Gå til innhold

Guide: Femten myter om Mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tingen med at osx ikke har like mange spill som windows er at windows har brukt mye penger på å utvikle Direct3D og promotert dette grovt. de har da drevet en svertekampanje av OpenGL slik at da spillutviklere nesten har blitt tvunget/overbevist til å lage spillene til Direct3D slik at folk må kjøpe windows for å få spilt de. Hadde de bare gått for OpenGL hadde de hatt samme ytelsen og spillet kunne blitt kjørt på alle plattformer.

Lenke til kommentar

Mac er ikke noe spesiellt dyrere enn en vanlig pc. pcene er subsidierte fra software utviklerene. derfor får du en pc til 3-4k med et tonn av programvare fra cyberlink, ahead ol som du ikke trenger. hadde de ikke hatt det så hadde utsalgsprisen vært den samme for mac og pc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener det avhenger av hva du ønsker å legge fokus på. Om alt man ser etter er ytelse i forhold til pris, er en windowsbasert pc i de aller fleste tilfellene et bedre valg.

Apple bruker derimot penger på en "helhetlig" brukeropplevelse, dvs høykvalitetsmaterialer, ofte høyere oppløsning på skjermene i laptopene sine og slikt. Dette fører jo til at pcen blir dyr og at du ender med å ikke kunne gjøre så mange tunge arbeidsoppgaver og spill på den slik du ville kunne gjordt med en tilsvarende windows pc.

 

Jeg velger windows hovedsaklig fordi jeg stort sett bruker stasjonær pc og dessuten gamer jeg i helger og ferier. Jeg må si de bærebare macene er lett å se fordeler ved om du er villig til å betale i overkant av ti lapper, mens hos de stasjonære macene har jeg fremdeles til gode å finne fordelene.

Lenke til kommentar

Mac er ikke noe spesiellt dyrere enn en vanlig pc. pcene er subsidierte fra software utviklerene. derfor får du en pc til 3-4k med et tonn av programvare fra cyberlink, ahead ol som du ikke trenger. hadde de ikke hatt det så hadde utsalgsprisen vært den samme for mac og pc.

 

nei. Alle pcer er ikke subsidiert. Og selv om man sammenligner pcer som er subsidiert med mac, så er det dyrere med mac. Hvis vi da snakker om maskinvare v.s pris.

Lenke til kommentar

Mac er ikke noe spesiellt dyrere enn en vanlig pc. pcene er subsidierte fra software utviklerene. derfor får du en pc til 3-4k med et tonn av programvare fra cyberlink, ahead ol som du ikke trenger. hadde de ikke hatt det så hadde utsalgsprisen vært den samme for mac og pc.

 

Ikke alle pcer er det. Og uansett så vil jeg heller betale langt mindre og få programvare som tar meg 5min å slette enn å betale langt mer for å slippe å gjøre noe som tar 5min.

 

Mac koster hva det koster pga etterspørselen og at det er "inn" med mac. Maskinvaren som er i en Mac burde være bedre når man tenker på prisen man betaler. Designet på mac er jo i og for seg bedre enn hva mange windows pcer har, synes nå jeg. Men det betyr ikke at jeg synes at det er verdt å velge mac. Ser ingen store fordeler i forhold til en vanlig windows pc.

Endret av toy_man
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mac har ikke bedre design. ta en titt på Sonys VAIO-pcer.
Og hvis du ser etter, er ikke VAIO-pcene spesielt pene.

 

Jeg må påstå at "å se på VAIO" er litt lite spesifisert, da det er ganske mange maskiner i den serien som er direkte stygge.

 

Men kikk på SA og Z serien. Det er maskiner som ikke kan kalles stygge.

SA serien har også ting som du ikke finner på mac, som dockingstasjon, og mulighet for to batterier. Dette er ting iallefall jeg setter høyt.

Lenke til kommentar

Myte 10: Mac er sent ute med ny maskinvare

 

Ja og nei.

 

Når det gjelder chipset og CPU har apple ofte fått bruke chipset før de er offiseilt lansert, som z68 i iMac, chipsettet i MBA var vel også ikke tilgjengelig til andre før etter lansering og C2D SUXXXX var vel kun tilgjengelig i MBA en liten stund.

 

Vil du ha nyeste grafikk prosessor, da er jo mac helt akterutkjørt.

I iMac er du stuck med 6970M og i MacPro 5870, om du ikke vil ha en quadro løsning.

Lenke til kommentar

Bra artikkel. Bruker selv både Windows, Mac og Linux til daglig, og er enig i de aller fleste poengene her. Men ett punkt vært litt mer nyansert:

 

Punkt 10 burde vært en TJA. For enkelte ting er Apple ekstremt trege med å implementere, mens på andre områder er de veldig tidlig. Kan nevne skjerm-kontaktene som et eksempel, hvor de hele tiden har vært blant de første (om ikke først). Bakdelen er at de nye standardene de benytter gjerne blir sett på som sære Apple-greier, nettopp fordi de kommer med de før andre. DVI er et godt eksempel her. Samme med displayport og thunderbolt. USB3.0 er et godt eksempel på det motsatte. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Myte 16: Mac-folk elsker å gi bort pengene sine og betaler villig for programvare og mediafiler.

 

RETT: Mac-brukere tibringer mye tid i iStore og på App Store. De tar villig fram kredittkortet sitt for å kjøpe alt fra film, musikk og programvare. Windowsbrukeren har ofte store mengder ikke helt lovlig nedlastet software og media, og over 20% av Windows 7 innstalasjonene i Norge er ikke lisensiert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

eksemple på "mac har ikkje spill" punktet er feil...fordi det er at "Mac har mindre utvalg av spill", linux er den som ikkje har spill (utvalget der er veldig sært) for det andre og seie at instalere windows på macen gjør jo heile punktet poenglaust

 

einaste minuset eg har med mac er prisen egentlig ellers er det bare smaken og kompatibelt det er til noen program

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...