Gå til innhold

Vita-salget skuffer i Japan (3DS, Vita)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hvordan dette vil gå for Sony.

De skulle hatt en knall eksklusiv tittel tl lansering. Og nei Uncharted er desvverre(for Sony) ikke det.

Sony har en stor mengde first party exclusives, men de har liksom ikke klart å slå igjennom til massene på samme måte som f.eks 360's Gears og Halo.

Endret av Santar
Lenke til kommentar

Sony har gjort svært mange rare valg i det siste og sånt sett så synnes jeg det er rart at selskapet ikke henger med :

 

*Mangel på gode titler til det japanske markedet ved lansering av Vita (rpgs).

*Kraftig svekket omdømme pga hacking fadesene.

 

Personlig så har jeg alltid likt Playstation og til en viss grad psp, men det begynner å bli ganske klart at Sony ikke henger med i trådene lenger og valgene selskapet tar er utvilsomt problematiske.

Lenke til kommentar

PSP er etter min mening en fantastisk håndholdt, og jeg er sikker på at Vita også vil bli bra, men enig i at Sony har spilt sine kort meget dårlig enda en gang her. Prisen er for høy, og de har ikke vært flinke nok til å tiltrekke seg tredjepartsstudioer - paradoksalt nok, med tanke på at det var nettopp dette som sikret Sony suksess de første ti årene i bransjen.

 

Får håpe de får snudd det sånn at Nintendo får litt konkurranse, men jeg vet ikke om jeg egentlig har troen, dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med taterfyrings om at PSP er en fantastisk håndholdt konsoll, ihvertfall om man har interesse for RPG (JRPG) :D . Har for øyeblikket 14 RPG til PSP'n min, (noe bra, noe dårlig obviously). Tok nettopp en liten titt på line-up listen til PS Vita og det var ikke mye der..., eneste som småfristet var: Shinobido 2: Revenge of Zen, BlazBlue Continuum Shift EXTEND og Ridge Racer. Men ingen RPG spill da :( (Bortsett fra Disgaea 3 som kommer)

Endret av Kenichi-san
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke noe å ta på vei for. Sony forventer neppe at Vita penetrerer det større markedet allerede ved utgivelse.

 

Planen er nok å appelere til de som generelt kjøper nytt hardware tidlig. Etter en stund, kanskje til jul i år, settes prisen ned litt og titler som appelerer til massene lanseres. En saftig kampanje kommer nok også til å rulle over amerikanske/japanske TV-skjermer og på internett.

 

Som med tidligere hardware har nok Sony en langtidsplan med Vita også. I tillegg har de nå mer erfaring på det håndholdte markedet enn de hadde ved lanseringen av PSP. I mine øyne ser det ganske lyst ut for Vita.

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan dette vil gå for Sony.

De skulle hatt en knall eksklusiv tittel tl lansering. Og nei Uncharted er desvverre(for Sony) ikke det.

Sony har en stor mengde first party exclusives, men de har liksom ikke klart å slå igjennom til massene på samme måte som f.eks 360's Gears og Halo.

Tøys. Faktisk solgte Uncharted 3 bedre første dagen enn Gears of War 3 første uken.

 

Har kanskje noe med at folk har begynt å bruke sin mobil telefon/ipader til håndholt spilling?

3DS har solgt som varmt hvetebrød den siste tiden, så det stemmer nok ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan dette vil gå for Sony.

De skulle hatt en knall eksklusiv tittel tl lansering. Og nei Uncharted er desvverre(for Sony) ikke det.

Sony har en stor mengde first party exclusives, men de har liksom ikke klart å slå igjennom til massene på samme måte som f.eks 360's Gears og Halo.

Tøys. Faktisk solgte Uncharted 3 bedre første dagen enn Gears of War 3 første uken.

 

Har kanskje noe med at folk har begynt å bruke sin mobil telefon/ipader til håndholt spilling?

3DS har solgt som varmt hvetebrød den siste tiden, så det stemmer nok ikke.

Varmt brød?

De måtte jo redusere prisene på 3ds fordi salget ikke holdte mål.

Jeg sier det ikke har hatt en stor effekt på markedet ennå, men sakte men sikkert vil dette skje. Enten må vi få en absolutt fantastisk håndholdt konsoll, eller så må de begynne å kombinere telefon og spillmaskin bedre.

Lenke til kommentar

Varmt brød?

De måtte jo redusere prisene på 3ds fordi salget ikke holdte mål.

Jeg sier det ikke har hatt en stor effekt på markedet ennå, men sakte men sikkert vil dette skje. Enten må vi få en absolutt fantastisk håndholdt konsoll, eller så må de begynne å kombinere telefon og spillmaskin bedre.

Telefon og spillmaskin kan ikke kombineres på en måte der ingen av delene blir skadelidende. Derfor har ingen lyktes til nå, og jeg tviler sterkt på at noen greier det i fremtiden heller.

 

PC-er har vært allemannseie i mange år, og massevis av både små og store spill har vært tilgjengelig. Det har på ingen måte satt noen stopper for konsollsalget. Derfor ser jeg ikke hvordan mobiler og tablets skal sette en stopper for håndholdter.

 

Prøvde nettopp GTA3 til både iPhone og iPad, og må si jeg ble imponert over hvor godt kontrollene var implementert, men det kan på ingen måte måle seg med skikkelige knapper.

