Gå til innhold

- Hovedkortprisene skal opp med ti prosent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer litt på hvis Gigabyte G1.Assassin2 som koster 2813 kr i dag går opp 20% i tillegg økning av moms, så blir det raskt 3700 kr isteden.

Du kjører vel ikke tifleldigvis moms * moms * pris * prisøkning her ;)

 

Så lenge pengene havner i hendene på arbeiderne og ikke ledelsen så bryr jeg meg pokkervold om jeg må betale en hundrings ekstra.

100 kr på at 99% av økningen i overskudd går i lomma på 0.1%

Vedde imot?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kina sin ettbarnspolitikk gjør at Kina er på vei inn i en eldrebølge. Den arbeidsføre delen av befolkningen er alt nå minskende, samt en større og større andel av yngre personer ikke ønsker å arbeide i denne industrien. Flere økonomiske analytikere mener at lønnsnivået innen produksjonsindustrien i Kina vil dobles/tredobles i løpet av de neste 10 årene pga manglende tilgang på arbeidskraft. De samme analytikrne mener også prisen på elektonikk vil nesten dobles i samme perioden.

 

@arni90: Nå er det ikke snakk om økning i overskudd, men faktisk økning i kostnader pga blant annet redusert tilgang på arbeidskraft (som presser opp lønnsnivå). At en del også kommer til å utnytte dette til å øke marginene er svært trolig - i og med at prispresset er relativt stort i disse segmentene. Så om lønnsvekst og råvarer medfører en kostnadsvekst på 50 kr, legger produsentene fort på 100 kr ut til butikk.

Lenke til kommentar

Kanskje dette åpner for at andre markeder på sikt kan bli konkurransedyktige mot Kina ift pris for arbeidskraft. Skal lønnsnivået dobles/tredobles kan jo ikke Kina være "billigst" lenger.

 

Mange mener det. Ikke minst fordi andre deler av Asia og Afrika ikke har mulighet til å erstatte det antallet arbeidstakere som plutselig mangler. Kina er tross alt 20 % av jordens befolkning. Så reaultatet vil til en viss grad bli en globale økning av lavtlønnsnivået. Men selv med tredobbling vil nivået ligge godt under europeisk nivå.

 

For å vise hvilke problemer Kina står foran kan det nevnes at de de siste årene har hatt en befolkningstilvekst på ca 0,6 %. Norge har til sammenligning en tilvekst på 1,4 - 1,5 %. Så når vi er redd for eldrebølge, da forstår man fort hvilket potensielt problem Kina står overfor.

 

Men lønnsvekst vil medføre høyere priser og med stor sannsynlighet betydelig reduksjon i salgsvolum. En del mener at f.eks vil levetid på mobiler vil fordobles osv, sortiment vil reduseres og utviklingingstakten vil reduseres.

 

Det blir spennende å se hva som skjer - men jeg tror nok vi bare skal innstille oss på en framtid hvor vi har råd til noe mindre "luksus" enn i dag.

Lenke til kommentar

Samtidig som folk har fått mere å rutte med så har også enkelte ting blitt dyrere. At hardware blir dyrere har jeg egentlig ikke noe imot. Med unntak selvfølgelig!. Her hjemme har jeg bla.a 4 stk 7970. Dette ser jeg på som luksusvarer, så derfor er prisen helt ok. Vet hvordan det er å ha dårlig råd, så jeg vet at dette "suger" for mange å lese. På mange måter blir det litt som at de andre barna på skolen har dyre mobiler, men at du selv ikke har råd til dine egne. Det er leit. Hafslund har redusert priser noe mens andre igjen har økt; som f.eks ViaSat. Av prinsipp kommer jeg til å velge en "pakke" fra ViaSat som er rimeligere. Mulig jeg tar feil, men jeg syntes prisene er "urimelige" i forhold til utgifter ViaSat har. Uansett så føler jeg at prisen på f.eks mat og strøm bør holdes nede. Ting mennesker må ha! God helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Kanskje dette åpner for at andre markeder på sikt kan bli konkurransedyktige mot Kina ift pris for arbeidskraft. Skal lønnsnivået dobles/tredobles kan jo ikke Kina være "billigst" lenger.
Mange mener det. Ikke minst fordi andre deler av Asia og Afrika ikke har mulighet til å erstatte det antallet arbeidstakere som plutselig mangler. Kina er tross alt 20 % av jordens befolkning. Så reaultatet vil til en viss grad bli en globale økning av lavtlønnsnivået. Men selv med tredobbling vil nivået ligge godt under europeisk nivå.For å vise hvilke problemer Kina står foran kan det nevnes at de de siste årene har hatt en befolkningstilvekst på ca 0,6 %. Norge har til sammenligning en tilvekst på 1,4 - 1,5 %. Så når vi er redd for eldrebølge, da forstår man fort hvilket potensielt problem Kina står overfor.Men lønnsvekst vil medføre høyere priser og med stor sannsynlighet betydelig reduksjon i salgsvolum. En del mener at f.eks vil levetid på mobiler vil fordobles osv, sortiment vil reduseres og utviklingingstakten vil reduseres.Det blir spennende å se hva som skjer - men jeg tror nok vi bare skal innstille oss på en framtid hvor vi har råd til noe mindre "luksus" enn i dag.

