Gå til innhold

Test: Stasjonær Mac vs. PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelen snakker om prisen på mac og at det ikke er spesielt dyrt. Jeg er tilbøyelig til å være enig, for ett konkret produkt så er det ofte ikke spesielt mye billigere å kjøpe en ekvivalent PC-variant. Samtidig tror jeg ikke det er det folk mener når de sier at en Mac er dyrt. Jeg tror det er mer snakk om det arikkelen senere er inn på, nemlig snevert utvalg. Problemet er ikke nødvendigvis at en imac er dyr, problemet er at jeg sitter på to skjermer fra fjør, og har plass til en større stasjonær under pulten min uten at den er i veien. Om jeg ønsker en alt i ett-sa som imac med 27-tommers skjerm? Perfekt. Om midt behov like gjerne kunne vært dekt med en boks uten skjerm og med tilsvarende ytelse? Mindre perfekt, fordi jeg må betale mye for ting jeg i utgangspunktet ikke har behov for.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En flott og gjennomgående artikkel som helt objektivt sett trekker fram gode og dårlige sider fra både Asus og Apple.

 

Om man ser på det nettopp slik, helt objektivt, er det ingen grunn til å hate hverken Apple eller Asus, så kjære fanboys: Kan vi greie å ha saklig diskusjon rundt dette uten skittkasting? Det håper jeg! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

MAC er noe overvurdert. PC er undervurdert.

 

Essensielt er MAC en slags Medium kraftig PC med begrenset hardware med et høl i huet låst OS med stilrent design. 

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

For det første, veldig mange PCer kan kjøre OS X, du må fikle litt. Men det er ulovlig ifølge Apple selv. Så det minuset er bare latterlig. Hvis man er så avhengig av OS X så kjøper man enten en Mac eller så stikker man på InsanelyMac og finner kompatibel hardware man kan sette sammen selv!

 

Minus for noe som konkurrenten bestemmer ikke skal være lov synes jeg er helt på jordet jeg.

Lenke til kommentar

Synes det er rart at det er utelatt hvilken type skjerm det er på de ulike maskinene.

 

Er det TN eller IPS på Asus'en? Jeg vet iMac'en har S-IPS, ganske viktig punkt da du ikke akkurat har muligheten å skifte skjerm i en alt-i-ett maskin

Hjelper jo ikke så veldig mye S-IPS på Imac med tanke på at de har ett "speil" over hele skjermen, da er jo den ubrukelig til seriøs redigering uansett.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei her må jeg i min mening si at Macen ikke har noe å stille opp med.

Fancy design på kassa må være det eneste, men du kan jo finne noe lignende til PC...

Eneste forskjellen når du spretter kassa på en moderne MAC eller ser på ett skjermkort til en MAC og en vanlig PC er at det følger med en ekstra kabel i pakken og litt kode i skjermkortets BIOS som forteller Eple OSet at du har betalt Eple skatten.

Denne lille "skatten" er det som sender ett GTX 285 for Mac i samme prisklasse som ett 5870 for PC (Når 5870 var det råeste man kunne handle.)

 

Videre nedover er det programvaren man betaler for mest, men alt en Mac er programvare messig er ett Unix system med ett fancy brukergrensesnitt.

Her stiller PCen friere, du kan smekke på stort sett hvilket som helst OS du vil ha til en lavere prislapp, uten "Epleskatt".

Så vil jeg ha noe ala Mac sitt OSX, så finner jeg en passende Linux distro og jeg er oppe og kjører.

 

Dette er mitt take på hele eple saken, og frukta kan bli til gjødsel for pepperen for alt jeg bryr meg.

For brukervennlige vil jeg ikke kalle dem, uansett så mistenker jeg denne posten her er mer laget som flamebait eller diskusjon på forumet enn noe annet.

Det er jo ikke så veldig rart at et grafikkort med fastvare som er ment å bli kjørt av en IBM BIOS, ikke umiddelbart fungerer på et system som benytter et EFI-/UEFI-kompatibelt fastvaregrensesnitt.

 

Det er klart at det er mulig å hacke på plass noe som kaller BIOS-kompatibel "option ROM" på IBM-PC-ekspansjonskort, men da må man ta hensyn til at man kanskje bare har et primitivt tekstgrensesnitt igjennom oppstarten og opptil det punktet der operativsystemet tar over. Det er litt synd for de som trenger et grafikkort til Mac Pro-maskinen, når den eneste forskjellen er fastvare på grafikkort. Men de som bruker Mac Pro, er antakeligvis veldig betalingsvillige uansett...

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man kjøpe en stasjonær PC som ikke kan oppgraderes?

Da er det faktisk bedre å kjøpe en bærbar og ekstern skjerm/mus/tastatur.

Men da får man mer rot på skrivebordet. Det er ganske vesentlig forskjell på å ha en tykk skjerm, kontra det å ha en litt mindre tykk skjerm, et svært monster av en bæbar og et lass med ledninger. Og legg til en dockingstasjon, med mindre den bærbare skal bli en slags stasjonær installasjon. Samtidig så er ikke en sammenligning helt unaturlig, siden disse alt-i-ett-maskinene gjerne bruker lignende maskinvare. Eksempelvis laveffektsvarianter av både GPU og CPU, SO-DIMM-minnemoduler og integrerte maskinvarekomponenter.

 

Uansett så gir ingen av delene særlig god "value for money", dersom plassbruk ikke er et kriterie som verdsettes i like stor grad (som utvidelsesmuligheter, enkelt flerskjermsoppsett og ytelse).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greier ikke helt å se "testverdien" her , det er langtifra en fullverdig test der man tar et godt blikk på de punktene som blir gjentatte ganger påstått bedre på en plattform enn den andre :

 

*Bilderedigering.

*Videoredigering.

*Databasebehandling.

*Server

*Auidoredigering og produksjon.

 

Bare for å nevne noen punkter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg tror grunnen til at mange mener mac er så bra er nettop det at om du først har en mac, så kan du vere ganske sikker på å få en decent maskin. Nettop fordi du ikke får en billig mac. Kjøper du en windows maskin så har du et HAV av valgmuligheter både i prisklasser og innenfor hver prisklasse. Skal du ha en windows maskin må man passe på selv og gjøre ting riktig når man velger hardware!

Det finnes nok de som har hatt en laptop til 3-5000,- skaffet seg mac og tenker: "OHOY her gikk det unna!". Den macen var nok hakket dyrere. Dessuten kan du ikke vere sikker på at du har fått det du har betalt for når du kjøpte den gamle PC'en din.

 

Velger man riktig, og tar vare på den når man kjøper en PC, så kan du få noe billigere som gjerne er bedre enn en mac.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...