Gå til innhold

Bouncer har gjort Android Market tryggere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har nå nylig fått en notifkasjon i dra-ned-panelet som linker til en applikasjon som visstnok skal kunne dobble batterilevetiden min. Denne har ikke Android Market hørt om engang :)

 

Hehe, fikk også den, tror den kom gjennom en reklame jeg tilfeldigvis kom borti. Gleder meg til Audible kommer til WP slik at jeg er kvitt skiten.

 

Forøvrig godt å se at Google endelig innrømmer at malware er ett problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nå nylig fått en notifkasjon i dra-ned-panelet som linker til en applikasjon som visstnok skal kunne dobble batterilevetiden min. Denne har ikke Android Market hørt om engang :)

 

Jeg fikk også noe lignende på min Android-mobil. Fant problemet med appen Addons Detector: https://market.android.com/details?id=com.denper.addonsdetector&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5kZW5wZXIuYWRkb25zZGV0ZWN0b3IiXQ..

 

Denne sjekker hvilke apper som bruker såkalt "Air Push Notification", altså varsler som dukker opp plutselig i dra-ned-panelet. Kan prøves.. :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og du tror at Google ikke kommer til å oppdatere Bouncer med alle type midler for å få stoppet slike apps fremover?

 

Igjen, selv uten Bouncer, så er sunn fornuft den beste medisinen / beskyttelsen mot jævler som lager malware / spyware.

 

Med iOS så nytter det lite på hvor bra fornuft man har så lenge man ikke får se hvilke rettigheter programmene skal ha tilgang til.

 

EDIT: Siste link er en ren gjettning på antall brukere som kan være berørt og ingenting annet.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke det - Google har visst om problemet siden dag én for Android Market, men har gitt faen i brukernes sikkerhet og personvern.

 

Synd at "sunn fornuft" ser ut til å mangle hos så mange millioner Android-brukere...

 

Du innbiller deg at malware alltid gjør sine skumle aktiviteter åpent og synlig, at de dessuten er så snille at de deklarerer alt de gjør, eller at "permissions" ikke kan omgås?

 

Du liker jo gjetninger, det ser vi i mange av innleggene dine - men til forskjell fra dine gjetninger så er Symantecs anslag relativt kvalifiserte gjetninger, basert på statistikk fra Android Market.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke det - Google har visst om problemet siden dag én for Android Market, men har gitt faen i brukernes sikkerhet og personvern.

 

Synd at "sunn fornuft" ser ut til å mangle hos så mange millioner Android-brukere...

 

Du innbiller deg at malware alltid gjør sine skumle aktiviteter åpent og synlig, at de dessuten er så snille at de deklarerer alt de gjør, eller at "permissions" ikke kan omgås?

 

Du liker jo gjetninger, det ser vi i mange av innleggene dine - men til forskjell fra dine gjetninger så er Symantecs anslag relativt kvalifiserte gjetninger, basert på statistikk fra Android Market.

Laster du ned en kalkulator applikasjon som skal ha tilgang til GPS'en og SMS applikasjonen din. Vil det ringe en bjelle hos deg da?

 

Tar du deg noen få minutter å leser igjennom det programmene du installerer skal ha tilgang til, så kan du utelukke alle typer malware og spyware apps.

Lenke til kommentar

Eller ikke...

"Security researchers have discovered a way to bypass an Android smartphone owner's permissions and access private data stored on their smartphone."

http://securitywatch.pcmag.com/google/291249-serious-new-android-privacy-leak-demonstrated

 

...og det er ikke første gangen "permissions"-systemet i Android er blitt overkjørt.

Som en sa i kommentarfeltet der: If a user was dumb enough to go to a website and click an install button, then they deserve to suffer the consequences. FUD based article...

 

Blir på samme måte som at du går inn på en virus web side i Windows hvor du automatisk får spørsmålet om å åpne et program eller laste det ned.

 

Så med andre ord, stokk dumme brukere vil uansett bli lurt til å installere slike apps uansett hvor trygg Android / Windows er.

 

Hvorfor er det ikke så mye snakk om spywares og malwares osv osv for Windows hele tiden selv om mange får dette?

 

Fordi det er ikke noe stort problem, og fordi det er normalt i Windows verdenen og er også normalt i Android verdenen.

 

Alle må bare venne seg til dette.

 

EDIT: En annen person sier dette i kommentarfeltet: This is not unique to Android. Just Google iOS exploits.

