Gå til innhold

Test: Pentax 645D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sakset fra testen:

"I vår test klarte 645D å opprettholde full fart i syv JPG-bilder i beste kvalitet, mens Pentax lover 15. Hva forskjellen skyldes vet vi ikke, men det er mulig Pentax opererer med lavere JPG-kvalitet, som dermed tar mindre plass i kameraets buffer. Vi tester alltid med beste JPG-kvalitet kameraet tilbyr."

 

Det ville vært fint om dere i "samme slengen" som dere har et kamera til test kunne fått avklart direkte med produsenten hva som er de faktiske forhold?! Så slipper dere å medvirke til videre unødvendige "spekulasjoner" basert på seriøs testing?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fascinerende kamera, hadde jeg bare hatt penger og behov.. :p

 

Kameraet minner meg litt om Pentax K-7. Knallbra kamerahus, men en sensor som er litt svak på støy og dynamikk. Nå som produsenten av sensoren er ute og kjører (Kodak) er det kanskje håp om en ny modell som er stort sett lik, men har ny og bedre sensor. Analogien er oppgraderingen fra K-7 til K-5, der huset er i hovedsak det samme, mens sensoren har blitt mye bedre. Pentax 645D har i følge DxoMarks tre delmålinger omtrent samme kvaliteter som Nikon D3X, som har bare 59% av sensorstørrelsen. Det må bety at 645D henger ganske langt etter på sensorkvalitet om man ser bort i fra de størrelseskapte fordelene.

 

Hvis vi skal dra inn de evinnelige bilanalogiene her så forholder vel 645D seg til Nikon/Canon fullformat som Bentley og Rolls Royce forholder seg til Porsche og Lamborghini.

Lenke til kommentar

En kommentar til "Passer ikke for:" punktet:

Brukere som trenger superlange teler.

 

Den ekstreme detaljeringsevna og de dertil hørende store mulighetene for beskjæring gjør nok behovet for ekstremtele mindre enn det man gjerne ser for seg.

 

Jeg kjenner en av de få som faktisk eier dette kameraet i norden, og slik jeg oppfatter ham var nettopp dette ett av de punktene han testa grundig ut før han handla.

Det hører med til historien at han har beholdt sin "gamle" K-5. Men det tror jeg i hovedsak skyldes behov for noe mer turvennlig enn 645.

Lenke til kommentar

Kan det kalles mellomformat når bildeflaten bare er litt større enn 35mm film?

Cropfaktor 0.79 er vel så lite forskjell at en D4 er like greit å kjøpe til "samme" pris...?

Det er nesten ett blendertrinn forskjell - ca. som forskjellen mellom APS-C og (micro) four thirds.

Og - med svakt AA-filter er det markant forskjell i bildekvalitet.

 

Kikk på sammenligningsbilder hos dpreview - med 645D ser du rasteret i Baileys-logoen.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Pentax 645d har tilgang til ekstreme teleobjektiv, først og fremst manuellfokuserte 600/5,6 fra analog 645 serie. Setter vi på adapter for Pentax 67, blir det mye tøft å velge blant. 800/4 og sånn...

Er vi fremdeles i tvil om 645d sine kvaliteter, bør vi finne SLRgear/IM-resource sin hjemmeside; http://www.imaging-resource.com/PRODS/645D/645DA.HTM

Endret av Golddynaco
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...