Gå til innhold

Trådløs mus som ikke krever batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lading er faktisk mye mer irriterende enn batteribytte.

Har Logitech G700 spill mus, som kan lades og brukes samtidig.

 

Men ble lei at den ofte måtte lades, at jeg kjøpte en billigere Logitech mus som jeg bruker til daglig utenom spilling.

 

Denne har med 2 AA batterier 3 års batteritid, akuratt nå så sier driveren at jeg har 1064 dager igjen på batteriet. Så jeg skjønner ikke helt problemet med batterier.

 

Har en annen Logitech mus på den bærbare på jobben, som jeg enda ikke har byttet på, den skal vel holde 18 måneder eller noe slikt. Har brukt den relativt mye siden jeg fikk den før sommeren 2011.

 

Og AA batterier er relativt enkle å få tak i, så ser ikke problemet at man kanskje må ta 5 minutters pause for å skaffe ett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne man ikke laget mus som benytter seg av kinetic energi, slik at den lades opp når den blir brukt?

Om den ikke hadde klart å lade helt opp, ville man kanskje måttet lade en gang i året eller noe?

Eller klarer man ikke å lage kinetic "motorer" som leverer nok strøm og få plass i en mus?

Lenke til kommentar

Kunne man ikke laget mus som benytter seg av kinetic energi, slik at den lades opp når den blir brukt?Om den ikke hadde klart å lade helt opp, ville man kanskje måttet lade en gang i året eller noe?Eller klarer man ikke å lage kinetic "motorer" som leverer nok strøm og få plass i en mus?

 

Det kan være et spørsmål om hvor mye kinetisk energi som kan bli produsert i ganske begrensede musebevegelser.

 

Men du får jo en kinetic i en klokke, så ideen er god, og kan være fult mulig.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en mus ( ja , den er fra logitech) der mussen originalt må lades i en egen holder som betyr at musen ikke kan brukes så lenge den laddes.

Dette er mere irriterende en batteri skifte for da må musen stå i laderen i minst 60 minutter.

Batteriene skal også vare 35 dager ( antagelig lit optimistisk) .langt under det det påståes at mange av batteriene skal holde i menge andre mus som skal vare i flere år ( det tror jeg er overdrevet lange og reklame fra produsenten )

 

Etter 2 års bruk er de originale batteriene så sveket at de bare holder omtrent 10 dager mellom hver ladning som at en full ladning tar mere en 1 time.

her kunne jeg heller ikke bruke vanlig batterier på

 

Så da kom jeg på iden om at jeg kunne bruke 2 sett med batterier som ble laddet opp i en egen ladder.

Det ene settet ble laddet mens jeg brukte det andre .

 

Original batteriene klarte jeg ikke skille fra hverandre slik at jeg kunne ladde dem i den eksterne laderen.

 

For dere som er lei av kjøpe batterier hele tiden så kan dere bruke oppadbare ( de som erstatter vanlige batterier ).

 

 

Denne musen kommer nok svekkes som alt annet etter noen (få ) år.

Minuset her er at ikke enkelt kan byttet "batteriet".

 

For meg virker det som et lite tilbakesteg , ikke fremskritt.

 

Hvis det skal være fremskritt så må man bruke induksjon her

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne man ikke laget mus som benytter seg av kinetic energi, slik at den lades opp når den blir brukt?

Om den ikke hadde klart å lade helt opp, ville man kanskje måttet lade en gang i året eller noe?

Eller klarer man ikke å lage kinetic "motorer" som leverer nok strøm og få plass i en mus?

 

Fult mulig, men ingen har lyst til å gå tilbake til "kulemuser" som vi hadde i gode gamle dager.

Selv har jeg meget lyst da.

Deilig kulemus, som også er trådløs, og aldri skaffe nytt batteri :dribble:

Samt at med dagens teknologiske forbedringer så blir de vel enda bedre enn de vi hadde tilbake da? Ser at wikipedia kaller typen for "Mechanical mice".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde sikker funger hvis kulas eneste oppgave var å generer energi.