 

Så iOS er ikke noe bedre.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Det som burde stått i kommentarfeltet var: "If a user is dumb enough to go to Android Market and click an install button, then they deserve to suffer the consequences. Good fact-based article."

 

Som du selv innser, etter at vi har skjært igjennom noen patetiske forsøk på hvitvasking av Googles svarte sikkerhets-rulleblad, malware og annen dritt er ansett som "normalt" i Android-verdenen så vel som i Windows...men takk og pris trenger ikke jeg å venne meg til problemene deres, for både iOS og OS X er beviselig bedre i så måte.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Det som burde stått i kommentarfeltet var: "If a user is dumb enough to go to Android Market and click an install button, then they deserve to suffer the consequences. Good fact-based article."

 

Som du selv innser, etter at vi har skjært igjennom noen patetiske forsøk på hvitvasking av Googles svarte sikkerhets-rulleblad, malware og annen dritt er ansett som "normalt" i Android-verdenen så vel som i Windows...men takk og pris trenger ikke jeg å venne meg til problemene deres, for både iOS og OS X er beviselig bedre i så måte.

Mac OSX er ikke noe mere stabilt enn Windows 7. Men det er sikkert mere sikkert enn Windows 7 på grunn av at det er så få som bruker Mac OSX, så ingen gidder å kaste bort tid på at noen få sjeler skal få et stakkars virus.

 

Og husk på at jeg har brukt Mac OSX i over et halvt år nå, så jeg snakker av litt erfaring når det kommer til stabilitet.

 

Jeg tar heller et mere stabilt OS over et OS som liksom skal være mere trygg. For den beste tryggheten er faktisk deg selv. Apple vet ikke hva som er din beste trygghet.

 

Og fakta er også at 90% eller noe sånt bruker Windows i hele verden som da vil si at 90% av alle som bruker datamaskiner kan bruke Android uten problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Vindicator: Du snakker av "litt erfaring". Jeg snakker av mye erfaring, dvs. mer enn 10 år med OS X og enda lengre med Windows - og min referanse er ikke gutterommet, men kraftige arbeidsstasjoner i produktiv, høyt kvalifisert, inntektsgivende virksomhet.

 

Skulle tryggheten vært fullstendig avhengig av brukerne ville det meste gått til helvete her i verden. Trygghet begynner med den innebygde sikkerheten i OS-et, og et godt system skal gi en viss trygghet på tross av brukeren, ikke på grunn av brukeren. Det samme med stabilitet- systemet skal egentlig ikke bryte sammen fordi du gjør en feil (som ikke medfører fysisk skade eller tap av strøm) - et system skal være mest mulig robust og man må forutsette at folk har varierende grad av ferdigheter. Alt annet blir som å kjøpe en bil med uforutsigbare kjøreegenskaper og uten kollisjonsputer fordi du tror du er en god sjåfør som takler alt - det øker ikke akkurat dine sjanser til å overleve i trafikken.

 

Skal vi leke tenk-på-et-tall-leken? 91% kan bruke iOS uten problem. ;)

Lenke til kommentar

@Vindicator: Du snakker av "litt erfaring". Jeg snakker av mye erfaring, dvs. mer enn 10 år med OS X og enda lengre med Windows - og min referanse er ikke gutterommet, men kraftige arbeidsstasjoner i produktiv, høyt kvalifisert, inntektsgivende virksomhet.

 

Skulle tryggheten vært fullstendig avhengig av brukerne ville det meste gått til helvete her i verden. Trygghet begynner med den innebygde sikkerheten i OS-et, og et godt system skal gi en viss trygghet på tross av brukeren, ikke på grunn av brukeren. Det samme med stabilitet- systemet skal egentlig ikke bryte sammen fordi du gjør en feil (som ikke medfører fysisk skade eller tap av strøm) - et system skal være mest mulig robust og man må forutsette at folk har varierende grad av ferdigheter. Alt annet blir som å kjøpe en bil med uforutsigbare kjøreegenskaper og uten kollisjonsputer fordi du tror du er en god sjåfør som takler alt - det øker ikke akkurat dine sjanser til å overleve i trafikken.

 

Skal vi leke tenk-på-et-tall-leken? 91% kan bruke iOS uten problem. ;)

Og med din 10 års erfaring, så må det vel være en smal sak å legge frem bøttevis med beviser på at Mac OSX faktisk er mere stabilt over Windows 7 for den vanlige mannen i gata?

 

Venter spent på dine bevis.

 

Og husk på en ting, å linke til en Apple fanboy side blir ikke akseptert.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...