengre? Eller bare virker det slik?Finner at jeg stadig har lyst til å spille et, men finner ingen... flysimulatorer som dominerte militærsimulasjon på 80 og 90 tallet er totalt byttet ut med Call of Duty, Battlefield, og en skokk med scifi FPS spill...

 

 

Sjekk ut MIcrosoft Flight som kommer om ikke så lenge, http://www.microsoft.com/games/flight/

Lenke til kommentar

Problemet er like opplagt som synlig. Det koster flesk å lage spill i dag, en vågal avgjørelse kan føre til å vinke farvell til hele selskapet.

 

De er tvunget til å gå for sjangre som selger godt for å tjene inn igjen millionene de brukte på å produsere spillet.

 

Det er like trist som sant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Rollespillene holder stand takket være enkeltselskaper. "

 

Det blir dessverre færre av dem også. Bethesda og BioWare var lenge konger på RPG-haugen, men begge to har gått over til å lage actonspill med noen få RPG-elementer. Bethasda nyter stor suksess med Skyrim nå om dagen, men prøv å sammenlign Skyrim med Arena? (det første spillet i serien.) Arena kom på 90-tallet og ser mildt sagt ræva ut i dag, og det er ikke så altfor avansert sett med dagens øyne. Men det har likevel mye mer som gjør det til et RPG enn Skyrim. Vi kan for eksempel svinge sverdet med å bevege musen (ikke ulikt Wiimoten til Nintendo og PS Move - nesten tyve år før de kom på den ideen), vi kan spille hvilken som helst rase og traske over hele kartet, vi har random quests (igjen, nesten tyve år før de "fant det opp" i Skyrim...) og så videre. Vi kan til og med ødelegge vegger i dungeons ved å bruke magi, og vi må løse gåter for å åpne dører ved å skrive inn svaret på en gåte manuelt med tastaturet. Hvor mye sånt gjør Skyrim?

 

BioWare på sin side reddet en døende RPG-sjanger ved å gi ut Baldur's Gate, og de fortsatte med Baldur's Gate 2, Neverwinter Nights og Star Wars: Knights of the Old Republic. BG2 er til dags dato et av de beste rollespillene som noensinne er laget, og at det er en fortsettelse på Baldur's Gate 1 som kan bruke samme karakter som vi brukte der gjør sagaen til enorm. Mildt sagt. Neverwinter Nights gjorde ikke så mye spillmessig annet enn en enkel måte å la folk spille sammen via internett, men til gjengjeld gav det oss en svært bra editor hvor vi kunne lage hva det skulle være av egne eventyr. Disse kunne igjen spres over internett helt enkelt, og vi kunne spille med andre folk i våre egne eventyr. SW: KotOR var på mange måter bare en mindre avansert versjon av NWN i Star Wars-miljø, uten editoren. Men til gjengjeld beviste det at rollespill på konsoll fungerer helt utmerket. Etter det har det gått nedover med BioWare. Først med actionspillet Mass Effect, så med Dragon Age, og til slutt Star Wars: The Old Republic. Joda, Mass Effect har enkelte RPG-elementer, og greit nok, Dragon Age: Origins er et rollespill inspirert av Baldur's Gate. Men bortsett fra disse to holder BioWare på å dø ut som rollespill-selskap. Selv MMORPGet deres Old Republic er bare et actionspill med tvilsomme rollespill-elementer. At vi kan lage vår egen karakter og ta noen valg her og der som ikke betyr noe særlig gjør det ikke til et rollespill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...