Da trenger man vel ikke så stor kule ?

 

 

Hvordan henger det samme at jeg har sterke indikasjoner på at omtrent enhver mus som er konstruert for opplad bare batterier bruker opp strømmen raskere en de som er konstruert for vanlige tørrbatterier ?

Lenke til kommentar

En MS trådløs mus jeg har er ganske fancy batteri messig.Denne har slots for 2x AA batterier, men den kan drives av kun 1.Årsaken er at batteriene er paralellkoblet istedet for serie som gir en boost på levetiden.

 

Jepp. Fikk ett MS tastatur og mus sett til jul for kanskje 2 år siden. Før det hadde jeg ett fra Creative. Mens sistnevnte trengte nye batterier i musa en gang i måneden (hurra for NIMH) så har jeg bytta batteri på MS saken kanskje en gang siden jeg fikk det.

Lenke til kommentar

Kunne man ikke laget mus som benytter seg av kinetic energi, slik at den lades opp når den blir brukt?Om den ikke hadde klart å lade helt opp, ville man kanskje måttet lade en gang i året eller noe?Eller klarer man ikke å lage kinetic "motorer" som leverer nok strøm og få plass i en mus?

 

Det kan være et spørsmål om hvor mye kinetisk energi som kan bli produsert i ganske begrensede musebevegelser.

 

Men du får jo en kinetic i en klokke, så ideen er god, og kan være fult mulig.

 

Men en klokke er veldig lett å drive, men om man putter en form for dynamo så vil det bli betydelig tyngre å drive, og vil gi veldig lite strøm. Musen vil også bli betydelig tyngre og for ikke å snakke om dyrere.

Lenke til kommentar

Det som sitter i en selvtrekkende klokke er et svinghjul med veldig skeiv last rundt akselen, de tilfeldige bevegelsene på armen din holder den i gang. Jeg kan ikke se annet enn at det samme prinsippet burde kunne brukes på en mus. Faktisk er det enda bedre egnet på en mus siden den kun beveges i 2 dimensjoner mens ei klokke beveges i 3.

 

Med forbehold for sinna nerder som smeller musen i bordet når verden går dem i mot. Et sånt svinghjul er nok ikke like robust som elektronikk. Hvis du skal ha robusthet og slippe å lade bør du nok ha induktiv lading via musematta eller no..

 

 

 

Forøvrig har jeg en trådløs MS arc mouse. Den er delvis sammenleggbar og har en ganske snedig detalj: Når du klapper den sammen for transport slår du samtidig av elektronikken i den, noe som øker batterilevetiden. Har hatt den 1 eller 2 år nå uten å bytte batteri. :)

Lenke til kommentar

Jeg har selv en mus ( ja , den er fra logitech) der mussen originalt må lades i en egen holder som betyr at musen ikke kan brukes så lenge den laddes.

Dette er mere irriterende en batteri skifte for da må musen stå i laderen i minst 60 minutter.

Batteriene skal også vare 35 dager ( antagelig lit optimistisk) .langt under det det påståes at mange av batteriene skal holde i menge andre mus som skal vare i flere år ( det tror jeg er overdrevet lange og reklame fra produsenten )

 

Etter 2 års bruk er de originale batteriene så sveket at de bare holder omtrent 10 dager mellom hver ladning som at en full ladning tar mere en 1 time.

her kunne jeg heller ikke bruke vanlig batterier på

 

MX700?

 

Hadde MX 700 selv, din er kanskje en nyere versjon. Men opplevde akuratt det samme. Men verst var vel egenlig at ladepunktene irret så mye at det kjapt ble dårlig kontakt, og vanskelig å få den til å lade.

 

Jeg tviler også på at musen min holder i 3 år med 1 sett batterier. Så jeg merket datoen jeg starten den på selve batteriet for å se hvor lenge den faktisk holder. Men alt avhenger jo av mengde bruk også.