Lenke til kommentar

Tøys. Faktisk solgte Uncharted 3 bedre første dagen enn Gears of War 3 første uken.

Nå roter du litt. Jeg tipper at du refererer til shipment-tallene til Sony(3,5 mill). Spillet solgte ca. 700k i løpet av en hel måned i USA og mellom 100 og 200k i Japan innenfor den samme tidsperioden. Det er altså lite sannsynlig at spillet klarte å selge 3,5 mill på verdensbasis i løpet av en dag. Til sammenligning ble det solgt over to millioner enheter av Gears 3 i løpet av 10 dager i USA.

 

Når det er sagt så er det sant at Uncharted er en populær serie. Problemet er bare at Uncharted ikke er en konsollselger i Japan.

Lenke til kommentar

Tøys. Faktisk solgte Uncharted 3 bedre første dagen enn Gears of War 3 første uken.

Nå roter du litt. Jeg tipper at du refererer til shipment-tallene til Sony(3,5 mill). Spillet solgte ca. 700k i løpet av en hel måned i USA og mellom 100 og 200k i Japan innenfor den samme tidsperioden. Det er altså lite sannsynlig at spillet klarte å selge 3,5 mill på verdensbasis i løpet av en dag. Til sammenligning ble det solgt over to millioner enheter av Gears 3 i løpet av 10 dager i USA.

 

Når det er sagt så er det sant at Uncharted er en populær serie. Problemet er bare at Uncharted ikke er en konsollselger i Japan.

IGN sier "sold!"

Gamasutra sier "shipped!"

 

Men som du sier virker det lite realistisk.

Lenke til kommentar

Det er som vanlig ikke perfekt rapportering om Nintendo her. Gamer skriver:

 

I mellomtiden har erkekonkurrent Nintendo 3DS virkelig satt fart på salget, og kan melde om drøye 240 000 solgte eksemplarer på verdensbasis den første uka i januar.

 

Dette er imidlertid ikke riktig. De tallene hele denne artikkelen baserer seg på, er Media Create sine tall for Japan. Det inkluderer disse 240 000 solgte 3DS-ene, som altså er solgt i Japan, ikke globalt. Globalt er tallet åpenbart en del høyere.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med å si at jeg er svært fornøyd med 3DSen min, men er likevel interessert i PSVita. Men jeg kommer ikke til å kjøpe den fordi den er alt for dyr, fordi den har for dårlige/kjedelige spill og fordi jeg ikke kan få den på nettet. Har ikke Wi-Fi her jeg bor, og 3G blir uaktuelt. Gidder jo ikke betale tellerskritt for å ha den online. Det faenskapet har jeg vært kvitt i årevis på PC og PS3, så betaler ikke i dyre dommer for å ta et steg tilbake i evolusjonsstigen.

 

Men 3DS solgte fint lite veldig lenge og svært få bra spill, og se på den nå. Den har faktisk solgt mer enn DS gjorde i første halvår, og den fortsetter å selge som varmt hvetebrød. Det er håp for PSVita også, men jeg tviler sterkt på at Sony kan kjøre det løpet de har planlagt med den.

Lenke til kommentar

 

Men 3DS solgte fint lite veldig lenge og svært få bra spill, og se på den nå. Den har faktisk solgt mer enn DS gjorde i første halvår, og den fortsetter å selge som varmt hvetebrød. Det er håp for PSVita også, men jeg tviler sterkt på at Sony kan kjøre det løpet de har planlagt med den.

 

For at Sony skal gjøre det bra igjen må selskapet få på plass følgende :

 

*Ordentlig brukerstøtte og service. Helt latterlig at man må vente i flere måneder på service på en PS3 / psp / vita.

*Ordentlig renommé , hacking fadesene, tapte brukerkontoer er ikke en god ting for selskapet.

*Spill som virkelig viser at Vita er unik. Vi trenger ikke "Genersik fps" x100 , vi trenger noe som skiller vita'en ut. Tviler på at uncharted kommer til å være den store tittelen her.

*Flere spill som er tilpasset landene der spillene selges : Rollespill i Japan , Action og Sport I Europa / Amerika og ikke minst et godt spekter av titler og sjangre.

 

 

 

Lenke til kommentar

Var masse artikler og diskusjoner rundt 3DS og så som har solgt dårlig og har hatt et helt elendig spill utvalg i lang lang tid. Det er først nå det virkelig begynner å ta av for 3DS siden spill utvalget nå er større. Samme vil nok trolig skje med PSV, den har solgt helt ok i starten men spillene som var til lansering i Japan var kanskje ikke det beste rettet mot spillere i dette landet.

 

Mens usa og europa tror jeg mange synes spillene som er på dag 1 er bra og spennende nok til å hoppe på PSV bølgen på dag 1. Uncharted og Little Big Planet er alene system selgere...

 

PSV kommer nok til å selge i bøtter å spann utover året, så kan en som alle dem andre gangene se tilbake å le av diskusjoner og artikler som fabler om ditt å datt.

Lenke til kommentar

Det er dog en forskjell, til 3DS vet man at før eller siden dukker det opp spill som Pokemon og Mario Kart til å selge konsollen. Jeg håper selvsagt at Sony finner noe lignende, men jeg vet ikke om Little Big Planet og Uncharted per i dag kan erstatte disse seriene. Her må det nok både et priskutt - og en masse spillanonseringer til - for å virkelig starte å selge godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...