Gå til innhold

Nettmøte: Skal jeg velge Mac eller PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er en guide til å avgjøre det selv på en logisk måte:

 

OS er designet først og fremst for å kjøre andre programmer fra et interface. Kan Mac kjøre programmer som Windows ikke kan/ikke har alternativer til? Svaret er nei. Har Windows programer som Mac ikke har? Ja, blant annet CAD/CAM, JTAG progammering software, spill og andre programmer som er utenom det vanligste.

 

Da er det enkelt å stille spørsmål som:

1. Kan OSX kjøre alle programmer du trenger?

Hvis svaret er "nei", velg Windows maskin, hvis "ja":

2. Liker du GUI på OSX mer?

3. Er du villig til å betale mer for hardware i en Apple maskin, når identisk hardware er billiger i andre maskiner?

 

Hvis svaret er ja på følgende spørsmål, da er Mac for deg.

 

Personlig, så er jeg en gamer hjemme og OSX støtter ikke mange programmer på jobben, så Apple er uaktuelt for meg. Den gangen når Apple OS kjører flere programmer enn Windows, da hopper jeg over til Mac.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Snip

 

Spørsmål:

 

1. Nei, spiller litt spill så da kommer mac for kort

2. Nei, Windows sitt ser bedre ut av "esken" i tillegg til at det kan modifiseres via 3 part programmer vist det er nødvendig :)

3. Nei, betaler ikke dobbelt så mye for en slappere maskin(Gamer bærbar til 10k og apple til 20k der jeg kan velge mellom skjermkortet 6770 med 128bit minne og GTX570m med 192bit minne(Jo, cpu er kraftigere, men ikke nødvendig til mitt bruk!)

 

offtopic: Møtte en apple fan på en elektro butikk i forrige uke og han ble sinna da jeg ikke ville ha apple nettbrett(Selv om jeg beskrev behoved mitt som basic da jeg skal bruke nettbrettet kun til å surfe med!)

 

Edit: Litt endringer :)

Endret av --CAINe--
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke Linux(spesielt ubuntu) med i dette valget? Syns dere ikke det er et realt valg?

 

Fordi Linux er for spesielt interesserte. Det er alltid linuxfolk som spør dette spørsmålet;-). Jeg har både OSX og Windows hjemme og de er mye enklere å finne ut av og MYE lettere å få support på (spes. windows da jeg har mange venner jeg kan få hjelp til windows-problemer, men det er jeg som må gi support til MAC). Men personlig synes jeg det er gøy å rote rundt i Linux:-D

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke Linux(spesielt ubuntu) med i dette valget? Syns dere ikke det er et realt valg?
Fordi Linux er for spesielt interesserte. Det er alltid linuxfolk som spør dette spørsmålet;-). Jeg har både OSX og Windows hjemme og de er mye enklere å finne ut av og MYE lettere å få support på (spes. windows da jeg har mange venner jeg kan få hjelp til windows-problemer, men det er jeg som må gi support til MAC). Men personlig synes jeg det er gøy å rote rundt i Linux:-D

 

Spesielt interesserte er jeg ikke helt enig i. Og jeg er ikke linuxmann. Bruker Windows selv, og har også brukt MAC, men mest fornøyd med Windows av alle sammen. Uansett syntes jeg Linux bør få en sjanse.

Lenke til kommentar

Har brukt Windows, Linux/UNIX i flere år, OSX i tre nå.

 

Linux/UNIX er det for mye tukling med til at jeg gidder å ha det på desktopen, og i Windows så savner jeg terminalen og alt man kan gjøre der, så derfor prøvde jeg OSX - og har ikke sett meg tilbake siden.

 

Til desktop-bruk med unntak av spilling, så er OSX veldig fint i mine øyne. En slags kryssning mellom Unix/Linux og Windows - bare at man slipper tuklingen :p

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke Linux(spesielt ubuntu) med i dette valget? Syns dere ikke det er et realt valg?
Fordi Linux er for spesielt interesserte. Det er alltid linuxfolk som spør dette spørsmålet;-). Jeg har både OSX og Windows hjemme og de er mye enklere å finne ut av og MYE lettere å få support på (spes. windows da jeg har mange venner jeg kan få hjelp til windows-problemer, men det er jeg som må gi support til MAC). Men personlig synes jeg det er gøy å rote rundt i Linux:-D
Spesielt interesserte er jeg ikke helt enig i. Og jeg er ikke linuxmann. Bruker Windows selv, og har også brukt MAC, men mest fornøyd med Windows av alle sammen. Uansett syntes jeg Linux bør få en sjanse.

 

Jeg er forsåvidt enig i at Linux burde få en sjangse, men det jeg mener med at det er for spesielt interreserte er at:

1. en må være motivert for å løse problemene på egenhånd med google og div forum.

2. en må være motivert for å bruke terminal. Og det er ikke vanskelig med cut'n-paste fra google. Det er tusenvis av flotte guider på nett!!

3. en må ikke gi opp med en gang!

4. en må ha litt sans for det alternative.

