Gå til innhold

To nye objektiver fra Olympus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tipper den blir dyr, tror ikke den er noe for meg, sjeldent jeg savner så mye over 40-50mm på mFT, og har 14-150mm for de gangene jeg trenger det, får ejg heller klare meg med mindre lysstyrke.

 

Ellers, så lurte jeg litt på hvorfor makroen er så stor, er det noe som gjør makroer vanskeligere å bygge små?

 

AtW

Lenke til kommentar

Tipper den blir dyr, tror ikke den er noe for meg, sjeldent jeg savner så mye over 40-50mm på mFT, og har 14-150mm for de gangene jeg trenger det, får ejg heller klare meg med mindre lysstyrke.Ellers, så lurte jeg litt på hvorfor makroen er så stor, er det noe som gjør makroer vanskeligere å bygge små?AtW

 

Den er ikke så veldig stor, halvparten av det du ser på bildet over er solblenderen :)

 

"gir en reell brennvidde tilsvarende"? *grøss*

 

Hva er galt med å bare skrive "brennvidden tilsvarer 120 mm på 35mm"? Reell brennvidde er og blir 60 mm.

 

 

Sant nok, har fikset det nå :)

Lenke til kommentar

"Dette objektivet skal ha en forstørrelsesgrad på 1:1, men med cropfaktoren tilsvarer dette 2:1 i 35 mm format"

 

NEI, NEI, NEI! skjerp dere!

 

Liten glipp her, og vi pleier ikke å ta Olympus' prisspreik om at 2x crop har noe med makro å gjøre for god fisk, så dette er nå rettet opp. :thumbup:

Lenke til kommentar

Tipper den blir dyr, tror ikke den er noe for meg, sjeldent jeg savner så mye over 40-50mm på mFT, og har 14-150mm for de gangene jeg trenger det, får ejg heller klare meg med mindre lysstyrke.Ellers, så lurte jeg litt på hvorfor makroen er så stor, er det noe som gjør makroer vanskeligere å bygge små?AtW

 

Den er ikke så veldig stor, halvparten av det du ser på bildet over er solblenderen :)

 

Den er større enn 75mm f.18, som både har mere tele og er vesentlig mer lysstertk (også uten solblender), jeg vil si den er stor kontra andre objektiver til systemet.

 

AtW

Lenke til kommentar

"Dette objektivet skal ha en forstørrelsesgrad på 1:1, men med cropfaktoren tilsvarer dette 2:1 i 35 mm format"

 

NEI, NEI, NEI! skjerp dere!

 

Er ikke dette ihvertfall delvis riktig, (etter som åssen man ser det), med ett 2:1 objektiv på 35mm så vil man jo få en akkurat like stor del av det man tar bilde av som med 1:1 med m43? Så kan man jo si at det utifra definisjonen (slik jeg har forstått det, er ingen makrofotograf, godt mulig jeg har misforstått noe funsamentalt), så er det uansett 1:1, men det tilsvarer jo det samme (meer eller mindre) som at man skulle brukt 2:1 på 35mm.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er ikke dette ihvertfall delvis riktig, (etter som åssen man ser det), med ett 2:1 objektiv på 35mm så vil man jo få en akkurat like stor del av det man tar bilde av som med 1:1 med m43? Så kan man jo si at det utifra definisjonen (slik jeg har forstått det, er ingen makrofotograf, godt mulig jeg har misforstått noe funsamentalt), så er det uansett 1:1, men det tilsvarer jo det samme (meer eller mindre) som at man skulle brukt 2:1 på 35mm.

Dette er en klassisk makro krangel som dukker opp innimellom. Poenget er at en makroforstørrelse angis som et forstørrelsesforhold 1:2, 1:1 osv. slik at 1:1 betyer at Xmm i virkeligheten dekker Xmm av sensoren/filmen. At du med et 1:2 objektiv på 4/3 får med akkurat like mye som 1:1 på 35mm "fullframe" betyr ikke at man kan omdefinere begreper for eget forgodtbefinnende. Hvorfor? fordi 1:1 og 1:2 gir forskjellig avstand fra kamera til motiv, noe som påvirker sluttresultatet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Ellers, så lurte jeg litt på hvorfor makroen er så stor, er det noe som gjør makroer vanskeligere å bygge små?AtW

...

 

Er det noe mysterium da? Man justerer fokus ved å flytte linser inni objektivet og da er det vel ganske logisk at man må ha bedre plass og flytte dem lengre om man skal greie å få et større område mellom nærgrensen og uendelig? :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...