Lenke til kommentar
Kunne man ikke laget mus som benytter seg av kinetic energi, slik at den lades opp når den blir brukt?Om den ikke hadde klart å lade helt opp, ville man kanskje måttet lade en gang i året eller noe?Eller klarer man ikke å lage kinetic "motorer" som leverer nok strøm og få plass i en mus?
Det kan være et spørsmål om hvor mye kinetisk energi som kan bli produsert i ganske begrensede musebevegelser.Men du får jo en kinetic i en klokke, så ideen er god, og kan være fult mulig.
Men en klokke er veldig lett å drive, men om man putter en form for dynamo så vil det bli betydelig tyngre å drive, og vil gi veldig lite strøm. Musen vil også bli betydelig tyngre og for ikke å snakke om dyrere.

 

Tør ikke tenke på hvor mange flere som vil få «musearm» med en slik mus som krever mere energi fra brukeren for å bruke.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en mus ( ja , den er fra logitech) der mussen originalt må lades i en egen holder som betyr at musen ikke kan brukes så lenge den laddes.

Dette er mere irriterende en batteri skifte for da må musen stå i laderen i minst 60 minutter.

Batteriene skal også vare 35 dager ( antagelig lit optimistisk) .langt under det det påståes at mange av batteriene skal holde i menge andre mus som skal vare i flere år ( det tror jeg er overdrevet lange og reklame fra produsenten )

 

Etter 2 års bruk er de originale batteriene så sveket at de bare holder omtrent 10 dager mellom hver ladning som at en full ladning tar mere en 1 time.

her kunne jeg heller ikke bruke vanlig batterier på

 

MX700?

 

Hadde MX 700 selv, din er kanskje en nyere versjon. Men opplevde akuratt det samme. Men verst var vel egenlig at ladepunktene irret så mye at det kjapt ble dårlig kontakt, og vanskelig å få den til å lade.

 

 

Jeg tviler også på at musen min holder i 3 år med 1 sett batterier. Så jeg merket datoen jeg starten den på selve batteriet for å se hvor lenge den faktisk holder. Men alt avhenger jo av mengde bruk også.

 

det er cordles clik som er den musen jeg bruker

Lenke til kommentar

Kunne man ikke laget mus som benytter seg av kinetic energi, slik at den lades opp når den blir brukt?Om den ikke hadde klart å lade helt opp, ville man kanskje måttet lade en gang i året eller noe?Eller klarer man ikke å lage kinetic "motorer" som leverer nok strøm og få plass i en mus?

 

Problemet ligger i dag i overføringsteknologien. Trådløse sendere/mottakere bruker mer strøm enn vi klarer å hente ut fra bevegelsene til musen. Det er likevel stor framgang på dette feltet, så kanskje om noen år.

Lenke til kommentar

En mus man spiller med skal ha kabel...

 

Hvorfor det?

 

Så vidt jeg har fått med meg så er overføringshastigheten over luften faktisk kjappere enn det USB standarden tillater, så siden begge er tilkoblet med USB ett eller annet sted uansett så er ikke det noe forskjell.

 

Jeg tror mange "hardbarka" gamere testet trådløst en gang i tiden, da de ikke var noe gode, og tror de trådløse fortsatt er slik. Har brukt trådløst lenge, og det er like irriterende hver gang jeg prøver en trådmus. Den er alltid i veien.

 

Det er nok mange ting gamere tror de merker, slik som forskjell på 5 og 8 ms i ping, 2 og 5ms i oppdateringshastighet på skjerm osv.

 

Man er liksom ikke ekte gamer hvis man ikke klager på slikt.

 

Pingen driter jeg i når jeg spiller, vet ikke hva den er, ting går glatt uansett. Koser meg med trådløs mus og har meget bra bilde på en IPS skjerm. Men man er forskjellige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...