5. Synes det er greit å bruke noe mer tid på nye ting og finne nye programmer.

6. en må ikke være sykelig redd for forandringer.

7. og det finnes ikke virus:-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig ontopic: Desverre er verden stappa med folk som ikke har et objektivt syn på noe som helst. Dette gjelder ikke bare Apple-fanboys, men alle andre store og små fanboys.

 

Dette gjenspeiles i stor grad i kommentarfeltene på forskjellige nettsteder - blant annet hw.no sitt.

 

Dessuten, spiller du bare litt spill, kommer du faktisk litt lenger enn kort med Mac ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen korte tips:

Har du windows og er fornøyd- gå for en PC

Har du windows og er misfornøyd - gå for en MAC

Har du OSX og er fornøyd - gå for en MAC

Har du OSX og er misfornøyd - gå for en PC

Har du brukt Windows og OSX og er missfornøyd - gå for Linux

Er du imot kapitalismen - kjøp brukt på finn og installer Linux

Har du mye penger - gå for en diamantsatt MAC eller PC på bestilling

Er du opptatt av design og liker designet på MAC- gå for en MAC

Er du opptatt av design og liker designet på PC- gå for en PC

Er du opptatt av vannkjøling og overclocking - Gå for en stasjonær PC

Er du opptatt av tall og MÅ ha det nyeste selv om du egentlig ikke trenger det- gå for en stasjonær PC

Hvis du ikke har peiling - kjøp samme som bestekompisen/veninna di

Hvis du vet hva "sudo apt-get" betyr - gå for Ubuntu

Hvis du er opptatt av bang-for-bucks - gå for PC

Liker du Adobe - gå for PC

Liker du aluminium og glass - gå for MAC

Liker du plast - gå for PC

Liker du barearbeid og masseselvmord - Kjøp MAC eller PC

Vil du ha en datamaskin i 2 år- Kjøp PC

Vil du ha en datamaskin i 5 år - kjøp MAC

Vil du redde en datamskin - gå for Linux

Synes du epler er godt - Kjøp MAC

Liker du å se ut av vinduet ditt - Kjøp PC

 

EDIT:

TRENGER du USB3, E-SATA - velg PC

TRENGER du Thunderbolt, FW800 - velg MAC

Vil du velge mellom Linux, OSX og Windows - Velg MAC

Vil du velge mellom Linux og Windows - Velg PC (Da OSX på PC definitivt er for geeks)

 

Edit:

Vil du irritere en venn som har PC- velg MAC

Vil du irritere en venn som har MAC - Kjøp PC

Vil du irritere Windows og OSX brukere - velg MAC eller PC og installer Linux

Skal du lage server - velg Linux

Endret av polonium
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Møtte en apple fan på en elektro butikk i forrige uke og han ble sinna da jeg ikke ville ha apple nettbrett(Selv om jeg beskrev behoved mitt som basic da jeg skal bruke nettbrettet kun til å surfe med!)

 

Her er det veldig viktig å skille mellom det å være fan, og det å være en fornøyd bruker. Som sikkert de fleste vet så stammer begrepet fan fra fanatist og det er jo ikke uten grunn, i det øyeblikket du tar steget fra å være en bruker og da gjerne en svært godt fornøyd bruker over til å bli en fan så forlater du gjerne all fornuft og blir gjerne blind for alt mulig annet her i verden.

 

De fleste ser jo dessverre ut til å tro at enhver (og dette ser ut til å spesielt gjelde rundt Apple produkter) som faktisk er fornøyd med diverse Apple produkter og foretrekker disse av forskjellige grunner (gode som dårlige) absolutt må være totalt Apple fanboys, fullstendig hjernevasket og gudene vet hva.

 

 

Det er alltid like gøy når du som iPhone og iOS bruker blir stemplet som rene idioten, fanboyen eller den hjernevaskede Apple zombien bare fordi du kanskje foretrekker iOS og iPhone fremfor Android og en Samsung toppmodell. Og det samme ser ut til å gjelde i diskusjonen rundt Mac vs Windows, du blir jo stemplet som fanboy med engang du forsøker å legge fram hvorfor du foretrekker en MacBook Pro fremfor en Asus G-serie spillbærbar som gir bedre ytelse for pengene.

 

Skal vi dra en parallell til det virkelige liv så kan du jo gjerne kjøpe deg en halvliter juice til prisen av en halvliter brus, du ender da opp med et produkt som rent teknisk er sunnere og bedre for både kropp og sjel på så godt som alle mulige måter sammenlignet med en halvliter brus, men fremdeles velger jo folk flest å kjøpe brus? Hvorfor det, de må da være helt skutt i hode når de tar sånne idiotiske valg? Når du sammenlignet Mac mot Windows maskiner, du sammenligner Mac OS X med Windows, du sammenligner Android mot iOS og iPhone mot Galaxy S2 så er det nå engang sånn at du sammenligner forskjellige produkter, hver med sine styrker og svakheter og de begge kjører to forskjellige programvareløsninger som byr på forskjellige løsninger og muligheter. Kort fortalt så er det to forskjellige ting, og verden er ikke så banalt enkel, så utrolig firkantet og så kjedelig at du rett ut kan si at A vil alltid være bedre enn B og at alle og enhver vil foretrekke A bare fordi du selv gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ramguy

 

smell butthurt?

