Gå til innhold

Ultralyssterk vidvinkel til mFT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
35 mm-format.

Jeg kan ikke motstå å kverulere litt på dette. Hva slags format er det som måler 35 millimeter i digitale speilreflekskameraer? 35 millimeter er et mål på bredden av filmruller og har ingenting med digitale kameraer å gjøre.

 

For de som vil bruke objektivet til seriøs filming unngår man uansett autofokus i de fleste tilfeller.

Seriøs filming? Har det kommet modeller med full HD video til mFT?

 

Uansett, det oser kvalitet av objektivet. Jeg kunne godt tenkt meg et tilsvarende til K-fatningen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Den er jo såpdd å være relativt dyr, man allikevel, hva gjør at man kan ha så ekstremt mye større blenderåpning på disse? Er det bare pris og størrelse, eller er det andre ting også? Er det dårlig kvalitet? De "store" produsentene leverer jo ikke slike blenderåpninger, selv om de også har svært dyre objektiver. Er vel snakk om at dette vil ksote 1200 Euro eller noe, og prisen er ikke så ekstrem. Hvorofor får man ikke slikt fra Olympus, nikon Canon osv?

 

AtW

Lenke til kommentar
35 mm-format.

Jeg kan ikke motstå å kverulere litt på dette. Hva slags format er det som måler 35 millimeter i digitale speilreflekskameraer? 35 millimeter er et mål på bredden av filmruller og har ingenting med digitale kameraer å gjøre.

 

For de som vil bruke objektivet til seriøs filming unngår man uansett autofokus i de fleste tilfeller.

Seriøs filming? Har det kommet modeller med full HD video til mFT?

 

Uansett, det oser kvalitet av objektivet. Jeg kunne godt tenkt meg et tilsvarende til K-fatningen.

 

Ja, panasonics kameraer har vel 1080p? Med custom firmware regens det av mange som det beste digitalkameraet til filming, uansett prisklasse, om jeg har forstått det rett.

 

AtW

Lenke til kommentar
35 mm-format.

Jeg kan ikke motstå å kverulere litt på dette. Hva slags format er det som måler 35 millimeter i digitale speilreflekskameraer? 35 millimeter er et mål på bredden av filmruller og har ingenting med digitale kameraer å gjøre.

..... kan vi ikke være enige i å slutte å kverulere rundt dette? 35mm formatet og dets utsnitt (som det jo er snakk om) har blitt en "standard" for å sammenligne utsnitt fra objektiver av ulike brennvidder. Dette er en enkel måte for å indikere hvordan utsnittet fra et objektiv blir. Brennvidden i seg selv sier jo ingenting om utsnitt med mindre man har noe å forholde seg til. Da blir 35mm'en veldig grei å bruke til dette.

 

For de som vil bruke objektivet til seriøs filming unngår man uansett autofokus i de fleste tilfeller.

Seriøs filming? Har det kommet modeller med full HD video til mFT?

Denne har blitt kommentert av mange..., men ja; GH2 er en direkte konkurrent til 5D MKII ..., og det ble også nevnt AG-AF101 som er myntet på pro-markedet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den er jo såpdd å være relativt dyr, man allikevel, hva gjør at man kan ha så ekstremt mye større blenderåpning på disse? Er det bare pris og størrelse, eller er det andre ting også? Er det dårlig kvalitet? De "store" produsentene leverer jo ikke slike blenderåpninger, selv om de også har svært dyre objektiver. Er vel snakk om at dette vil ksote 1200 Euro eller noe, og prisen er ikke så ekstrem. Hvorofor får man ikke slikt fra Olympus, nikon Canon osv?

 

AtW

 

Nå har dette objektivet en blenderåpning på 18,4 mm, mens f.eks Canon sin 35/1,4 har en blenderåpning på 25mm. Om Canon og Nikon skulle laget et objektiv 0,95 på 35 mm objektiv så skulle det bli en blenderåpning på 36,8 mm. Lysarealet (blenderareal) er henholdsvis 266 mm2(Voigtländer 17.5/0.95) og 490 mm2 (35/1.4). Lysarealet på en 35/0.95 ville vel bli 1065 mm2.

