Gå til innhold

Microsoft går ut mot plug-ins


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir interessant, men er ikke i nærheten av støttende for forslaget. Noen ting på internett er ikke erstattelige. Spill, for eksempel.

Hvis Microsoft håndhever dette vil sider som Newgrounds gå under, og internett blir et mye kjedeligere sted å være.

Man må også tenke på reklame. I en lang periode ville dette ha ført til at nettsider går på randen til konkurs, fordi de fleste reklamer blir servert i Flash.

HTML5 er heller ikke støttet av alle nettlesere ennå, og det er ikke like funksjonelt som Java. HTML5 vil aldri bli like bra som Java heller. Java oppnår samme ytelse som et lokalt program, og kan til og med kjøre ganske fin 3D-grafikk. Hva kan HTML5 gjøre?

Dette er bare for tidlig.

Apple gjorde det annerledes: en Mac har Flash og Java. iOS har ingen av delene med god grunn. De gjorde det riktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jeg regner med at om YouTube går over til HTML5 så vil de andre følge etter ganske raskt.
YouTube har støttet flash i lang tid allerede, og noe av det første jeg gjorde da jeg fikk maskinen min var å avinstallere flash. Og gjett hva? YouTube fungerer utmerket!

Så de lar brukerne kjøre i HTML5 om de ikke har Flash? Dette var jeg ikke klar over =)
Lenke til kommentar

Så de lar brukerne kjøre i HTML5 om de ikke har Flash? Dette var jeg ikke klar over =)

Jepp! Jeg kjører en plug-in (ironisk) som tvinger alle nettsider med YouTube-videoer (embedded), som her på forumet, til å vise en HTML5-avspiller, men selv om jeg deaktiverer denne spilles videoene av som normalt på youtube.com.

Lenke til kommentar

Så de lar brukerne kjøre i HTML5 om de ikke har Flash? Dette var jeg ikke klar over =)

Jepp! Jeg kjører en plug-in (ironisk) som tvinger alle nettsider med YouTube-videoer (embedded), som her på forumet, til å vise en HTML5-avspiller, men selv om jeg deaktiverer denne spilles videoene av som normalt på youtube.com.

Trenger ikke noen plugin, er bare å melde seg på her: http://www.youtube.com/html5

 

Jeg har lenge klart meg uten Flash. Eneste som lider er en del video-sider, men video er jo en av tingene vi vet html5 kan takle. Og når det kommer til reklame så kan jeg meddele at de på ingen måte er avhengig av Flash :p

 

Er du Chrome bruker er det bare å gå inn på chrome://plugins/ og dissable Flash om du vil prøve uten, uten å trenge å slette det fullstendig.

 

Jeg er helt med på å fase ut plugins, men å tvinge det gjennom i rett Microsoft stil syntes jeg er litt unødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1328203939' post='18904461']
Blir veldig interessant å se hvordan dette påvirker BankID o.l.
Det er ingen grunn til at BankID skal måtte kjøre i Java, så her må bare BankID følge med å utvikle en løsning som ikke trenger plug-in.

 

Helt riktig at det ikke er noen grunn til at dette skal kjøre som en applet i nettleseren, men nå er det jo da slik at java er et forholdsvis sikkert miljø å kjøre i sammenlignet med et program skrevet i C/C++, Java krever heller ikke spesifikk kode basert på hvordan OS det kjører i da alt kjøres i JVM.

 

Det kan også være hensiktsmessig at bankID kjører "utenfor" nettleseren da selve nettbanken ikke kommuniserer med serveren som tar seg av innlogging.

 

enn så lenge så er dette kun relevant for tablets, og hverken iOS eller Android har noen spesielt god støtte for plug-ins.

 

men ja jeg ser fram til dagen da man kan surfe fritt på nett uten å være avhengig av proprietær software, er nok lenge til at dette vil være en mulighet men dagen kommer!

Lenke til kommentar

Vell jeg har redusert flash til ett punkt hvor jeg godkjenner flash innhold.

Men ellers er jeg enig i at plugins og unødvendig skript bruk på nettsider burde forsvinne, alt for mye snusk som lett kan skjule seg (MySQL siden hadde en driveby download her før jul som var ganske ekstrem, som du fikk installert om du hadde scripts påskrudd.)

Lenke til kommentar

Dette blir interessant, men er ikke i nærheten av støttende for forslaget. Noen ting på internett er ikke erstattelige. Spill, for eksempel.

Hvis Microsoft håndhever dette vil sider som Newgrounds gå under, og internett blir et mye kjedeligere sted å være.

Man må også tenke på reklame. I en lang periode ville dette ha ført til at nettsider går på randen til konkurs, fordi de fleste reklamer blir servert i Flash.

HTML5 er heller ikke støttet av alle nettlesere ennå, og det er ikke like funksjonelt som Java. HTML5 vil aldri bli like bra som Java heller. Java oppnår samme ytelse som et lokalt program, og kan til og med kjøre ganske fin 3D-grafikk. Hva kan HTML5 gjøre?

Dette er bare for tidlig.

Apple gjorde det annerledes: en Mac har Flash og Java. iOS har ingen av delene med god grunn. De gjorde det riktig.

 

Man får da veldig fin grafikk via webgl og 2d canvas også.

Programvare til å lage slike ting, blir nok flere og bedre med tiden.

Adobe prøver seg blant annet med "adobe edge".

Heller reklame i html og javascript enn flash?

Jeg kjører også flashblokker, bedre ytelse, mindre irriterende blinkende reklamer.

Lenke til kommentar

Med reklame laget i Adobe Flash så er det i det minste veldig lett å unngå å vise den.

 

Reklame som ikke krever plugins krever at brukeren velger hvilke HTML-elementer som skal ekskluderes basert på én eller annen kombinasjon av kriterier. Og dersom animasjoner eller spill skal utvikles for å kjøre på en vilkårlig sluttbruker sin plattform, så er Adobe Flash absolutt et alternativ å regne med.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer mest på, er hvordan videoutleie over nett (streaming) vil foregå. Filmselskaper vil jo gjerne ha noe DRM, og det støtter ikke HTML5

 

De har to valg.

 

1: Bare finne seg i det etter storfarsen i Sverige.

 

2: Lage sin egen plugin som de hacker inn eller krever en egen kompilert nettleser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...