Gå til innhold

Kommentar: Spilling er bra for deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har tenkt det samme selv. Spill er utmerkede indoktrineringsverktøy, og akkurat det gjør dem også ganske farlige. Potensielt tar de det verste fra Huxley og Orwell, og vi kan vel egentlig prise oss lykkelige over at dagens spillutviklere ikke er smarte nok til å drive propaganda.

Endret av Feskinger
Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel. :)

Kjenner meg igjen i det som blir skrevet. I enkelte situasjoner så syns jeg at jeg finner en løsning mye raskere enn andre, som for eksempel når jeg kjører bil. Faren min har alltid sagt at jeg må følge med til sidene, fysisk snu hodet for å se klart og tydelig, men jeg føler at jeg ikke trenger dette da jeg fanger opp nesten hver minste bevegelse i sidesynet.

 

Veldig god lesing også. :)

Lenke til kommentar

Fint at de negative sidene av spilling ble tilgodesett med et par - tre linjer helt mot slutten, da. Tipper at det sitter noen spilleavhengige rundt omkring som deler skjebne med narkomane og alkoholikere - som kunne fortalt artikkelforfatteren mer om temaet (ifølge vitenskapen ligger de samme psykologiske mekanismer bak både spilleavhengighet og rusproblematikk). Kommentaren er i beste fall ensidig, sett i lys av at det i ingressen heter: "Vitenskapen viser at du kan ha god samvittighet for hobbyen din."

 

Et par ting til:

 

I andre avsnitt skriver Kjersti Stuestøl at: "Hjernen vår er et fantastisk og merkverdig organ. Den grå massen er like formbar som modelleire, i overført betydning. Prinsippet kalles hjernens «plastisitet»"

 

Plastisitet er et fancy snancy ord som betyr formbarhet. Stuestøl får det til å høres ut som om dette er et vitenskapelig prinsipp som anvendes på hjernen, og at ødelagte deler av hjernen kan regenerere seg selv, nærmest som en avrevet arm på en sjøstjerne som erstattes av en ny. Begge er feil.

 

 

I kommentaren står det videre:

 

"Flere studier har nemlig påvist at spilling er smertedempende, faktisk vel så effektivt som diverse smertedempende medisiner. Forklaringen er så enkel som den kan få blitt: Ved å distrahere personen, fjerner spillet noe av fokuset på smerten."

 

Bruker man argumentasjonen over skulle da også hekling, matlaging, seksuell aktivitet (både med seg selv og andre), tv-titting, kritikk av kommentarer på gamer.no, paragliding, synkronsvømming, ja kort sagt alt som tar vekk fokuset fra smerter være "smertedempende."

 

I dette tilfellet virker forklaring å være VEL enkel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

" Faktisk viser det seg at spillernes synsvinkel er større, og at deres evne til å følge bevegende objekter er bedre enn hos ikke-spillende "

Ja, jeg har merket at det er veldig lett å få med seg alle sine bevegelser i rommet :)

 

Unless man spiller CoD og andre consoleports med 55 FOV. Da blir man trangsynt(as in synsvinkelen blir mindre hurr durr) irl :) :) :)

Endret av LNF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...