Gå til innhold

Samsungs mobil-OS på skraphaugen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da blir det vanskeligere for nokså ukjente Tizen, som i tillegg må konkurrere med etablerte operativsystemer som iOS (Apple) og Android (Google).

Vel, jeg skal skrive det om. For det er blitt gjort flere ganger før. Alt som trengs er god reklame og et godt produkt.

Da blir det vanskeligere for nokså ukjente Android, som i tillegg må konkurrere med etablerte operativsystemer som Symbian (Nokia, Samsung og Sony Ericsson (med UIQ)) og Windows Mobile (Microsoft).

 

Android startet med rykter fra messer ol, med bilder av prototyper og alpha-versjoner. Så kommer de første mobilene, og de eneste kundene er nerdene. Så anbefaler nerdene disse mobilene videre, snakket går, ny modell kommer, reklame, rykter og anbefalinger gir Android en start. Sakte men sikkert kaster flere seg på Android-toget, og jøss, Android er den mest brukte OSet på mobiler idag!

 

Så har du iOS da: Vi har et revolusjonerende OS til din mobil. Det funker jo selv idag for mange. Ser stadig folk som vil ha iPhone for at det er best. Sist i forrige uke: "Jeg har hørt at iPhone er best, jeg skal ha en slik".

 

På den andre siden av saken: MeeGo var et flott produkt, og en veldig god start, men så drepte dessverre Nokia det. Men Tizen har et godt utgangspunkt i MeeGo, og selvom det aldri vil drepe Android eller iOS, så håper jeg virkelig det får en liknende historie som Android, men blir mer åpent, som gir oss forbrukere muligheten til å gjøre mobilen enda mer personlig.

Endret av Jakke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På den andre siden av saken: MeeGo var et flott produkt, og en veldig god start, men så drepte dessverre Nokia det. Men Tizen har et godt utgangspunkt i MeeGo.

 

Nå er vel dette «utgangspunktet» i Meego bare at noen av de samme folkene fortsetter med et annet Linux-OS. Det var jo Qt som var Nokia sin greie i Meego, og det er kastet ut, tilsynelatende til fordel for EFL som er brukt i Bada.

Lenke til kommentar

På den andre siden av saken: MeeGo var et flott produkt, og en veldig god start, men så drepte dessverre Nokia det. Men Tizen har et godt utgangspunkt i MeeGo.

 

Nå er vel dette «utgangspunktet» i Meego bare at noen av de samme folkene fortsetter med et annet Linux-OS. Det var jo Qt som var Nokia sin greie i Meego, og det er kastet ut, tilsynelatende til fordel for EFL som er brukt i Bada.

Vel, mye av det som var MeeGo (bortsett fra Qt) er vel med videre i Tizen.

Lenke til kommentar

Android startet med rykter fra messer ol, med bilder av prototyper og alpha-versjoner. Så kommer de første mobilene, og de eneste kundene er nerdene. Så anbefaler nerdene disse mobilene videre, snakket går, ny modell kommer, reklame, rykter og anbefalinger gir Android en start.

Android respresenterte noe nytt med funksjonalitet og muligheter brukerne ikke hadde før. Bada og MeeGoo er såvidt jeg kan se kun meToo-produkter. At noen klarer noe "omtrent like bra" som ios og Android holder ikke.
Lenke til kommentar

Android startet med rykter fra messer ol, med bilder av prototyper og alpha-versjoner. Så kommer de første mobilene, og de eneste kundene er nerdene. Så anbefaler nerdene disse mobilene videre, snakket går, ny modell kommer, reklame, rykter og anbefalinger gir Android en start.

Android respresenterte noe nytt med funksjonalitet og muligheter brukerne ikke hadde før. Bada og MeeGoo er såvidt jeg kan se kun meToo-produkter. At noen klarer noe "omtrent like bra" som ios og Android holder ikke.

Android var ikke mye bedre enn iOS eller WM6, men måten alt ble gjort på var bedre for noen. For meg. jeg liker ikke iOS eller WM/WP. Kanskje jeg liker Tizen bedre enn Android.

 

Noe revolusjonerende blir det ikke med Tizen. Android i seg selv vil jeg ikke si var revolusjonerende, annet enn å bevege folk flest over på smarttelefoner. Men selv der hadde iOS en headstart. Så var var spesielt med Android igjen? Ikke så mye.

Lenke til kommentar
Smelte Bada sammen med Tizen?

 

Hvorfor ikke døpe om Tizen til Bada.

Jeg er enig i at de kunne kalt sammenslåingen for Bada. Navnet er tross alt mer kjent enn Tizen og har bedre svong. Men jeg er uenig i at Bada OS bør skrotes.

Bada har mange gode sider ved seg som bør bevares i den nye sammensmeltingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

HVIS dette viser seg å holde mål og flere enn Samsung blir med på utviklingen er jeg helt klart en kandidat til å bytte. Viktigste grunnen til at jeg bruker Android er at det ikke er kontrollert av MS eller Apple. Hvis Tizen forløser det enorme potensialet fra MeeGo i en telefon som stiller i toppklassen (ca som det S2 er i dag) kan du banne på at jeg hopper over. Synd at de dropper Qt, for det så ut til å være en match made in heaven...

Lenke til kommentar

Det er en sammenslåing av produkter fra kommersielle aktører, derfor er det uaktuelt at en av partene får beholde det gamle navnet på det nye produktet. Samme skjedde i forrige "generasjon"; Maemo og Moblin ble til MeeGo. Vi skal ikke glemme at det er relativt likestilte elementer både fra Maemo og Moblin og Bada i det nye Tizen.

 

Forøvrig er dette de første gode nyhetene jeg har lest for Tizen, siden det var lite som tydet på at Samsung ville satse noe særlig på dette før denne avgjørelsen. Samsung har jo et godt knippe operativsystemer, der heller ikke Bada - større enn Windows Mobile - så ut til å eksistere utenfor periferisynet til Samsung.

 

Så får vi se om dette er det første prosjektet til Intel som ikke ryr ut i sanden.

 

Foreløpig er jeg skeptisk men positiv til Tizen og Meltemi, håper en av dem kan bli en reellt åpen plattform.

Lenke til kommentar

Fuck Samsung. Plages hver dag av minneproblemene til Bada. Jeg fikk faktisk feilmelding og måtte lukke faner(hadde mine innlegg, et emne uten bilder på diskusjon.no, denne siden oppe) før jeg fikk svare her. Det er en minnelekkasje ett eller annet sted.

 

Det mest irriterende er at jeg får feilmelding selv når jeg kun har 1 fane oppe. Når jeg trykker bort feilmeldingen, kan jeg fortsette å surfe som før. Idiotisk feilmelding. Hvis jeg restarter telefonen og åpner 5 nye faner, så får jeg ikke feilmelding.

 

Tekstmarkering og copy-paste fungeret litt så som så det også...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...