 

Man må jo sammenligne direkte konkurrenter må man ikke? det er større forskjell i konkurranse sammenheng mellom juice og brus, enn ios og android. Og hvorfor skal folk ikke så tvil om beslutningene folk tar når de kjøper mac/iphone. Det er jo ikke ukjent fakta att apple både driver ettpartistat markedsføring. Ikke alle liker det, og for meg spesielt virker detikke som om det er noen rasjonelle grunner for å skaffe seg noen apple oprodukter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes selv at linux burde nevnes som et alternativ selv om det regnes som et alternativ for spesielt interesserte. Men om alle skal ha den instillingen så blir neppe linux et alternativ for noen, når linux blir stemplet som et nerdete os for datagenier med programeringskunnskaper.

 

Jeg har bekjente som ikke har noen spesielle kunskaper innenfor data. Men merkelig nok så bruker flere av de en av de lettere distroene som ubuntu og mint uten om at jeg viste om det tidligere. Alle av dem som bruker linux på fast basis, sier at de er fornøyd og at det ikke er for komplisert og sette seg inn i.

 

Derfor synes jeg at det blir litt vel tullete og ikke inkludere linux i en slik artikkel. :)

 

(PS: bruker linux selv :p)

Endret av Khani
Lenke til kommentar

Veldig ontopic: Desverre er verden stappa med folk som ikke har et objektivt syn på noe som helst. Dette gjelder ikke bare Apple-fanboys, men alle andre store og små fanboys.

 

Dette gjenspeiles i stor grad i kommentarfeltene på forskjellige nettsteder - blant annet hw.no sitt.

 

Dessuten, spiller du bare litt spill, kommer du faktisk litt lenger enn kort med Mac ;)

 

Jeg sa ikke at det ikke gikk an å spille på mac, men at det kommer til kort for mitt behov da ikke alle spill virker på mac :)

 

 

EDIT: Sorry for dobbel post :(

Endret av --CAINe--
Lenke til kommentar

Er det mange her som sliter å velge?

Derfor trenger hardware.no å hjelpe?

 

Kan man ikke bare velge det man syns selv er best, isteden å lage så mye styr ut av det?

 

For den som liker USB3 bedre en thounderbolt er valget enkelt.

Den som liker valgfrihet sammenlignet med idioti får selv vurdere.

 

Man kan jo installere windows på mac, synd det går tregt i spill og videoredigering med mindre man har den dyreste maskinen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

HW liker å hive bensin på bålet :p

 

USB3 er fint! :) (Så lenge en ikke bruker harddisken i USB2... Kopierte nettopp 120GB med overvåknings video over til en ekstern 2,5 usb harddisk og det gikk "unna" med 11-12MB/s...

 

Er enig med Khani ang. ubuntu... La inn ubuntu på en venn av meg sin data og han var kjempefornøy :D

Lenke til kommentar

Er det mange her som sliter å velge?

Derfor trenger hardware.no å hjelpe?

 

Kan man ikke bare velge det man syns selv er best, isteden å lage så mye styr ut av det?

 

For den som liker USB3 bedre en thounderbolt er valget enkelt.

Den som liker valgfrihet sammenlignet med idioti får selv vurdere.

 

Man kan jo installere windows på mac, synd det går tregt i spill og videoredigering med mindre man har den dyreste maskinen.

 

Smør deg med litt tålmodighet, for i April / Mai med IvyBridge så har du USB3.0 på Mac, og det blir vell fortløpende Thunderbolt på Windows maskiner fremover også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan Mac kjøre programmer som Windows ikke kan/ikke har alternativer til? Svaret er nei. Har Windows programer som Mac ikke har? Ja, blant annet CAD/CAM, JTAG progammering software, spill og andre programmer som er utenom det vanligste.

 

Dette er ekstrem gammeldags tenking. Jeg for eksempel, kjører alle windows apps i osx (Programerer i visual basic, c+ etc... på skolen på OS X med visual studio)

 

Mac'en min kan kjøre ALLE windows apps + OS X apps :)

Ja jeg bruker parallels for sømmløs bruk av windows apps (spill inkludert, for eksempel dead space, crysis og skyrim) i OS X, ikke noe problem, i tilleg har OS X en App store, som gir tilgang til tusner av tweaks, programmer og spill.

 

Her forrige uke kom Rage ut til OS X, alle blizzard sine spill inkludert Diablo III er til OS X og etter at unreal engine er kommet til OS X kommer det flere og flere spill til begge plattformene.

 

OS er smak og behag, jeg bruker både windows og OS X, begge har fordeler og ulemper :)

 

hva angår dyre Mac'er, så er bruktpris på Mac så høy at når man først har kjøpt en mac, blir det like billig å "oppgradere" senere, fordi du kan selge den forrige mac'en til en høy pris.

 

For eksempel en 1 år gammel MBP, kjøpt til 15k solgt til 12k så neste mac kostet meg 3k :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...