Gå til innhold

Test: Zalman F1 240 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skeptisk.

1ste generasjon SSD fra en produsent som er ny i dette segmentet.

Nei de må nok levere jevnt over tid før de overbeviser.

 

Har allerede opplevd å sitte med 4 SSD'er som ble ubrukelige fordi selskapet aldri lanserte ny firmware. 11-12K rett i dass. Blir lenge til neste gang jeg går for førstegenerasjon.........

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Skeptisk.1ste generasjon SSD fra en produsent som er ny i dette segmentet.Nei de må nok levere jevnt over tid før de overbeviser.Har allerede opplevd å sitte med 4 SSD'er som ble ubrukelige fordi selskapet aldri lanserte ny firmware. 11-12K rett i dass. Blir lenge til neste gang jeg går for førstegenerasjon.........

 

Har svidd meg 2 ganger på det selv. Kingston disker begge gangene. Heldigvis hadde jeg Ubuntu med home-katalogen på en annen fysisk disk.

Lenke til kommentar

Skeptisk.1ste generasjon SSD fra en produsent som er ny i dette segmentet.Nei de må nok levere jevnt over tid før de overbeviser.Har allerede opplevd å sitte med 4 SSD'er som ble ubrukelige fordi selskapet aldri lanserte ny firmware. 11-12K rett i dass. Blir lenge til neste gang jeg går for førstegenerasjon.........

Hva med å bruke reklamasjonsrette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det f.eks. mulig å kjøpe en rimeligere ssd, med samme kontroller/størrelse, og flashe zalman firmwaren på den ?

ved å force ?

 

noen artikler / noen som har prøvd det ?

Vet ikke om det har noe for seg men. bare en tanke..

 

slik som når en f.eks. handler ibm raid kort, og flasher med lsi firmware for å få flere funksjoner, siden maskinvaren er den samme.

Lenke til kommentar

Skeptisk.1ste generasjon SSD fra en produsent som er ny i dette segmentet.Nei de må nok levere jevnt over tid før de overbeviser.Har allerede opplevd å sitte med 4 SSD'er som ble ubrukelige fordi selskapet aldri lanserte ny firmware. 11-12K rett i dass. Blir lenge til neste gang jeg går for førstegenerasjon.........

Hva med å bruke reklamasjonsrette?

 

Tja hva skal man si? At man klager for at det ikke kommer ut bedre firmware? Nei jeg gikk i baret som mange andre og det ble en kostbar lærepenge. Var ikke noe reklamasjon å få på dem så det ble rent tap.

 

Men man lærer jo å være skeptisk neste gang :)

Lenke til kommentar

Det jeg i det siste gir blaffen i på SSD siden er hastigheten de har.

Kort og greit, stabilitet betyr mer etter en DRØSS med blåskjermblemmer og andre problemer.

Jeg handlet en Intel SSD av 2 generasjon og dette har så langt vist seg å ha vært det beste SSD kjøpet av alle, og til og med mer stabil enn dagens generasjon som man får nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skeptisk.1ste generasjon SSD fra en produsent som er ny i dette segmentet.Nei de må nok levere jevnt over tid før de overbeviser.Har allerede opplevd å sitte med 4 SSD'er som ble ubrukelige fordi selskapet aldri lanserte ny firmware. 11-12K rett i dass. Blir lenge til neste gang jeg går for førstegenerasjon.........

Hva med å bruke reklamasjonsrette?

 

Tja hva skal man si? At man klager for at det ikke kommer ut bedre firmware? Nei jeg gikk i baret som mange andre og det ble en kostbar lærepenge. Var ikke noe reklamasjon å få på dem så det ble rent tap.

 

Men man lærer jo å være skeptisk neste gang :)

Altså, enten funker SSD-en, eller så gjør den det ikke. Hvis den ikke funker, så kan du ta den på reklamasjonen. Hvis den funker - hva er problemet?

Lenke til kommentar

Ikke for å gni noe inn men jeg er glad jeg ikke har tapt noe som helst på SSD disker.

 

"Ikke tapt" som i at du ikke har investert i en SSD eller som i at du har vært fornøyd med ditt eventuelle valg av SSD?

 

Har en intel-solidstatesak og er strålandes fornøyd med den :) Forskjellen fra snurredisker er til å ta og føle på :p

Lenke til kommentar

Altså, enten funker SSD-en, eller så gjør den det ikke. Hvis den ikke funker, så kan du ta den på reklamasjonen. Hvis den funker - hva er problemet?

 

Vanskelig å få reklamasjon når det er snakk om firmware problemer ala OCZ sin Blåskjerm generator for eksempel (Vertex 3)

Lenke til kommentar

Altså, enten funker SSD-en, eller så gjør den det ikke. Hvis den ikke funker, så kan du ta den på reklamasjonen. Hvis den funker - hva er problemet?

 

Vanskelig å få reklamasjon når det er snakk om firmware problemer ala OCZ sin Blåskjerm generator for eksempel (Vertex 3)

Jaha? Hvorfor skulle det være vanskelig å få på reklamasjon? Det er da virkelig en klar mangel.

 

Sitter forresten med en 80gb gen2 intel ssd som jeg er svært fornøyd med. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkelen oppsummert:

Zahlman som er kjent for kjølere slipper sin første SSD. Kontrolleren er SandForce 2. generasjon (6Gbps), den bruker async NAND som har lavere båndbredde og er billigere enn sync NAND.

I motsettning til de fleste andre SandForce "kloner" har Zahlman tweaket firmware for å gi den beste ytelsen av alle SandForce SSDer med async NAND, men ytelsen er fortsatt lavere enn de beste med sync NAND, og prisen er høyere

 

Er helt enig i HW.no's kommentar at denne må prises som andre async NAND SF SSDer, kanskje en liten smule over, men under sync NAND versjonene.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jaha? Hvorfor skulle det være vanskelig å få på reklamasjon? Det er da virkelig en klar mangel.

 

 

Jo det er slik at ssdene "virket", de virket bare ikke slik man forventet. Det var lag og laaange frys etc og tro meg det var mange som forsøkte å reklamere noe også jeg gjorde uten hell.

Satt tapet på konto for dyrekjøpt lærdom.

 

Når det blir mobo bytte håper jeg å ha kroner nok til å kjøre uanstendige mengder med ram og et par nye SSD'er slik at jeg kan leke med cache og ramdisk.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...