Gå til innhold

Nye Ubuntu vil kvitte seg helt med menyer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes konseptet er bra, men stiller meg skeptisk med tanke på de menyvalgene man ikke er klar over finnes, eller når man ikke husker akkuratt hva menyvalget er kalt. Du mister også litt av oversikten på hva et program er istand til å gjøre når du ikke kan bla deg igjennom menyen og se. Håper de har en løsning på dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at de blir å kvitte seg helt med menyer sånn som overskriften sier. Kan ikke se for meg at folk flest blir å søke etter menyvalg de ikke engang vet er der, så man må på en eller annen måte ha muligheten til å bla seg gjennom menyer på den gamle måten.

 

Men kan nokk spare mange for tid hvis de ikke klarer å huske hurtigtaster, eller de bruker et program med dårlig støtte for sånt. Ser mer for meg at dette er noe som blir å komme i tillegg til de vanlige menyene.

Endret av Sn3ipen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Det virker som om Canonical er litt i identitetskrise med tanke på menysystemet sitt. De ønsker så gjerne å skille seg ut fra resten med tanke på Unity og dette kommende fraværet av meny, men personlig tror jeg dette vil slå negativt ut nok en gang.

Folk flest er vanedyr og hyppige forandringer kan virke frastøtende på mange.

Lenke til kommentar

Blender bruker allerede samme konseptet, dog den dekker ikke nok av menysystemet enda.

Er posetiv til dette.

Men i Blender fungerer søkefunksjonen som et supplement til menyer og gui-et. Jeg tror dette kan bli veldig bra men å fjerne menyene helt virker ikke hensiktsmessig. I Blender fungerer søkefunksjonen strålene om man vet hva man ser etter, men i begynnelsen kan det være greit å ha en meny eller en grafisk gruppe av knapper kategorisert. Blir spennende å se hvor utviklerne av Ubuntu tar dette videre.

Lenke til kommentar
Blender bruker allerede samme konseptet, dog den dekker ikke nok av menysystemet enda.Er posetiv til dette.
Men i Blender fungerer søkefunksjonen som et supplement til menyer og gui-et. Jeg tror dette kan bli veldig bra men å fjerne menyene helt virker ikke hensiktsmessig. I Blender fungerer søkefunksjonen strålene om man vet hva man ser etter, men i begynnelsen kan det være greit å ha en meny eller en grafisk gruppe av knapper kategorisert. Blir spennende å se hvor utviklerne av Ubuntu tar dette videre.

 

Det er et supplement her også, men om de hadde skrevet hva som faktisk kommer, ville jo ingen skrike opp over seg i kommentarfeltene. Må forvrenge litt for å skape såkalt debatt, flere klikk og mer reklameinntekter. Menyene forsvinner ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå begynner vi å snakke. Dette er en mye bedre approach enn Unity. Jeg bruker Ubuntu og Gnome-do hver dag. Det å skrive ting for å starte program går vesentlig mye fortere enn å muse seg frem til programmene sånn som WIndowsbrukere gjør.

 

Ved å bruke tastatur kan du gjøre ti ting samtidig, med en mus kan du gjøre en, kanskje to ting samtidig.

 

Eneste jeg stusser litt på er at en må slippe musa for å kunne skrive raskest mulig. Hvis de klarer å bygge programmene opp sånn at en bruker mindre mus vil det være lysår fra Unity.

Endret av Wulong
Lenke til kommentar

Unity død ?

Som ved alle nye Ubuntu skal jeg installere denne også, men må si jeg er skeptisk nå.

Det har gått helt i feil retning for meg i det siste og det ser ut til å gå enda lenger vekk fra mitt brukermønster denne gangen.

Håper jeg tar feil !

 

Jeg vil ha en meny, og jeg vil kline en logo ut på skrivebordet som jeg kan klikke på neste gang jeg har bruk for programmet, og neste gang der igjen - isteden for å søke hver jævla gang jeg skal inn i et program eller ei mappe.

Lenke til kommentar

De burde heller bruke dette som en innebygd utviddelse til menysystemet enn erstattning. Alternativt at man kan velge traditional/ribbon/search eller noe slikt ved enkle trykk i toppen av vinduet.

Jeg bruker windows' start meny på denne måten allerede, og kan gjerne tenke meg det som en plug-in til programmer eller som OS utviddelse.

For de mest brukte tingene foretrekker jeg fortsatt hurtigtaster som lar meg gjøre ting med 2-5 tastetrykk. Eventuelt makroer fra tastaturet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...