Hovedfordelen med kina er gode rammebetingelser, mange andre fattige land har store problemer med uroligheter, kjedelig om mobben eller en fiende brenner fabrikken din.

Men et større problem er at politikerene er korupte og kan lett finne på ting for å presse deg for penger, se telenor i russland og india.

Dette diskvalifierer landene fra fabrikk bygging,

 

Jeg tror ikke prisene på elektronikk vil gå opp særlig, det er temmelig lett og automatisere samt at en større midelklasse gir flere kjøpere.

Lenke til kommentar

All argumentasjonen din henger ikke på greip. Flere potensielle kjøpere vil ikke pressen prisen ned, faktisk det stikk motsatte. Større middelklasse i Kina, India etc vil forsterke problemene og bidra til å presse råvarepriser og lønnsnivå ennå mer opp (etterspørselsdrevet) - særlig når den reelle tilgangen på arbeidskraft reduseres.

 

Det er heller ikke slik at automatisering er noe hokus pokus. Hovedgrunnen til at det fremdeles er svært mye manuell montering/arbeid innen elektronikkindustrien er faktisk at det er langt rimeligere å bruke mennesker enn roboter. Etterhvert som lønnsnivået stiger vil roboter erstatte flere og flere arbeidsprosesser, fordi den blir lønnsom. Men det betyr ikke at noe blir billigere, bare at økt effektivitet gjør at prisstigningen blir lavere enn lønnsveksten skulle tilsi. Kan godt være at produksjonskost i et helautomatisert system ligger 20 - 50 % over dagens produksjonskost.

 

Alt i dag er mye innen elektronikkproduksjon automatisert, så som selve brikkeproduksjonen etc. Primært er det sammensetning, klargjøring og pakking som gjøres manuelt. Alt kan heller ikke automatiseres - eller det lønner seg først å automatisere ved svært høye lønnskostnader.

 

Man skal også ha i mente at Kinaproduksjon har hatt en unaturlig lav prisvekst (tildels negativ) grunnet ekstremt lav lønnsvekst og økt effektivitet. Konkurranse påvirker også. Prisveksten har vært langt lavere enn det normal utvikling skulle tilsi (dvs normal kostnadsvekst korrigert for produktivitetsendringer).

 

Man kan i forvente at det skal vare evig. Kina vurderes å få en lønnsvekst etterhvert langt høyere enn vestlige land, enkelte tror det kan bli fort over 10 % pr år i produksjonsindustrien. Man klarer neppe å øke effektiviteten tilsvarende - i alle fall ikke slik at totale produksjonskostnaden blir den samme.

 

Derfor mener også omtrent alt av forskningsmiljøer, analytikere etc, at ser vi ca 10 år fram i tid vil elektronikk omtrent dobles i pris (og ha en høyere prisvekt enn lønnsveksten i vestlige land).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om dette faktisk går arbeiderene til gode så har jeg ikke egentlig noe problem med det. De kinesiske arbeiderene i disse industriene har ofte latterlig dårlige lønninger og arbeidsvilkår.

 

Det sagt så er jeg alltid skeptisk på om pengene faktisk havner hos dem. De som eier bedriftene vil alltid se sitt snitt til å tjene mer penger når produktene selger dyrere fremfor å betale arbeiderene sine mer.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Lurer litt på hvis Gigabyte G1.Assassin2 som koster 2813 kr i dag går opp 20% i tillegg økning av moms, så blir det raskt 3700 kr isteden.

Du kjører vel ikke tifleldigvis moms * moms * pris * prisøkning her ;)

 

Så lenge pengene havner i hendene på arbeiderne og ikke ledelsen så bryr jeg meg pokkervold om jeg må betale en hundrings ekstra.

100 kr på at 99% av økningen i overskudd går i lomma på 0.1%

Vedde imot?

 

Jeg vedder imot! lønnsøkningen er jo allerede annonsert og arbeiderne får mer lønn. Merkelig hvordan visse mennesker skal ta det positive å dra det over til noe negativt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...