 

Så disse to Voightländerobjektivene er egentlig heftig store til å være for såpass liten sensor. Og uten at jeg kan påstå at jeg vet så mye om det, eller forstår alt - så har jeg oppfattet det slik at det faktisk er enklere å lage et f 0,95 objektiv til en mindre sensor enn til en større sensor.

 

Ser du på blenderåpning på f.eks mellomformatkamera - så er den svært sjelden under 2,8.

 

Det er ellers så vidt jeg har forstått langt enklere å lage disse objektivene fordi de har manuell fokus.

 

Olympus og Panasonic burde kunne klart å lage tilsvarende - i og med at de kun lager for FT sensor, men for Canon og Nikon vil de bli såpass store og ha så liten DOF at det nesten ikke har noen hensikt. En 35/0.95 på FF vil ha på 2 meters avstand et skarpt område på 19 cm, men Voigtländeren har et skarpt område på 40 cm. Da forstår man at det nesten ikke er interessant å produsere slike.

 

@kiskogl: Jeg er ikke enig i at GH2 og 5DmkII er direkte konkurrenter. De har såpass ulike egenskaper at de til betydelig grad dekker to ulike målgrupper, også når det gjelder filming. At GH2 for flesteparten som kjøper 600D, 60D, 7D eller 5DmkII for primært filming er et langt bedre valg - er en annen sak, og noe jeg ikke på noen måte er uenig i. Dog gjør tilgangen på lyssterk fastoptikk de til noe nærmere konkurrenter.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@kiskogl: Jeg er ikke enig i at GH2 og 5DmkII er direkte konkurrenter. De har såpass ulike egenskaper at de til betydelig grad dekker to ulike målgrupper.

Glemte å presisere; kvalitetsmessig. Kvaliteten på (et hacket) GH2 er i manges øyne nesten helt på høyde med 5D MKII. Enkelte har påstått det er bedre også. Enig i resten.

Lenke til kommentar

Så disse to Voightländerobjektivene er egentlig heftig store til å være for såpass liten sensor. Og uten at jeg kan påstå at jeg vet så mye om det, eller forstår alt - så har jeg oppfattet det slik at det faktisk er enklere å lage et f 0,95 objektiv til en mindre sensor enn til en større sensor.

Jeg tror nok at grunnen til at de er såpass store som de er, er fordi de er basert på noen eksisterende design de har fra før.

 

Du har vel egentlig allerede sagt hvorfor det er enkelere å lage såpass lyssterke objektiver til en mindre sensor. Lysåpningen du trenger er mindre.

Lenke til kommentar

@kiskogl: Jeg er ikke enig i at GH2 og 5DmkII er direkte konkurrenter. De har såpass ulike egenskaper at de til betydelig grad dekker to ulike målgrupper.

Glemte å presisere; kvalitetsmessig. Kvaliteten på (et hacket) GH2 er i manges øyne nesten helt på høyde med 5D MKII. Enkelte har påstått det er bedre også. Enig i resten.

 

Da har jeg ingen problemer - jeg ser i alle fall ikke særlig forskjell på opptak fra GH2 og 5DmkII - annet enn i helt spesifikke situasjoner.

Lenke til kommentar

 

Da har jeg ingen problemer - jeg ser i alle fall ikke særlig forskjell på opptak fra GH2 og 5DmkII - annet enn i helt spesifikke situasjoner.

 

 

Forskjellen er veldig stor. Et modifisert GH2 kan filme i 176mbps, sammenlignet med 5dMkII sine 45-50mbps. GH2 sliter også langt mindre med rolling shutter. Med AHVCD Intra-hacken på 176mbps er det svært vanskelig å se forskjell på et GH2 og RED Epic - et kamera som filmer i 5K og veier over 10kg.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...