Gå til innhold

Er skytespill best med mus og tastatur? (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glimrende å implementere støtte for begge deler - jeg og noen kompiser har snakket om dette i årevis.

 

Selv spiller jeg hovedsakelig FPS på PC fordi jeg foretrekker mus og tastatur (så ser jo spill mye bedre ut på en bra PC).

 

Foretrekker titler som GTA etc. på konsoll ettersom dette er sofaspill jeg ofte spiller sammen andre. Her fungerer kontrollen optimalt også (men spiller også disse titlene bedre på PC ettersom man sikter mye raskere)

Lenke til kommentar

Synes det er en helt egen sjarm å spille med kontroller, pluss at følelsen av å flytte på seg og våpenet sitt føles tyngre på en måte. Altså mer ekte. Men det er nå også deilig å spille CS med mus der man kan snu seg 180 grader urealistisk fort.

Sier ja takk, begge deler, men ser ikke hvordan de skal kunne blandes. Kan ikke diskuteres at mus er mer presist

Lenke til kommentar

de som ikke skjønner hvorfor dette er en dårlig ide skjønner seg ikke på gaming.

 

Skytespel på konsoll er i utgongspunktet suboptimalt.

 

Reknar med spørsmålet er retorisk.

 

Tullete kommentar. Suboptimalt i forhold til hva?

 

Ja, mus er mer nøyaktig enn stikke, men i singleplayer så spiller dette overhodet ingen rolle, og i multiplayer så spiller det kun en rolle dersom noen spiller med mus og noen spiller med stikke - og det skjer vel aldri? Ja, det ser jo ut til å endre seg nå da, men hele poenget her er jo hvordan de har tenkt å løse dette.

 

Når det gjelder bevegelse, så slår stikke WASD any day. Jeg liker bevegelsen min like analog som siktet mitt, takk. Tastatur er flott hvis jeg skal skrive, skal jeg spille så er det stikke som gjelder.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo om de klarer å hjelpe de med gamepad passe mye, eller om de må begrense effektiviteten til mus og tastatur for å oppnå balanse. Det er jo ikke noe i veien for å tillate mus og tastatur, men for eksempel begrense hvor fort du får snu deg eller bevege siktet.

Å begrense sensitiviteten på mus kan være en litt dårlig ide da de fleste som spiller med mus og tastatur i skytespill gjerne har en gitt hastighet de foretrekker å spille med. Noen liker å kunne snu seg helt rundt på sekundet, mens andre foretrekker at siktet går litt treigt så de ikke mister kontroll. Jeg tror nok løsningen måtte bli å gi gamepad-spillerne litt ekstra med aim-assist samt kanskje gjøre hitboksene på gamepad-spillerne litt mindre så det ville være vanskligere å treffe dem.

 

Spesielt hitbox-løsningen vil kunne være grei siden det ikke har noen innvirkning på interaksjonen med spillet, et aspekt ved spillet som kan være en ødeleggende faktor for mange. Nå ville sikkert de som spiller med mus og tastatur mene at også dette var en meget urettferdig løsning, men det er hvertfall en løsning som ikke ødelegger selve interaksjonsfølelsen med spillet.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Mus og tastatur er meir nøyaktig en med gamepad, men den store fordelen med skytespel på konsol er at i multiplayer så stiller alle likt. Alle bruker samme hardware så det er ingen som sliter med hakking, dårlig oppløysing, osv. Alle bruker også samme kontrolleren noke som gjer at det heller ikkje er forskjell på utstyrettil folk.

 

Det er alltid kjekkare å spele online med spelere som stiller likt som deg slik at den einaste forskjellen som påvirker spelet er dyktigheit til spelaren (og eventuell lag).

Lenke til kommentar

Er jo vanvittig urealistisk når man med mus og tastatur kan snu seg 360 grader kjappere enn et menneske klarer å snu seg 90 grader. Klart kommer gamere og sier det er bedre med mus og tastatur, det er jo som å ha en superkraft.

 

Skaperne av Dust må enten begrense hastigheten til mus og tastatur, eller gi konsoll mye aim-assist (som igjen vil ødelegge opplevelsen til konsoll-spillere (Jeg vil ikke bare holde inne skyteknappen uten å sikte)).

Lenke til kommentar

Tullete kommentar. Suboptimalt i forhold til hva?

 

Suboptimalt fordi eit konsollskytespel av openberre årsakar må utviklast under antakinga at alle som kjem til å spele det, vil bruke ein gamepad. Dualstick-styring er mindre presist enn mus og tastatur. Som eit resultat lid mekanikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...